Az ingyenes pénzváltás ígéretével lépett a piacra a magyar hátterű Midrate fintech startup. A sharing economy szárnypróbálgatásaira már itthon is van pár tucat példa, de a pénzügyi szolgáltatások piaca eddig szűz terület volt (kivéve: Noba). A Midrate az első hazai fecske, amely a pénzváltás “demokratizálásával” próbálkozik.

sharing economy fintech Magyarorszag

 

Sharing economy-ból nő ki a fintech?

A sharing economy feszegeti már egy ideje a pénzügyi szolgáltatások határait. A közösségi hitelezés (P2P lending), a közösségi tőkeági finanszírozás (crowdfunding), a közösségi pénzküldés (P2P money transfer), a biztosítási kockázatközösségek (P2P insurance), a közösségi pénzváltás (pl.: remittance) olyan platformok, vagy piacterek, amelyek a hagyományos pénzügyi közvetítőket váltják ki a digitális térben. Elméletileg.

Gyakorlatilag újszerű szimbiózis alakul ki a hagyományos és a közösségi pénzügyi szolgáltatók között.

A bankrendszer infrastruktúrája nem kerül teljes mértékben kiváltásra, sőt arra rátelepülve, kéz a kézben jelennek meg a “renegátok”, AKA fintech startupok.

 

Hogyan működik a közösségi pénzváltás?

„Mi ez?!” – kérdi a citromba harapó Bástya fancsali, dühös képpel. Pelikán Virág elvtárs unszolására megismétli: „Narancs! Az új magyar narancs. Kicsit sárgább, kicsit savanyú, de a mienk.” 

Szóval, a Midrate olyan mint a Transferwise (vagy mégsem), kicsit még fapados, de a miénk. 🙂

midrate fintech

 

Olyan ez, mint egy randi oldal. Megadsz magadról pár infót, reménykedsz, és ha szerencséd van, akkor jöhet a személyes találkozó.

Itt is valami hasonló történik: megadod, hogy milyen valutát, milyen összegben szeretnél váltani, majd vársz, hogy van-e valaki, aki rendelkezik a megadott mennyiségű valutával. Ha van kínálat, akkor jöhet a személyes találkozó. A folyamat – az egymásra találás – a digitális térben indul, majd a személyes találkozóval végződik. Nincs közvetítői díj, és a nyaralásból visszamaradt valutát is – könyebben(?) – elpasszolhatod. – mondja a Midrate a weboldalán.

 

Vegyünk 10 Eurót!

A puding próbája az evés, vegyünk 10 Eurót! A szolgáltatás igénybe vételéhez regisztrálnod kell és el kell fogadnod a Felhasználási feltételeket (amit csak angol nyelven érhetünk el).

migrate exchange fintech

 

Az ajánlatok gombra kattintva rögtön kapunk 72 egyező ajánlatot.

Kicsit gondban vagyunk, mi alapján döntsünk, hogy kivel bizniszeljünk.

Egyelőre kevés a felhasználói értékelés, 17 olyan eladót találunk, akiknél egyáltalán a csillagocskák megjelentek. 11 felhasználónál találunk 5 csillagocskát, ami reményre adhat okot, de még így is nehéz eldönteni, kivel kössük meg a dealt. Van olyan is, aki 16 napja akarja elpasszolni az Euróját. Ez most jó, vagy rossz?

midrate 10 euro

 

Talán a fotó alapján, mi Ildikóra szavazunk és az “Ajánlat részletei” gombra kattintottunk. Ildikó 308,156 HUF/Euró árfolyamon adna el nekünk, ami a mai MNB-s középárfolyamhoz képest (308,04 HUF/Euró) jó dealnek tűnik (Attila 307,866-on is eladna, de Neki nincs csillagocskája). Kattintunk az “Üzenj neki” gombra és újabb oldalra érkezünk: “Hogyan működik?”

midrate chat

Szóval, chat-elhetünk Ildikóval, de előtte nyilvános ajánlatot kell tennünk a Midrate oldalán. [Ups, erről eddig nem szólt senki.] Na mindegy, a lényeg, hogy a Midrate nyitna nekünk egy külön chat szobát, ahol az eladóval “beszélgethetünk”. Ha épp nem érhető el az eladó, akkor sem kell búslakodnunk, e-mail-ben értesítik az eladót a nemes szándékunkról. A chat-elést most kihagytuk, de talán majd máskor visszajövünk. 🙂

 

Gyenge pontok: bizalom és méretgazdaságosság

A story akkor működik, ha a platformon van megfelelő nagyságú kereslet és kínálat. Minél többen vannak a rendszerben, annál hamarabb jöhet létre az üzlet (ha meg tudtok egyezni). Ettől nagyobb kihívás a bizalom.

A sharing economy a bizalomra épül, ami a pénzügyi szolgáltatások esetén különösen kritikus tényező. Mi van, ha hamis a bankjegy? Ki garantálja, hogy az az egzotikus bankjegy még forgalomban van? Akarok-e egy vadidegen fószerrel találkozni az utcán és ott üzletelni vele? 

 

Ez a bizalom gazdasága, aminek a szellemében szocializálódik a fiatalabb generáció. A bizalom kiépüléséhez idő kell, így várjuk ki a végét, mielőtt leírnánk ezeket a (fintech) story-kat.