Még gyerekcipőben jár ugyan a folyamat, de az alternatív jogi szolgáltatók már köztünk vannak. És velük együtt az innovatív, költséghatékony és ügyfélbarát jogászkodás is. Itt a NewLaw, ami forradalmasítja a jogászkodást a fintech-ben is.

 

Egy új szó a Fintech Akadémia szótárban, amit érdemes lesz megjegyezni: NewLaw. Az alternatív jogászkodás legfőbb célja, hogy ügyfélbarát legyen, értékarányos és hatékony. Az elmúlt néhány évben szinte (de csak szinte) érthetetlen módon jelentek meg azok az új jogi szolgáltatók, akik kétségbe merték vonni a hagyományos ügyvédi irodai keretrendszert, és eretnek módon felfedezőútra indultak az ismeretlenbe.

Ügyfélként a magas óradíj és az ügyfélbarátnak nem mondható kezelés miatt lehet szükséges, kollégaként a hagyományos rendszerbe ágyazott hierarchia és a személyes érdeklődési körtől való kényszerű elszakadás okozhat némi fejtörést azoknak, akik ezt a forradalmat felvállalták.

 

Kik ők és honnan jöttek?

Az innovatívak között hagyományos, BigLaw szereplőket is találunk. Ők azok a kiterjedt nemzetközi ügyvédi irodai hálózatok (Allen & Overy, Eversheds, Dentons, stb.), akik felismerték az újítás szükségszerűségét, és saját erőforrást szánnak a házon belüli technológiai fejlesztésekre vagy a NewLaw startupokkal való együttműködésre. A NewLaw koncepció és éllovasai (Axiom, Korum Legal és a többiek) azonban még tovább merészkednek: teljes egészében értelmezik újra a jogi munka kivitelezését és a jogászkodás hétköznapi formáját. Legalább három szempontból.


 

NewLaw #1: LegalTech vagy LawTech?

Mindegy! A lényeg az, hogy a tech itt alapfelszereltség és az automatizált munkafolyamatok szabad teret és időt engednek a jogásznak arra, hogy valami sokkal fontosabbra figyeljen: AZ ÜGYFÉLRE. Hogy meghallgassa, odafigyeljen rá, a megoldandó jogi kérdésekre és a felmerülő valós igényekre (például anyagi korlátokra vagy az üzletvitelbe illeszkedő jogi tanácsadásra) koncentráljon. A technológia segítségével a standardizált és adminisztratív jellegű jogi munkavégzés ideje így lecsökkenthető, teret engedve a körültekintő jogértelmezésnek, az emberi szaktudás megnyilvánulásának, az ügyféllel való hatékony együttgondolkodás érdekében.

A LawTech mögött olyan startupok állnak, amelyek a jogi munkavégzés egy-egy kulcsfontosságú, de adminisztratív természetű részletére fejlesztettek számítógépes programot, legyen az például:

  • automatizált iratszerkesztés, vagy szerződés menedzsment;
  • jogi átvilágítás;
  • jogszabályi megfelelés;
  • technikai adatok azonosítása és elemzése (például eDiscovery);
  • védjegy monitoring;
  • vagy akár projekt menedzsment felületek.

 

Ábra: az Egyesült Királyság LawTech startupjai szolgáltatási területek szerint

 

NewLaw #2: Irodai hierarchián és óradíjon túl

A hagyományos ügyvédi irodák nem titkolt üzleti modellje az órabéres elszámolásra épül. A munka egyeztetésekor még nem tudható pontosan, hogy a feladat elvégzésére milyen típusú és mértékű emberi erőforrásra lesz biztosan igény, azaz az irodai hierarchiában olcsóbb vagy drágább munkaerő fogja a feladatokat ellátni és milyen arányban. Így a kiszámlázott munkadíj összege előre nem látható, az ügyfél számára a költség nem tervezhető.

Nagy eltérések lehetnek a jelöltek, az ügyvédek és a szenior partnerek képességei és órabérei között, de egy valami biztosan közös bennük: annál jobb munkaerőnek számítanak, minél több órát számláznak az ügyfél felé.

És mit szól mindehhez az ügyfél? Vélhetően elgondolkodik azon, hogy az ügyfélcentrikusnak mondott hagyományos ügyvédi irodát vajon miért csak a saját anyagi haszna motiválja [és némi veszekedéssel talán sikerül lefaragnia valamennyit a számla végösszegéből].

A NewLaw elsöprő sikere minden bizonnyal összefügg azzal, hogy értékarányos jogi szolgáltatásban gondolkodik. Jellemzően az ügyféllel közösen, egyösszegben meghatározott munkadíjat számláznak ki, az ügyféllel egyeztetett időpontban.

 

NewLaw #3: Jogi szolgáltatás új keretben

A NewLaw alternatív jellege abban is megnyilvánul, hogy ezek az új szereplők a működési formájukat tekintve is elrugaszkodnak a hagyományos keretektől. Jellemzően nem ügyvédi irodaként működnek, hanem – a választott szakmai profilnak megfelelően – például tanácsadói szolgáltatásként vagy munkaerőközvetítő vállalkozásként jegyzik őket. Szerződéses viszonyban állnak azokkal a független ügyvédekkel, akikkel szorosan együttműködnek az ügyfél igényeinek megfelelően. A végső cél ugyanis egyértelműen az, hogy a jogi szolgáltatás olyan hatékonysággal történjen, ami az ügyfél sikerét kézzelfogható módon lehetővé teszi, a jogász kollégák számára pedig inspiráló, személyes motivációt előhívó munkavégzést jelentsen.

 

NewLaw óceánon innen és túl

Az Egyesült Államokban, Nyugat-Európában és Ázsiában is zajlik már a NewLaw forradalom. Talán elérkezett az idő, hogy itthon és a régiónkban is kiugorjunk a hagyományos BigLaw dobozból, mint ahogy teszi ezt a nemrég indított, magyar kezdeményezésű InvestCEE • Newlaw Boutique Consultancy!
 

 

Tudomásod van ilyen irányú magyar fejlesztésről? LawTech startup-od van? Mutatkozz be nálunk itt.