2021.11.02.

OTP Mobil: Hogyan változott a fizetési piac a pandémia hatására?

Szerző:

Egy év alatt 5 évnyit fejlődött Magyarország a digitális transzformációban. Mit jelent ez az online és a fizikai kereskedelemben? Hogyan rendeződött át a fizetési megoldások súlya a pandémia hatására?

“Egy év alatt 5 évnyit fejlődött Magyarország a digitális transzformációban”

Európában 2020-ban az online kereskedelem átlagos növekedési üteme kiugróan magas, mintegy kétszerese volt a 2018-2019-ben tapasztalt 8-10%-os éves bővülésnek. Ugyanakkor a szakértői várakozások* szerint 2021 végére a növekedési ütem visszaállhat a világjárvány előtti szintre.

Magyarországon az e-kereskedelem növekedési üteme már a pandémiát megelőzően is meghaladta az európai bővülést. Olyan szektorokban is megindult a fejlődés, ahol magas volt a belépési küszöb vagy elutasították a digitalizációt. Részben a COVID következményeként, a pandémiát kísérő szabályozói lépéseknek és a kereskedői, felhasználói reakcióknak köszönhetően az elmúlt időszakban a digitális transzformáció kb. 5 évnyit fejlődött az OTP Mobil meglátása szerint.

“Az elmúlt időszak bebizonyította, hogy a kereskedőknek a fizetési stratégia kialakítása többé már nem opció, hanem a túlélés minimuma”

– mondta dr. Al-Absi Gáber, az OTP Mobil ügyvezető helyettese a FinTechShow-n tartott előadásában.

Visszaszorulóban a készpénz az elektronikus kereskedelemben

Az online vásárlások tekintetében a készpénzes vásárlások kezdenek visszaszorulni:

az összes online vásárlási tranzakció alig 37%-át fizették a vásárlók készpénzzel, emellett 63%-ra emelkedett az elektronikus fizetések aránya.

Az utánvétes vásárlások vonatkozásában pedig alapvetően a kártyahasználat növekedése látszik: a teljes vásárlási tömeg 28%-a utánvétes kártyás fizetés (forrás: GKI Digital ).

Nagyságrendi ugrás tapasztalható az online vásárlások kosárértékében is. Az online vásárlások össztömege és kosárértéke is magasabb a hazai weboldalakon a külföldi weboldalakon végrehajtott tranzakciókhoz képest.

Az interneten lényegesen többet költünk bankkártyával mint fizikai környezetben: az online vásárlás kosártéke kétszerese a fizikai POS terminálokon lezajlott vásárlások kosárértékéhez képest.

gki digital fizetesi modok

Forrás: GKI Digital és az Árukereső.hu közös Online Kiskereskedelmi Index című kutatássorozata, 2021 első forduló felmérés

Javítani kell még a fizetési élményen

2021-ben visszaesés tapasztalható az online forgalomban. Az okok között érdemes megemlíteni az online kereskedelemben a kétfaktoros ügyfélhitelesítés (SCA) 2021. január 1-jétől kötelező bevezetését, melynek következménye volt, hogy januárban érezhetően megnőtt a megszakított és elutasított tranzakciók aránya.

A kétfaktoros ügyfélhitelesítés bár vitathatatlanul növeli az online kereskedelem biztonságát, a fizetési folyamatot bonyolultabbá tette, így az ügyfélélményt rontotta. A szolgáltatók és a szabályozó kiterjedt kommunikációja, edukációs lépései ellenére a Mastercard 2021. évi Fizetési élmény jelentése alapján a kutatásban megkérdezettek több mint 20%-a úgy érezte, nem kapott elegendő tájékoztatást, nem tudta mi a teendője. A piacnak szüksége volt átállási időre mind szolgáltatói, mind lakossági oldalon.

“Bár az ügyfelek többsége néhány hónap alatt megszokta az új fizetési folyamatot, az értékajánlaton, ügyfélélményen folyamatosan javítani szükséges”

– emelte ki dr. Al-Absi Gáber.

dr Al-Absi Gaber fintechshow 2021 simplepay

Fotón dr. Al-Absi Gáber, az OTP Mobil ügyvezető helyettese. Fotó forrása: FinTechShow | FinTech Group

Így alakultak át a vásárlói szokások a pandémia hatására

  1. Háromszor olyan gyakran használták a felhasználók a SimplePayt 2020-ban. A SimplePay adatai alapján 2020-ban a barkács, kertészet, lakberendezés, a könyv, valamint a sport és szabadidő termékek vezették a népszerűségi listát. Ezzel párhuzamosan a Simple appban a közüzemi és egyéb díjak befizetése nőtt a legjobban.
  2. Teret nyertek a mobileszközök. A fizetések több mint 60%-a 2021-ben már mobilról történik.
  3. Folyamatosan nő a mentett kártyás tranzakciók aránya, 2021 szeptemberére elérte a 34,96%-ot. Az OTP Mobil célja, hogy a kereskedők minél nagyobb számban tudják a mentett kártyás fizetési lehetőséget kiajánlani a vásárlóknak, mivel jelenleg ez biztosítja a legmagasabb ügyfélélményt és ez számít a legbiztonságosabbnak. A fizetések sikerességi rátája ennél a fizetési formánál eléri a 95%-ot, ami win-win helyzetet teremt a felhasználónak, a kereskedőnek és a fizetési szolgáltatónak.

Elektronikus fizetési ökoszisztéma épül Magyarországon

Az OTP Mobil célja, hogy fizetési megoldásai a legtöbb kereskedő és felhasználó igényét kielégítse. A társaság arra törekszik, hogy új fizetési megoldásai a SimplePay elfogadóknál automatikusan elérhetők legyenek külön fejlesztés nélkül. Így került bevezetésre többek között a Simple fiókos fizetés. A Simple fiókos fizetést kiajánló kereskedők több mint 2 millió Simple fiókkal rendelkezőt érhetnek el, akik egyetlen kattintással, az ujjlenyomatukkal fizethetnek a webáruházban.

A Simple fiókos fizetés mellett az Instant transfer is automatikusan elérhetővé vált a szerződött kereskedőknél. A bevezetést követően az azonnali átutalással történő fizetés penetrációja nagyon gyorsan elérte az 5%-ot, de egyes esetében a penetráció már kétszámjegyű.

Az online környezetben működő SimplePay kártyás és azonnali átutalásra épülő megoldásai mellett az OTP Mobil 2021-től fizikai környezetben is kínál elektronikus fizetési megoldásokat a kereskedőknek, szolgáltatóknak. A SimpleBusiness kezeli a QR kódos fizetéseket, valamint deeplinkes fizetésre is lehetőséget ad
bankkártyával vagy azonnali fizetéssel.

*forrás: Statista Europe: retail e-commerce revenue foreacast from 2017-2025

Címlapfotón: dr. Al-Absi Gáber, az OTP Mobil ügyvezető helyettese. Fotó forrása: FinTechShow | FinTech Group

Címkék: