A sötét erőkkel nem csak Batman és Robin vette fel a harcot. Példájukat követve két magyar fintech startup, a Barion és a Seon is összefogott a (kiber)csalók ellen. Megoldásukkal az internetes fizetési csalások 80%-át képesek megfogni. 

 

Súlyos a probléma: 7 ezer milliárd forint

Az online bankkártyás fizetés ma már egyre inkább rutinszerűvé válik, azonban ezzel párhuzamosan a visszaélések száma is növekszik. A bankkártyás fizetési csalásokért a jelenlegi szabályozás értelmében a kereskedők felelnek. Ha visszaélés történik, vissza kell téríteniük a kártyatulajdonosnak a vásárlás összegét, még akkor is, ha az áru már kiszállításra került a csalónak.

A világszerte egyre égetőbb probléma súlyosságát jól jelzi, hogy a tavalyi évben globálisan megközelítette a 7 ezer milliárd forintot a visszaélések összértéke, ami 12%-os növekedést jelent 2015-höz képest.

 

Magyar fintech startupok fogtak össze

Az internetes fizetési megoldások területén hazánkban jól ismert Barion, illetve az innovatív visszaélés megelőző rendszert fejlesztő szintén magyar SEON összefogott az online kártyás fizetési csalások visszaszorítása érdekében.

A Barion fizetési rendszerébe épített eszköz a kártyás visszaélési kísérletek több mint 80%-át képes kiszűrni. Egy algoritmus segítségével a csalás kockázatának esélye szerint osztályozza a vásárlásokat. Amennyiben nagy a csalás valószínűsége, a rendszer automatikusan blokkolja a tranzakciót.

Kisebb csaláskockázat esetén e-mailben jelzést küld a kereskedőnek a gyanús vásárlási kísérletről. Ilyen esetben érdemes a cégnek más csatornán, például telefonon keresztül megbizonyosodni, valóban a kártyatulajdonos próbált meg fizetni a plasztikkal.

Barion-Seon magyar fintech startupok csalás detektálás

 

Felhasználói viselkedés elemzés és eszköz ujjlenyomat

 A SEON rendszere az adatelemzésen alapszik. A megoldás több szempont mentén elemzi az elérhető információkat, és ezek alapján von le következtetéseket egy-egy vásárlási szándék kapcsán a visszaélés esélyére vonatkozóan.

A rendszer vizsgálja az eszköz IP címét, értékeli a vásárló e-mail címét, és ez alapján vizsgálja a közösségi médián fellelhető profil információkat. A SEON emellett elemzi a felhasználó viselkedését, a földrajzi helyet, illetve ellenőrzi az eszközt is, amelyről a tranzakciót kezdeményezik. Mindezeket pedig összeveti a kártyatulajdonosra korábbi online viselkedés mintázatával.