A digitális pénzügyek új világában felértékelődhet a személyes értékesítés jelentősége annak ellenére, hogy pénzügyi termékeket is vásárolhatunk már személyes jelenlét és bankfióki látogatás nélkül az interneten. A hosszú távú pénzügyi döntésekben még meghatározó szerepe lesz a felkészült értékesítőknek. A digitalizációról, az innovációról és a fintechről beszélgettünk Tátrai Bernadettel, a Fundamenta elnök-vezérigazgatójával.

 

Mit jelent ma az ügyfelek számára a digitalizáció?

Tátrai Bernadett: Manapság mindenki arról beszél, hogy a pénzügyi szektorban van-e még jövője a bankoknak, a személyes értékesítésnek. Ez egy kritikus kérdés számunkra is, mivel mi a személyes értékesítésből élünk.

Én abban hiszek, hogy a pénzügyi döntésekben az ügyfelek még igénylik a személyes kapcsolatot.

Nem mindenki olvassa el az apró betűs részeket és nem is mindenkitől várható el, hogy önmaga döntsön hosszabb futamidejű, összetettebb pénzügyi termékekről. Azt viszont

nagyon fontosnak tartom, hogy a személyes értékesítés során a legmodernebb technológiákat használjuk a gyorsabb ügyfélkiszolgálás és az ügyfélélmény növelése érdekében.

A digitalizáció egy másik fontos területe az adminisztratív jellegű ügyek gyors, egyszerű és kényelmes intézésének lehetősége az interneten. Ez ma már alapelvárás a digitális tér valamennyi felhasználójától. Az egyenlegünk lekérdezése, a szerződéseinkkel kapcsolatos információk lekérése, vagy a dokumentumok pótlása esetén felértékelődik a digitális ügyfélélmény jelentősége. Ezek azok a területek, ahol ma a digitalizációnak a legfontosabb szerep jut.

A Fundamentánál mi is arra helyezzük a hangsúlyt, hogy az ügyfélkiszolgálást támogató folyamataink fejlesztése, automatizálása által az ügyfelek egyszerűbben és gyorsabban megvalósíthassák lakáscélú álmaikat.

A digitalizáció harmadik legfontosabb területe az ügyfelek edukálása. A gyerekek, a fiatalok pénzügyi tudatosságának játékos formában történő fejlesztésében új távlatokat nyitnak meg a digitális forradalom nyújtotta eszközök. Számunkra különösen fontosak a fiatalok, mivel az elő-takarékossági szerződéseink meghatározó hányadában ők a kedvezményezettek.

Olyan digitális játékos megoldásokat kínálunk már a legfiatalabbaknak is, amelyeken keresztül egyszerűen elsajátíthatják a pénzügyi világ legfontosabb tudnivalóit.

 

Mit jelent a Fundamenta számára az innováció?

Tátrai Bernadett: A szervezet rugalmasságát, innovációs képességét a benne dolgozók felkészültsége határozza meg. Minél nagyobb egy szervezet, annál nehezebb a szervezet egészét mozgósítani a megújulást szolgáló programokban. Ugyanakkor,

ha nem leszünk képesek időben felismerni és reagálni az ügyfeleink igényeire, annak súlyos következményei lehetnek.

Ennek jegyében indítottuk el 2017 elején az innováció menedzsment munkacsoportunkat, hogy egyrészt tudatosan fejlesszük a belső innovációs képességeinket, másrészt, hogy szervezett keretek között tárhassuk fel a külső innovatív ötleteket, megoldásokat. Az előbbit nyár elején a Fundamenta Digimaratonon, az utóbbit az ősszel megrendezett Fundamenta Digiverzum innovációs versenyen keresztül valósítottuk meg.

Nagyon jó volt látni, hogy a belső hackathonra, a Digimaratonra a szervezet minden részéből érkeztek ötletek, megoldások. A munkatársaink nem csak aktív részesei voltak az innovációs csapásirányunkat támogató legjobb megoldások kitalálásában, de szervezett keretek között új képességekre és ismeretekre is szert tettek.

Ezek a belső hackathonok és inspirációs workshopok alapozzák meg a szervezetünk innovációs képességének fejlődését, erősödését.

Ugyanakkor a szervezeti vakság elkerülése érdekében azt is fontosnak tartjuk, hogy nyissunk a külső innovatív megoldások irányába is. A célunk, hogy olyan ügyfélmegoldásokat is megtaláljunk, amelyekre mi nem feltétlenül gondoltunk. A novemberben zárult Digiverzum innovációs verseny is ezt a cél szolgálta és két olyan megoldást sikerült találnunk, amelyek egyrészt szervesen hozzájárulnak a digitalizációs folyamatainkhoz, másrészt az ügyfélélmény növeléséhez. Az egyik az ügyfélkiszolgálást támogató, mesterséges intelligencián alapuló megoldás, a másik a gyerekek pénzügyi tudatosságát fejlesztő, internet of things technológiára épülő alkalmazás.

Hiszem azt, hogy minél több sikeres innovációt valósítunk meg, annál gyorsabban fejlődik majd a szervezetünk innovációs kultúrája, vállalkozó szelleme is, ami felbecsülhetetlen erőforrásunkká válik majd a jövőben.

 

Barát, vagy ellenség a fintech?

Tátrai Bernadett: A Fundamenta számára a fintech nem ellenség. Rengeteget tanulhatunk a fintech startupoktól, hogy miképpen áramvonalasíthatjuk a folyamatainkat, tehetjük olcsóbbá a működésünket. Ezek a startupok olyan technológiákat alkalmaznak, amelyekkel képesek olcsóbban szolgáltatni. Ez számunkra is különösen fontos, hiszen minél többet tudunk megtakarítani az operációs költségeken, annál kedvezőbb konstrukciókat alakíthatunk ki az ügyfeleinknek.

Az innováció menedzsmenttel foglalkozó munkacsoportunk folyamatosan figyeli és elemzi a legújabb fintech megoldásokat. Másrészt a Fundamenta Digiverzumon keresztül teret nyitottunk a hazai fintech startupok számára és a közös piaci hasznosítás lehetőségét kínáljuk számukra.

Hiszünk abban, hogy a fintech startupok olyan értéket nyújthatnak számunkra, amellyel növelhetjük ügyfeleink elköteleződését a Fundamenta iránt.

Minden olyan fintech megoldás, amely segítheti az ügyfeleink pénzügyi tervezését, lakáscélú álmaik megvalósítását, különösen fontosak a társaságunknak. A vágyak, az álmok megvalósítását segítő pénzügyi termékeinkkel érzelmi kötődést alakíthatunk ki. Ezt a kötődést kívánjuk a digitalizációval, az innovációval, a fintech megoldásokkal erősíteni.

Mert úgy hiszem, hogy mi nem a pénzügyi üzletben utazunk, hanem az álmok megvalósításában.