A kérdés, amire Nick Marshallon, alias Mel Gibsonon kívül egy férfi sem tudja a választ. A kérdés, ami minden szolgáltató és termelő iparágban szükségszerűen felmerül, a nőt ugyanis nem csak szeretőnek vagy feleségnek, hanem elkötelezett fogyasztónak is meg kell nyerni.

 

Tudom, ezzel nem mondtam semmi újat, a nők imádnak vásárolni, ezt mindenki ismeri, ahogyan a városi legendákat is arról, hogyan tűntetnek el kisebb vagyonokat, ha beszabadulnak egy-egy cipőboltba vagy ruhaüzletbe. Csakhogy a statisztika szerint a „szebbik nem” részt vesz a bankszámlaválasztás 89%-ában, és befolyással bír a pénzügyi döntések 73%-ára is, azaz a nők nem csak élelmezési, egészségügyi vagy kulturális, hanem családi pénzügyminiszterek is. 4 millió magyar pénzügyminisztert pedig már érdemes komolyan venni, nem? A FinTechShow-n megtudtuk, mutatjuk.

 

Na, de mi kell a nőnek?

Egy biztos: az nem elég, ha valami rózsaszín. Pink is not a strategy – mondja Egri Szilvia, a FemTech, azaz a Female Technology első hazai nagykövete. Pedig sajnos a pasi-heavy területeken, ahol a hölgyek kimaradnak a tervezési folyamatból, de ugyanúgy végfelhasználói az adott terméknek, mint a férfiak, sokszor még mindig ez a megkülönböztetés alapja. Nincs ez másképp kütyüfronton sem. „Rózsás” példa az Eurostar ePad Femme, az első kifejezetten nőknek készült tablet, ahol a rózsaszín háttérképeken túl néhány előre letöltött bugyuta applikáció ront tovább a helyzeten.

Egri Szilvia FemTech FinTechShow

Egri Szilvia, FemTechLab – FinTechShow 2017

 

Az udvarlást hagyjuk meg a srácoknak, hiszen abban profik, és imádjuk is őket ezért. De ha nőket célzó service és product designról van szó, akkor mi tudjuk jobban mire fogunk elcsábulni. Szilvi megmutatja, mivel lehet megszólítani egy nőt. A kéz nélkül nyitható csomagtartó, vagy a H&M és a Google közös projektjeként megvalósult személyre szabható ruha, a Data Dress mellett az én személyes kedvencem a Nimb. Az okos gyűrű nem csak stílust, biztonságot is ad. Vészhelyzetben, mikor nincs időnk előbányászni a táskából a telefont, azon felhívni valakit, és elmagyarázni a helyzetet, meg persze, hogy hol is vagyunk, az ujjunkon lévő ékszeren elég megérinteni a beépített pánikgombot a segítségkéréshez.

Mitől működnek a fenti példák? Mert konkrét, valós női élethelyzetekre, az azokban felmerülő problémákra nyújtanak megoldást.

 

Miért, mi kell a nőnek?

Major Zsófi szerint álmok. És persze a lehetőség, hogy az álmok valóra is válhassanak. Ezért hozták létre a Skool Alapítványt, ahol a fiatal, 8-18 éves lányokat szeretnének bevezetni a technológia izgalmas világába. Zsófi érveivel nem lehet vitatkozni:

„Miközben a programozók 92%-a férfi, 25 ezer fő hiányzik ma az IT szektorból. Úgy, ahogyan éppen ezért hiányoznak a társadalom közel felének szempontjai a termékfejlesztés során.”

A programban eddig 330 önkéntes vett részt, akik szabadidejűket áldozzák arra, hogy csillogó szemű, lelkes kiscsajok akár 4 óra alatt lefejlesszék az első appjukat. Így született meg a Názer Lili DailyTakeMe nevű, kifejezetten gyerekeknek szóló, időbeosztást segítő alkalmazása, amely nemzetközi porondon is bekerült az 5 legjobb közé.

Major Zsofi Skool FinTechShow femtech

Major Zsófi, Skool – FinTechShow 2017

„Ma már minden nő digitális, szempontjaik mégsem érvényesülnek eléggé a technológiai innovációk során.” – állapítja meg Pethő Anikó is, aki Restart-UP projektjében a 45 év felettiek reintegrációját tűzte ki célul.

„Pedig ha egy nő menedzseri pozícióba kerül, akkor ugyanúgy képes sikerre vinni egy projektet, mint férfi kollégái. Sőt, a nők által indított startupok bizonyítottan előbb futnak be karriert, köszönhetően a finom kommunikációnak, a megosztott figyelemnek és a tanulási hajlandóságnak.”

Petho Aniko FemTech Fintechshow

Pethő Anikó, Aarenson Consulting – Fintechshow 2017

 

Szóval akkor, mi kell a nőnek?

Íme a válasz, amit végül Szilvia adott a kezünkbe az útravalóul kapott FemTechLab dobókockán:

  • ADJ NEKI TÖBB SZABADIDŐT és
  • BIZTONSÁGOT,
  • AVASD BE,
  • FEKTESS A JÖVŐJÉBE, és
  • NYERD EL A BIZALMÁT!

FemTechLab femtech FinTechShow