A minap az EasyJet több millió fontot fektetett a Founders Factory inkubátorba – ahol a lastminute.com is itt született – azzal a céllal, hogy fintech, mesterséges intelligencia, és a kozmetikai iparban diszruptív projekteket keressen, és azokba fektessen.

 
foundersfactory-min

 

Miért lehet ez zseniális lépés?

Az Eurostat adatai szerint az EU 28 tagállamában 2015-ben közel 918 M utast szállítottak a légitársaságok. Egy felmérés szerint az utasok 84%-a real-time akar maradni az utazás alatt is. 70% az okostelefonon tervezi meg az utazását, 20% pedig a mobilon végzi a foglalást is.

A légitársaságok számára kincsesbánya a reptéren a mobiltelefonnal, laptoppal a kezükben ülő, várakozó – tébláboló – utasok. Ennek is köszönhető, hogy készítik a saját mobil stratégiájukat, aminek a fókuszában a mobilfizetés is megjelenik.

 

Mi egy kicsit tovább gondolkodtunk…

Mit szólnál ahhoz – amikor repülőjegyet veszel – nem csupán a poggyászbiztosítást, az autóbérlést, a szállodafoglalást intézhetnéd a légitársaság app-ján, hanem rögtön kapnál egy push notit arról is, milyen számlákat kell kifizetned, melyik hiteltörlesztéseid lesznek esedékesek, amíg távol leszel.

 

A virtuális pénzügyi asszisztens

Továbbmegyek: a jegyvásárlással egyidőben egyetlen kattintással „felhatalmazhatnád” a légitársaságot, hogy fizesse ki ezeket a bankszámládról, amikor esedékesek.  Külön “élvezet” lenne, ha ezt követően egyszerű, érthető módon azt is megmutatná a légitársaság app-ja, hogy mennyi pénzed marad majd a számlán. A nyaralás alatti költési szokásaidat már megismerve előre vetítené, még mennyit fogsz költeni, s hogy áll majd a következő havi egyenleged.

 

virtualis-asszisztens-2

 

Mondhatod, „ez nem nagy durranás, a netbank(ok)ban beállítom az ütemezést, és nyugodt lehetek a számlafizetések felől„ és persze „a szabadságom alatt nem akarok a pénzügyeimmel foglalkozni”.

 

A virtuális utazásszervező

De mit mondasz arra, amikor a repülőtéren várakozol, gondolatban a szabadság alatti programokon jár az eszed és a légitársaság app-ja felhívja a figyelmedet egy, pont a nyaralóhelyeden induló túralehetőségre. (Tudom, hetek óta nézegetted a túrákat a neten, készültél, edzettél a hegyi túrára, megvetted a szükséges felszereléseket 🙂 )

Az app mögötti adatfeldolgozó, elemző algoritmusok –  a két varázsszó: big data és prediktív analitikai módszerek  – a korábbi vásárlásaid, nyaralásaid alatti szokásaid, valamint a fittness tracker alkalmazásodból kinyert adatok, a neten nézegetett túrák adatai, valamint a várható erőnléted, időd, korod stb. alapján testreszabott ötletet ad. Amit azután egyetlen kattintással kifizethetsz.

 
chatbot-small
 

Mielőtt kifizeted, chatelhetsz a túravezetővel (vagy a túraszervező cég chatbotjával), így minden fontosat megtudhatsz a túráról.  És – a már megkötött biztosításod ellenőrzését követően – a fizetés közben még extra balesetbiztosítást is köthetsz. Mindezt egyetlen app-ból, függetlenül attól, hogy melyik banknál vezetett bankszámládról akarsz fizetni (ha épp nem kártyával fizetnél).

 

Program törölve, no para

Sőt, ha az időjárás előrejelzés menetközben rossz időt jósol, mire leszáll a repülő, s vársz a csomagodra, már meg is jön a mobilodra az új – szintén a szokásaidnak és az érdeklődésednek megfelelő – program ajánlat, melyet ha elfogadsz, azzal a kattintással a régi programodat már „törölted” is, s a visszajáró összeg már úton is van a számlád felé. Azaz, minden folyamat a háttérben, simán lezajlik.

 

Kihívások azért még vannak

Amitől még szebb a vízió, hogy a technológiai fejlődésnek és az alternatív, rendkívül jó skálázható üzleti modelleknek köszönhetően költséghatékonyan, magas ügyfélélmény mellett lehet ezeket a szolgáltatásokat megvalósítani. Kihívások azért még vannak, pl.: az üzleti modellek hosszútávú eredményessége még nem bizonyított, a fogyasztói bizalom, a fogyasztók felkészültsége ezen szolgáltatásokra még eléggé alacsony.

 

PSD2

 

Összefoglalva: nincs messze az az idő, hogy akár egy légitársaság legyen a bankod, az utazásszerveződ, programajánlód, biztosítód, s a szabadságod alatt gondoskodjon az itthoni dolgaidról – legalábbis egy részéről.

 

Az igazi kérdés a fogyasztói bizalom

A fenti vízió megvalósítását teszi lehetővé a 2018 január 13-tól alkalmazandó PSD2 irányelv, amely  alapján a bankoknak hozzáférést kell adnia a nem pénzügyi szereplőknek (is) a fogyasztók bizonyos folyószámla adataihoz. Emellett lehetővé kell tenniük, hogy a fogyasztó bankszámláiról fizetéseket is kezdeményezhessenek (a fogyasztó felhatalmazásával).

Az nem kérdés, hogy a fogyasztók banki tranzakciós adatai más szolgáltatóknál, kereskedőknél lévő, valamint a social media forrásokból gyűjtött adatokkal, információkkal együtt nagyon jól testreszabható értékajánlatok kidolgozását teszik lehetővé.

Az igazi kérdés a fogyasztó bizalom. Ki nyeri el a fogyasztó bizalmát, ki kapja a felhatalmazást? Azt gondoljuk, légitársaságok jó helyzetben vannak.