2021.07.22.

Megérkeztek az Amazon Go európai “kistestvérei”

Szerző:

A “Csak sétálj ki” (ún. “just-walk-out”) vásárlási és fizetési megoldás kilépett a pilot fázisból. Nincs kassza, nincs bankkártya terminál és a vonalkódos beolvasással sem kell bajlódnunk. Csupán kisétálunk a táskánkba tett árukkal.  Az Amazon Go európai “kistestvérei” megérkeztek Portugáliába és Lengyelországba.

Nem sokkal azután, hogy tavasszal az Amazon elindította az Amazon Go-t Londonban, két további európai országban is megnyíltak a “Just walk out” üzletek. Elsőként Portugáliában az ország legnagyobb kiskereskedelmi láncához, a Sonae-hoz tartozó Continente Labs nyitotta meg egy honfitárs technológiai szolgáltató, a Sensei megoldására építkezve üzletét.

Nemrég Lengyelországban a 7.000 bolttal rendelkező Zabka Polska Group indította el Zappka Store néven új, “Csak sétálj ki” boltját, az AiFi automatizált kiskereskedelmi technológiáját használva.

Így működik a “Csak sétálj ki” vásárlás és fizetés

A lengyel és a portugál kezdeményezés esetében a vásárlást megelőző regisztráció, illetve a vásárlási folyamat ugyanaz:

  1. A vásárlónak rendelkeznie kell a kereskedő mobil applikációjával – a Continente esetében a Continente Labs, a Zappka Store esetében a zappka alkalmazással – amelybe előzetesen regisztrálni kell a fizetési kártyát.
  2. Az alkalmazás segítségével egy egyszer használatos QR-kódot tud a vásárló generálni, amit az üzlet bejáratánál felszerelt beléptető rendszernél bemutatva az ajtó automatikusan kinyílik.
  3. A QR-kód segítségével kötik össze a “virtuális” kosarat az üzletbe telepített kamerákkal. A kamerák folyamatosan figyelik a vásárló mozgását és a polcról leemelt termékeket az applikáció automatikusan hozzáadja a kosárhoz, annak esetleges visszatételekor pedig törli a kosárból. A kamerák adatait a polcokba integrált érzékelők adataival – amelyek a termékek súlyát és helyzetét rögzítik – is összekapcsolják.
  4. A vásárlás befejeztével, az üzletből történő távozás során a fizetés szintén automatikusan megtörténik az alkalmazásba regisztrált kártya terhelésével. A Continente esetében a bizonylatot a vásárló email-ben kapja meg.

Mi a helyzet az adatvédelemmel, az arcfelismeréssel?

A megoldások adatvédelmi szempontból is megfelelnek az elvárásoknak azáltal, hogy nem alkalmaznak arcfelismerő technológiát, nem tárolnak képi adatot a vásárlóról. A Sensei megoldása például úgy működik, hogy a kamera csak a vásárló mozgása során rögzített színeket, illetve a ruházat a színét figyeli és ez alapján értelmezi a kamera a vásárló kilétét.

Az önkiszolgáló üzletek azon túl, hogy a vásárlók számára kényelmes és gyors bevásárlási lehetőséget biztosítanak, a megoldások a járványhelyzettel járó speciális elvárásokat is több szempontból támogatni tudják:

  • biztosított a teljesen érintésmentes fizetés lehetősége,
  • továbbá a technológia segítségével az esetleges létszámkorlátozások alkalmazása – azaz, hogy egyszerre hányan tartózkodhatnak az üzletben – is egyszerűen megvalósítható.

A Continente üzletében a május 26-ai nyitás óta napi 150-200 vásárló is megfordul, tanulóktól az idősebb korosztályig.

A legújabb elektronikus fizetési megoldásokról, trendekről további információk a “Magyarország elektronikus fizetési térképe” c. FinTechZone | FinTech Group kiadványban érhetők el.

Címlapfotó: Zappka Store, YouTube
Címkék: