A hazai biztosítók felsővezetői szerint a digitális ügyfél olyan, mint Colombo felügyelő felesége. Tudjuk, hogy létezik, de még senki nem látta. Ugyanakkor az se biztos, hogy az ügyfél nagyon vágyna a digitális megoldásokra.

 

Legyen minél olcsóbb a szolgáltatás, ha pedig bekövetkezik a baj, akkor kapja meg a pénzét nagyon gyorsan. És azt is szívesen vennék, ha csak akkor kellene fizetni a biztosításért, amikor azt használják. Ha az internet, vagy az okostelefonos alkalmazások ebben tudnak segíteni, akkor az ügyfelek egy része – talán – használna okos biztosítási megoldásokat.

Ugyanakkor az is kiderült, a biztosítók nem tolonganak azért, hogy az ügyfelek digitálisan képzettek legyenek. Legalábbis nem erőltetik az ügyfelek digitális fejlődését. Ezeket hallottuk és ezekről beszélgettünk a hazai biztosítók felsővezetőivel a Portfolio Pénzügyi IT 2017 konferenciáján.

 

NN Biztosító: „Ökoszisztémát építünk”

Sztanó Imre, az NN Biztosító elnök-vezérigazgatója szerint a biztosítók nem hagyhatják figyelmen kívül, hogy a fiatalokat már csak a digitális térben lehet elérni. Emellett nehéz lesz fiatal IT-s munkatársakat is elcsábítani a biztosítóhoz, ha nem tudnak számukra inspiráló technológiai környezetet és digitális kihívásokat teremteni. Harmadrészt az új technológiai megoldások feszegetik a hagyományos értékesítési és árazási gyakorlatokat, amelyek kapcsán a Google, vagy az Apple megközelítéseiből kellene tanulnia a biztosítási szektornak is.

Sztano Imre insurtech biztositas portfolio penzugyi it

Sztanó Imre, NN Biztosító, elnök-vezérigazgató – Forrás: Portfolio.hu Pénzügyi IT 2017 (fotó: Stiller Ákos)

 

Az NN Biztosító a kihívásokra többek között az agilis szervezeti működésre való átállással, illetve önálló digitális inkubációs programmal válaszolt. Ennek keretében februárban elindult a Sparklab, az NN Biztosító inkubációs programja, áprilisban pedig – egy insurtech startuppal közösen – az első okoseszközökkel ötvözött biztosítási termékük, a runaddict.

 

Genertel: „A PSD2 aranybánya lehetne a biztosítóknak”

Simon Zsolt, a Genertel vezérigazgatója szerint a biztosítók képesek lennének a banki adatokat – eredményesebben – hasznosítani, amire a 2018. januártól alkalmazandó új pénzforgalmi irányelv (PSD2) megteremti a lehetőséget. Ugyanakkor az is igaz, még sok a bizonytalanság a PSD2 körül, így a biztosítók még kivárnak, de keresik a 2018-tól megnyíló lehetőségeket.

Simon szerint a banki adatvagyon parlagon hever, és magánszemélyként azzal szembesül, hogy a bankok gyakran úgy viselkednek, mintha semmit nem tudnának a saját ügyfeleikről. A biztosítók a banki adatokból többek között azt is meg tudnák határozni, melyik biztosítási terméket, melyik személynek, melyik időpillanatban lehetne a legnagyobb eséllyel eladni.

Igaz, a Genertel a biztosítási dokumentumokat e-mailben juttatja el az ügyfelekhez, de a fiatalok elérése problémát jelent, mivel egyre kevesebben használnak e-mailt. A biztosítóknak a következő években arra kell készülniük, hogy a jövőbeli ügyfeleik már csak az azonnali üzenetküldő megoldásokat, illetve a push üzeneteket fogják használni (e-mail helyett). Ez új digitális ügyfélszerzési, -kommunikációs és értékesítési lépésekre kényszeríti a biztosítókat.

insurtech portfolio penzugyi it biztositoi kerekasztal

Simon Zsolt, Genertel vezérigazgató (balról a második), Kenesei János, Posta Biztosító, igazgatósági tag (középen) – Forrás: Portfolio.hu Pénzügyi IT 2017 (fotó: Stiller Ákos)

 

K&H Biztosító: „A fiatalokkal közösen találjuk ki a jövő biztosítóját”

Kaszab Attila, a K&H Biztosító nem-életbiztosítási vezérigazgató-helyettese kiemelte, a korábbi évtizedek üzleti gyakorlatai, gondolatai nem lesznek életképesek a technológia-vezérelt jövőben. Véleménye szerint eljött az idő a korábbi biztosítási termékek újraértelmezésére. A K&H Biztosító például fiatalokat is bevon – még a termékfejlesztésbe is – hogy együtt találják ki, milyen lehet majd a jövő biztosítója, biztosítási termékei.

Az insurtech cégekkel keresik az együttműködési lehetőségeket és jelenleg is folytatnak tárgyalásokat hazai startupokkal. Az anyacégnek külön startup programja is van, amely az új típusú együttműködések stratégiai eszköze. Ilyen programokat – nemzetközi szinten – a Generali és a Posta Biztosító tulajdonosa, a Talanx is elindítottak.

Kaszab Attila insurtech portfolio penzugyi it

Kaszab Attila, K&H Biztosító, nem-életbiztosítási vezérigazgató-helyettes – Forrás: Portfolio.hu Pénzügyi IT 2017 (fotó: Stiller Ákos)

 

Posta Biztosító: „A kockázati közösségek szervezésének új modelljeit vizsgáljuk”

Kenesei János, a Posta Biztosító igazgatósági tagja arra hívta fel a figyelmet, hogy Európán belül Magyarországon a legalacsonyabb az öngondoskodáshoz kötődő pénzügyi és biztosítási termékek aránya. Ezeket a termékeket jellemzően személyes tanácsadás keretében lehet értékesíteni és az ügyfelek többsége igényli is, hogy kérdézhessen az értékesítési folyamat során. Egyelőre nagyon szűk az a réteg Magyarországon, amelyik pénzügyileg tudatos és pénzügyeit elsődlegesen az interneten és az okoseszközökön menedzseli.

Telematikára épülő CASCO biztosítási termékekkel itthon, vagy külföldön a Generali, a K&H és a Posta Biztosító is kísérletezett, ám egyikük sem tudott pozitív tapasztalatokról beszámolni. A felsővezetők véleménye szerint ezekre a megoldásokra még nincs igény. Pl. azok az ügyfelek, amelyek agilisabban vezetnek, nem lesznek érdekeltek a magatartás-alapú árazásban, mert számukra várhatóan drágább lenne a CASCO.

 

Ilyen lehet a jövő

Összességében a jövő okos biztosítási termékei kezdetben csak egy szűk kör igényét fedik le, amelyektől rövid távon komoly üzleti haszon még nem várható. A technológia-orientált insurtech startupok, illetve a tudatos partnerségi és inkubációs programok segíthetik a biztosítókat a jövő biztosítási termékeinek, a jövő biztosítójának kialakításában. Ehhez viszont új szervezeti kultúrára, agilis módszertanokra és kihívást kereső, digitálisan affinis, vállalkozó szellemű munkatársakra is szükség van.

Mennyivel innovatívabbak – és eredményesebbek – lehetnének a hazai biztosítók, ha olyan belső kultúrát alakítanának ki, mint a Google? Ezt már itthon is kezdik felismerni és az egyik biztosító már ilyen szellemiségben tervezi újra folyamatait, szervezeti kultúráját. A jövő biztosítói már Magyarországon is épülnek.