A Roxfortban a varázsló tanoncok az Alohomora bűbájjal képesek a kulcsra zárt ajtókat, a titkos kamrákat kinyitni. A fintech startupoknak már nem lesz ennyire egyszerű dolga a banki adatvagyont őrző titkos kamrák kinyitásával. Bűbáj helyett API lesz a kulcsszó.

Zárt ajtók helyett egyre több bank már “nyitott kamrával”, várja a fintech növendékeket a PSD2 alkalmazását megelőzően. Mutatjuk mi a hype oka.

 

API kapu

 

Egyre növekszik a “játszóterek” száma Európában

Skandinávia: Nordea

A minap a Nordea bejelentette, az API-jait elérhetővé teszi fintech cégek, fejlesztők számára. Az AISP szolgáltatásokhoz szükséges számlainformációs – és a screen scrapinget kiváltó – API-kal játszhatnak mostantól a fejlesztők a Nordea homokozójában. A Nordea lépése nem az első az európai pénzügyi szolgáltatók körében.

Spanyolország: BBVA

BBVA API  játszóterén már látszanak az első fejlesztői szárnypróbálgatások. Legnagyobb érdeklődést a spanyolországi kártyás vásárlások aggregált adatait feltáró hozzáférés és az adatok feldolgozási lehetősége által teremtett üzleti alkalmazások keltették.

Anglia: HSBC

A HSBC december 15-én bejelentette, három hozzáférést nyitott a felhasználók előtt: ATM kereső, fiók kereső, saját banki termékkereső.

Challenger bankok

Emellett a tech vénájú challenger bankok, illetve Bank-as-a-Service (BaaS) szolgáltatók API piacterei sem új létesítmények, lásd pl.: Figo, Monzo, Solaris stb.

Közép-Kelet-Európai régió: Erste Bank

A régiónkból a cseh Erste ad hozzáférést a folyószámlavezető rendszeréhez. Itthon is nyílnak azok a bizonyos hozzáférések, ám ezek egyelőre nem nyilvánosak, pl.: Gránit Bank, vagy MagNet Bank. Illetve hamarosan jön az MKB Bank is a saját homokozójával.

 

Jól megtervezett társasjáték

Az Ubert gyakran hozzák mintának: az Uber, mint szolgáltatás API-kra és azok funkciójára épül. Legalább három API hívás szolgál ki egy utat:

  • amikor az appból “hívjuk” az autót, egy API a Google maps meghívásával megállapítja hol vagyunk,
  • a második hívás az úticél megadása és az útvonal megtervezése, majd
  • a harmadik hívás a fizetés.

 

Tegyük fel, hogy van egy digitális személyes pénzügyi asszisztensünk és arra az egyszerű kérdésre keressük a választ, hogy megvehetjük-e a neten kinézett Asics futócipőt még ebben a hónapban azután, hogy befizettük a számlákat és megvettük a havi tömegközlekedési bérletet. Erre a választ több API hívás együttese adja meg:

  1. az egyik azonosít,
  2. a másik meghívásával kiderül mennyi pénz van a számlámon,
  3. a harmadik hívás megnézi a banki tranzakció történetemben, mennyi rezsit szoktam fizetni az év ugyanezen időszakában.
  4. Az már csak hab a tortán, hogy egy következő hívás segítségével azt is megtudhatom, melyik cipőboltban van a vágyott cipő a méretemben, és
  5. hol van a legközelebbi ATM, ha nem kártyával fizetnék.

 

Az igazi nyertes: a felhasználó

Az API tehát nem a bankolásról szól, vagy a taxizásról, hanem egyes funkciók gyors, pontos, elvégzéséről, hogy a szolgáltatás élményszerű, töredezettségmentes legyen a felhasználó számára. Egy új digitális ökoszisztémában.

 

A társasjátékban tehát több nyertes is lesz, reméljük, legnagyobb nyertese mi leszünk, a fogyasztók.