2020.12.29.

OTP Mobil: 2021-ben az irány az azonnali fizetés térnyerése lehet

Szerző:

“Jövőre az irány egyértelműen az azonnali fizetés és a fizikai térben való elektronikus fizetési megoldások térnyerése lehet” – mondta el dr. Al-Absi Gáber, az OTP Mobil ügyvezető-helyettese a FinTechZone.hu-nak adott évértékelő interjújában. A Simple-fiókok száma elérte a 1,5 milliós álomhatárt, a teljes internetes kártyaforgalom közel 50%-a pedig már a SimplePay rendszerén keresztül zajlik. Betekintés az OTP Mobil 2020-as eredményeibe és a 2021-es várakozásaiba.

A FinTechZone interjúsorozatot indított, amelynek keretében a digitális pénzügyi szolgáltatások fejlődése, terjedése szempontjából meghatározó pénzügyi szolgáltatók és a szabályozó vezetőit kértük fel, értékeljék a 2020-as év legfontosabb eseményeit, és fogalmazzák meg várakozásaikat 2021-re.

Az interjúsorozat keretében megjelent cikkek itt érhetők el.

CIB Bank: 2021 második negyedévében jöhet a Google Pay!

A Google Pay, a fizetési kérelem és a nyílt banki szolgáltatások bevezetésével is készül a CIB Bank 2021-ben. A bank idei évi digitális fejlesztései között megtalálhatjuk az online elindítható lakáshitel-igénylést, vagy a selfie-s számlanyitást. Dr. Ákos Tamással, a...

Takarékbank: 2021-ben jön a fizetési kérelem és a Google Pay is

Januártól a fizetési kérelem, 2021 közepétől pedig a Google Pay is elérhető lesz a Takarékbanknál. A bank idei évi digitális fejlesztései között megtalálhatjuk a nyílt bankolásra épülő Takarék Business Assistant és a Videobank szolgáltatásokat is. Czimer Gergellyel, a...

MKB Bank: új androidos mobilfizetés és új online személyi kölcsön a 2021-es palettán

Január végén az MKB Bank bemutatja a megújult androidos mobilfizetési megoldását. 2021-ben a bank a nyílt bankolás eszközeivel teszi majd hatékonyabbá a személyi kölcsön online igénylését. Pereczes Jánossal, az MKB Bank digitális ügyvezető igazgatójával, az MKB...

K&H Bank: “Olyan platformot építünk, ami túlmutat a bankoláson”

A K&H Bank 2021-ben olyan megoldások bevezetését tervezi, amelyek túlmutatnak a bankoláson, és egyszerűsítik a felhasználók hétköznapi életét. Ennek szellemében tette elérhetővé a bank a közlekedési jegyeket a mobilbanki alkalmazásban 2020 őszén. Németh Balázzsal,...

GRÁNIT Bank: nyílt bankolásra épülő megoldások a 2021-es palettán

Tavaly a GRÁNIT Bank elnyerte "Az év leginnovatívabb bankja" címet, amit a számos új, a piacon elsőként bevezetett digitális fejlesztésnek is köszönhetnek. 2021. második negyedévétől a bank nyílt bankolásra épülő szolgáltatásokkal jön ki és további funkciókkal teszi...

Erste Bank: “A George már a spájzban van.” Új digitális banki ökoszisztéma születik

Hamarosan debütál az Erste Bank új digitális banki platformja, a George. A nyitott platform bevezetésével a bank egy digitális ökoszisztéma alapjait is lerakja. A George elindulásával párhuzamosan jön a videó-azonosítással támogatott online számlanyitás is. Év közepén...

Budapest Bank: érkezik az Apple Pay és előkészítés alatt a Google Pay is

A következő hónapokban a Budapest Bank is elérhetővé teszi ügyfelei számára az Apple Pay-t és már dolgoznak a Google Pay bevezetésén is. 2020-ban sikeresen debütált a Budapest Pénzügyi Asszisztens, a bank első nyílt bankolásra alapozott megoldása. A Budapest Bank...

GIRO: “Ez lesz az év egyik legjelentősebb projektje: központi mobilfizetés”

"Az idei év egyik legjelentősebb projektje a GIRO központi mobilfizetési szolgáltatásának a bevezetése lesz" - dr. Selmeczi-Kovács Zsolttal, a GIRO Zrt. vezérigazgatójával beszélgettünk a 2021-es tervekről és várakozásokról.A FinTechZone interjúsorozatot indított,...

Raiffeisen Bank: “Ma már több területen úttörők vagyunk.”

Jelentős lemaradást hozott be rövid idő alatt a Raiffeisen Bank a digitális fejlesztések terén. “Ma már több területen úttörők vagyunk” - mondta el Ralf Cymanek, a Raiffeisen Bank lakossági vezérigazgató-helyettese. A bank 2020-ban elsőként vezette be a fizetési...

OTP Bank: Kiemelt feladat az ügyfelek digitális pénzügyi edukációja

Hónapról hónapra dinamikusan növekszik az online bankolók száma az OTP Banknál, de még bőven van tere a fejlődésnek. "2021-ben a bankszektornak kiemelt szerepet kell vállalnia az ügyfelek digitális pénzügyi edukációjában, hiszen a bizalmatlanság az egyik legnagyobb...

2021-ben felpörgeti a digitalizációt az MNB

Drámaian átalakult az ügyfelek hozzáállása a digitális bankolás iránt, ami miatt a bankoknak újra kell gondolniuk középtávú stratégiájukat. Ebben segít majd az MNB átfogó javaslat-csomagja is, amit 2021-ben tesznek le a bankok elé. Szombati Anikóval, a Magyar Nemzeti...

Felpörgeti a nyílt bankolást az MNB. Jönnek az új ajánlások

"Egyre inkább elterjedtté válhatnak 2021-ben az olyan innovatív megoldások is, mint a teljesen automatizált online személyi kölcsönbírálatok, mobiltárcák, robot pénzügyi tanácsadók…stb." - Bartha Lajossal, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) pénzügyi infrastruktúrákért és...

Beköltözik az azonnali fizetés a kasszákba

"Több piaci szereplő is gondolkodik azon, hogy miképp tudná a fizikai kereskedői helyzetek széles körében is lehetővé tenni az azonnali fizetést. Ezek között vannak olyanok is, amelyek már előrehaladott állapotban vannak." Bartha Lajossal, a Magyar Nemzeti Bank (MNB)...

A 2020-as év értékelése

1. Az idei évben milyen eredményeket ért el a Simple és a SimplePay? Mekkora most a Simple és a SimplePay piaci részesedése?

dr. Al-Absi Gáber: A Simple esetében ez egy érdekes kérdés, hiszen nagyon sokrétű az alkalmazás, több különböző szolgáltatás érhető el, így a piaci részesedés fogalma nem igazán értelmezhető az esetében. Azt gondolom, hogy érdemes inkább a számok felől közelíteni:

idén elértük például az 1,5 millós álomhatárt, ennyi regisztrált Simple-fiók van.

Legnépszerűbb szolgáltatásaink továbbra is az autózáshoz köthetők, évente többszázezer e-matricát vásárolnak nálunk, az alkalmazás parkolás funkcióján pedig a 2020-as év kihívásai sem éreztették jelentősen hatásukat.

Az NFC-s tranzakciók száma is megugrott, havi szinten egymillió körül mozognak. Webes vásárláshoz idén már közel 5 milliószor használtak Simple-fiókot, ha pedig az inapp és az NFC vásárlásokat is ide számítjuk akkor a kezdetektől számítva 12 millió Simple-kártyás tranzakció zajlott le nálunk.

A SimplePay esetében már egyértelműbb a kép, ha az MNB forgalmi adatokat hasonlítjuk össze a saját adatainkkal, látszik, hogy

Q2-ben a teljes internetes kártyaforgalom közel 50%-a SimplePay rendszerén keresztül realizálódott, csoportszinten az OTP-vel együtt pedig 70-80% ez az arány.

2. A Simple felhasználók magatartását hogyan befolyásolták az idei év momentumai? Melyek lettek a legnépszerűbb szolgáltatások a Simple-ben, illetve az elmúlt évekhez képest láttok-e súlypont eltolódást a Simple szolgáltatások között?

dr. Al-Absi Gáber: A csekkbefizetés és mobiljegy funkciók egyértelműen az idei év nyertesei voltak, a parkolás is jól teljesített, – annak ellenére, hogy az aktuális rendelkezések értelmében voltak és vannak ingyenes időszakok, – az autópálya-matrica pedig szinte egész évben növekedést mutatott.

Az érintéses mobilfizetés is nagyot nőtt idén, októberben 80%-kal több tranzakció volt, mint januárban, és év végére átléphetjük a havi 1 milliós határt.

Érthető módon a belépőjegyet kínáló szolgáltatások sínylették meg a legjobban ezt az időszakot, de még így is közel 100 ezer belépőjegyet vásároltak idén az alkalmazással.

A Simple-fiók használata az appon kívüli világban is ugrásszerűen nőtt, idén közel háromszor annyi fiókos tranzakció volt eddig a webshopokban és partneralkalmazásokban, mint tavaly egész évben.

otp mobil al-absi gaber simplepay

Fotón dr. Al-Absi Gáber, az OTP Mobil ügyvezető-helyettese. Forrás: OTP Mobil

3. Az MNB adatai szerint a koronavírus első hulláma alatt közel 6%-kal növekedett a webáruházak száma. Ti hogy látják, mely szegmensek növekedtek erőteljesebben az e-kereskedelemben?

dr. Al-Absi Gáber: Az első hullámban a SimplePay online fizetési rendszeren keresztül leadott rendelések arról tanúskodnak, hogy

az élelmiszerek, a kozmetikai, a számítástechnikai termékek és a különböző sportfelszerelések tekintetében többszörösére ugrott a kereslet és a kereskedői csatlakozási igények száma is megugrott ebben az időszakban.

Igyekeztünk támogatni a kis-és középvállalkozókat ebben a nehéz helyzetben, például az etrends.hu oldalon elindítottuk webinársorozatunkat és szakembereket szólaltattunk meg, akik a sikeres webshop működtetéséhez adtak tippeket.

Emellett a gyorsabb, gördülékenyebb SimplePay csatlakozási lehetőséget is elérhetővé tettük, hogy minél egyszerűbb dolga legyen azoknak a vállalkozásoknak, akik a járványhelyzet hatására döntöttek úgy, hogy szeretnének az online térben is értékesíteni.

4. Az idén tovább bővült a Simple ökoszisztéma; egyrészt tovább szélesedett a fizetési megoldások köre az Instant Transzfer és a SimpleBusiness megjelenésével, másrészt az online térből kiléptetek a fizikai térbe is a SimpleBusiness elindításával. Hogy látjátok ezeknek a megoldásoknak a fogadtatását?

dr. Al-Absi Gáber: Azt látjuk, hogy egyre nagyobb a nyitottság az elektronikus fizetési megoldásokra,

egyre többen keresik a készpénzmentes fizetési lehetőségeket.

Pozitív volt a SimpleBusiness és az Instant Transzfer fogadtatása is, terveink szerint fejlesztjük tovább ezeket a termékeinket is. Ugyanakkor továbbra is kiemelt figyelmet kell szentelnünk az edukációra mivel minden új megoldás esetében egy hosszabb folyamat, mire az beépül a mindennapokba, nincs ez másként most sem.

simplepay simplebusiness instant transzfer

Fotón: SimpleBusiness. Forrás: OTP Mobil

2021-es várakozások

1. Milyen főbb trendekre, momentumokra számítotok 2021-ben, amelyek jelentősen befolyásolják majd az elektronikus fizetési piacot?

dr. Al-Absi Gáber: Az online elfogadás területén a fizetési kérelem elterjedése és arra épülő másodlagos szolgáltatások, az azonnali fizetési rendszerre épülő innovatív fizetési megoldások (QR-kód, deeplink) térnyerése várható.

A fizikai elfogadásban a 2021. január 1-jei határidő sokakat érint, hiszen minden online kasszát üzemeltető kereskedő köteles lesz készpénzmentes fizetési alternatívát is kínálni vásárlóinak, ügyfeleinek.

2. Az elemzők várakozási szerint a fogyasztás visszaesésére lehet majd számítani a koronavírus-járvány elhúzódása miatt. Ennek érezhető-e az előszele az elektronikus kereskedelemben? Mire számítotok 2021-ben? Vártok-e csökkenést a kosárértékben?

dr. Al-Absi Gáber: Eddig nem tapasztaltunk számottevő fogyasztáscsökkenést, de természetesen még senki sem láthatja előre, hogy milyen hatásai lesznek a járványnak.

Mi inkább azt tapasztaljuk, hogy ha csökkent is a vásárlási kedv, akkor az inkább csak egyes szektorokat érintett érthető módon. Illetve fontos kiemelni, hogy általános átterelődés is tapasztalható az online fizetések irányába.

A SimplePay online fizetési rendszeren keresztül 2019 első félévéhez képest közel kétszer annyi, több mint 230 milliárd forintos bevételt realizálhattak a hazai kereskedők idén.

3. Hová fejlődhet tovább a Simple ökoszisztéma 2021-ben? Tervezitek-e a fizetési kérelem, vagy a softPOS bevezetését?

dr. Al-Absi Gáber: Ahogy eddig is, továbbra is szeretnénk élen járni az innovatív, naprakész megoldásokkal, 2021-re is több tervünk van, monitorozzuk a piaci trendeket és a fogyasztói igényeket. Ezek figyelembevételével fejlesztünk tovább, de

az irány egyértelműen az azonnali fizetés és a fizikai térben való elektronikus fizetési megoldások térnyerése lehet.

Címlapfotón dr. Al-Absi Gáber, az OTP Mobil ügyvezető-helyettese. Fotók: OTP Mobil

Címkék: