Még mindig inkább személyesen járnak be az ügyfelek a bankfiókba, de ha mégis neten intéznék a pénzügyeiket, akkor a mobilapp helyett a netbankot használják – derül ki a CIB Bank kutatásából. Az is kiderült, hogy miért.

Ugyan egyre többen használnak internetbankot, de még mindig inkább személyesen mennek be a bankfiókba ügyeket intézni – derül ki a CIB Bank és az NRC közös kutatásából. Az 1000 fős mintán, online készített közvélemény-kutatás szerint a megkérdezettek háromnegyede az elmúlt egy év során járt bankfiókban ügyet intézni, de 69 százalékuk használta a netbankot.

Fontos azonban megemlíteni, hogy laptopon, vagy az okostelefonon a keresőbe beütve, és nem alkalmazáson keresztül bankoltak. A mobilapp használatát ugyanis még a telefonos ügyintézés is megelőzte. No de lássuk a részleteket.

internetes bankolás CIB Bank fintech startupok

 

Személyes bankolás

Az ügyfelek a kutatás szerint a következők miatt mennek be a bankfiókba:

  • adatmódosítás,
  • készpénzbefizetés, készpénzfelvétel,
  • átutalás,
  • érdeklődés, tájékozódás, személyes tanácsadás,
  • számlanyitás.

Azaz tulajdonképpen a legalapvetőbb banki ügyintézésekre, illetve olyanra, ahol aláírás szükséges, hiszen a netbankoknál ez nem lehetséges.

 

Netbankolás

Internetbankkal a megkérdezettek 76 százaléka rendelkezik, harmaduk legalább heti rendszereséggel használja is ezt a csatornát, és ugyanennyi azok aránya, akik havonta legalább egyszer internetbankolnak.

Erre használják:

  • átutalás (legtöbben),
  • számlatörténet, egyenleg lekérdezés,
  • csoportos beszedési megbízás (megkérdezettek ötöde),
  • közüzemi számlák befizetése,
  • bankkártyalimit beállítása (minden tizedik ügyfél).

A közvélemény-kutatás szerint a legtöbben elégedettek az internetbankjával, azok akik nem legtöbbször arra panaszkodtak, hogy bonyolult és nehezen átlátható (24 százalék), vagy kevés ügyet lehet így elintézni (11 százalék).

magyar fintech startupok piacter fintechzone banner

 

Mobilapp

A bankok alkalmazásának használata sem különbözik mástól: az emberek nem szeretnek alkalmazásokat letölteni ls használni. Legalábbis Magyarországon biztosan nem. És úgy tűnik, nincs ez másként a bankos alkalmazásokkal sem. A felmérés résztvevőinek 42 százaléka tisztában van azzal, hogy bankjánál van lehetőség erre, ám applikációt csak 19 százalék töltött le, és mindössze 11 százalék használja rendszeresen.

Annak, hogy valaki nem használja az alkalmazást, leggyakrabban az az oka, hogy szívesebben intézi ügyeit webes felületen és laptopon vagy asztali gépen.

Erre használják:

  • számlatörténet és egyenleg ellenőrzése,
  • átutalás.

 

A nagy csata: mobilapp vs. netbankolás

A mobilalkalmazást kipróbálók 40 százaléka úgy gondolja, hogy ennek a csatornának az internetbankhoz képest nagy előnye, hogy kényelmesebb a használata, közel harmaduk szerint pedig gyorsabb is.

A netbankoláskor viszont sokkal több ügyet lehet intézni, a megkérdezettek közel fele pedig biztonságosabbnak és személyre szabhatónak tartja.

A mobilalkalmazások használatát a bankok szerint a Z-generáció fogja felhúzni, és a CIB ezirányú gondolatait az átala rendelt kutatás is alátámasztja. A megkérdezett 18-24 évesek 90 százalékának van okostelefonja, 87 százalékuk pedig szokott applikációkat letölteni rá, ennek a célcsoportnak a harmada már rendelkezik mobilbanki applikációval is. Sőt, 45 százalékuk számára fontos szerepe van a pénzintézet kiválasztásában, hogy az adott bank rendelkezik-e mobilalkalmazással.

Ugyanakkor az áhított Z-generációnak több a negatív mint a pozitív banki tapasztalata. Ráadásul inkább a szüleikre hallgatnak a bankválasztás során (akik ugye inkább bankfiókba járnak).

“Inkább édesanyámmal intéztük a különböző bankkártyás ügyeinket: saját bankkártya és társkártya igénylése. Nyilván várni kellett, de ezt már minden ügyintézésnél vagy orvosi ellátásnál megszoktam. Alapvetően kedvesek és segítőkészek voltak az ügyintézők. És ez fontos. Mert valójában egyáltalán nem vagyok jártas a pénzügyekben, így minden pénzügyi feladat, ami intézést igényel, azt egy bankfiókban próbálnám. Ha a folyamatok lényegével sem vagyok tisztában, akkor hiába van netes útja az intézésnek”írta a Fintechzone 20 éves Kingája. Mindezek alapján úgy tűnik, hogy az edukációra még nagyobb hangsúlyt kell fektetni, nem elég csak egy okostelefon a kézbe.

És aki még többet tudna meg a huszonévesek bankolási szokásairól, vagy gondolatairól, az kattintson ide.