Ez év áprilisában hirdette meg Christopher Woolard,  az angol felügyelet (FCA) verseny és stratégiai igazgatója Sandbox létrehozását, hogy ezzel a pénzügyi szektor digitalizálását, az új innovatív szolgáltatások gyorsabb piacra kerülését segítse.

 

 

WIKI: a Sandbox az  új, diszruptív pénzügyi technológiák, illetve megoldások védett, a szabályozó által felügyelt környezetben történő tesztelését szolgálja.

 

A fintech növekedése és terjedése a fogyasztók széles körének ad lehetőséget pénzügyeik intuitív kezelésére a digitális térben.

A fintech megoldások gyors terjedését szolgálhatják a felhasználók bizalmát növelő “minőségbiztosítás törekvések”, mint pl.: a Sandbox-ok, amelyek

  • a fejlesztési folyamat idő,- és költségigényét csökkentik,
  • a go-to-market stratégia és a szolgáltatási feature-k,
  • a fogyasztói fogadtatás hatékony, költségtakarékos tesztelését szolgálják. 

Az angol felügyelet (FCA)  a diszruptív digitális pénzügyi szolgáltatások felügyeleti  engedélyezési idejét és költségeit kívánja csökkenteni, továbbá a szabályozásnak való megfelelést kívánja “ésszerűen” optimalizálni “saját” nyilvános sandbox-szával.

A Sandbox célja többek között, hogy lehetőséget adjon a felügyelet szakembereinek arra, hogy megismerkedjenek a legújabb technológiák sajátosságaival. Ennek köszönhetően  a szabályozás kialakításakor elkerülhetővé válik a túlszabályozás, az indokolatlanul magas, ezáltal a szolgáltatást jelentősen megdrágító, illetve az ügyfélélményt rontó compliance és biztonsági  szabályok előírása. Lehetővé válik a kockázatarányos kötelezettségek kirovása.

Piaci módszerek, piaci sebesség

Az FCA alig 5 hónap alatt alakította ki a Sandbox működését, és már le is bonyolította azt a fintech versenyt, amelynek során kiválasztotta azokat, akik elsőként használhatják a tesztkörnyezetet.

Az FCA zsűri a piac fejlődésének ösztönzését tartotta fő szempontnak a kiválasztáskor:

  1. Tartalmaz olyan innovációt a megoldás, amely a piac fejlődését szolgálja?
  2. Tartalmaz olyan diszruptív innovációt a megoldás, amely új értékajánlatot eredményez a piacon?
  3. Azonosítható hasznot jelent ez az innovációs, új értékajánlat a fogyasztónak?
  4. Van-e szükség a Sandbox szolgáltatásaira az innováció/szolgáltatás/technológia fejlesztéséhez?  (Azokat a megoldásokat kereste, ahol a szabályozási környezet nem egyértelmű, a termék életképessége, bevezethetősége nem tiszta, s ennek fényében a  teljes FCA engedélyezési folyamat túlzóan drága lenne, s így az innováció lehetősége is megszűnne.)
  5. A cég / termék készen áll élő felhasználói tesztre?

A szabályozó által üzemeltetett Sandbox akár hónapokkal is lerövidítheti az új szolgáltatások engedélyezési idejét.

Jelentősen csökkenti a compliance költségeket részben miután jobban érti az adott szolgáltatást a szabályozó és így a compliance elvárásokat finomítani, pontosítani tudja, továbbá csökken a büntetések száma, hiszen, ha értjük a szabályozót, tudjuk, mit, miért rendel el, hajlamosabbak vagyunk jobban betartani az érthetőbbé és gazdaságosabban teljesíthetővé vált szabályozást.

 

A Sandbox jelentősége most különösen nagy.

Az EU 2018 január 13. napjától versenyt teremt a pénzügyi szolgáltatások piacán. A PSD2 irányelv és a most kialakítás alatt lévő részletszabályai (pl.: nyílt banki API szabályozás) alapvetően meghatározzák az új  piacra lépők és a hagyományos retail bankok összekapcsolódási viszonyait.

A túl szigorú szabályozás megölheti az innovatív szolgáltatások életképességét, a túl enyhe akár biztonsági kockázatokat is jelenthet.

Míg az FCA Sandbox-sza a szabályozói kihívásokra fókuszál, addig a banki Sandbox-ok a technológiai fejlődés előnyeinek kihasználására törekszenek.

 

Hamarosan Magyarországon is megnyílik az első Sandbox a minap bejelentett MKB FinTech Program keretében (lásd: HWSW cikk).