Sok fejtöréstől szabadulhatnak meg a hazai mikro- és kisvállalkozások a virtuális pénzügyi asszisztens megjelenését követően. Nem csak a banki folyószámlánk felett őrködne, de hasznos tippeket, javaslatokat is adna pl. vállalkozásunk hitellehetőségeivel kapcsolatban. Utánajártunk, mi lehet a digitális bankolás jövője a kisvállalati szegmensben.

A virtuális pénzügyi asszisztens ott lesz a leghasznosabb társunk, ahol időt, frusztrációt és pénzt spórolhat meg számunkra. Sokat segíthet majd pl. a kimenő számlák státuszának nyomon követésében, a hitelfelvételhez szükséges cash-flow tervezésben, a legkedvezőbb feltételű mikro- és kisvállalati hitelek megtalálásában. Ha a megrendelőnk csak 90 napra – vagy azon túl – fizet és emiatt likviditási problémánk adódik, akkor is számíthatunk virtuális asszisztensünk segítségére, javaslataira. Amennyiben az üzleti folyószámlánkon van egy kis megtakarítás (látra szóló egyenleg), akkor felhívja figyelmünket – akár a pár naposmegtakarítási és befektetési lehetőségekre is.

Virtuális pénzügyi asszisztens

A virtuális pénzügyi asszisztens mögött fejlett matematikai algoritmusok és elemzői eljárások vizsgálják, hogy vállalkozásunk pénzügyi lehetőségeit miképpen lehet optimalizálni. A virtuális asszisztensünk a banki folyószámlánk tranzakciós adatai, az elektronikus számlázó programunkban található számlaadatok alapján már képes hozzájárulni vállalkozásunk hatékonyabb működéséhez.

Ha a virtuális asszisztensünket összekapcsoljuk a digitális könyvelő programunkkal is, akkor még pontosabb képet kaphatunk vállalkozásunk hitelképességéről és hitellehetőségeiről is. Egy mobil applikáción, vagy egy webes dashboardon keresztül teljes képet kaphatunk pénzügyi helyzetünkről, illetve javaslatokat annak optimalizálásához.

Hol tartunk itthon?

Idén januárban jelent meg az első olyan hazai megoldás, amely kifejezetten a mikro- és kisvállalkozások pénzügyeinek kezelésében nyújt segítséget. Az ingyenes autokassza szolgáltatás szinkronizálja az elektronikus számlázó programunkat a banki folyószámlánkkal, így egyszerűen és kényelmesen nyomon követhetjük kimenő számláink státuszát. De nem csak ezt az adminisztrációs terhet veszi le a vállunkról. A díjbekérő alapján beérkezett átutalások utáni számlát is automatikusan előállítja és kiküldi az üzleti partnerünknek.

„Az elmúlt hónapok felhasználói visszajelzései alapján olyan algoritmusokat fejlesztünk, amivel tovább növelhetjük az autokassza hatékonyságát. Az egyik ilyen algoritmus pl. azt figyeli, hogy a bejövő átutalás megjegyzés rovatába beírt számlaazonosítóban van-e hiba. Ha ilyet észlel, akkor erről az autokassza automatikus értesítést küld majd a számlát átutaló üzleti partnernek is.”

– olvashattuk az autokassza mögött álló Számlázz.hu blogjában.

2018-tól jöhetnek a virtuális pénzügyi asszisztensek

Korábban írtunk arról, hogy a 2018 januárjától alkalmazandó módosított pénzforgalmi irányelv (PSD2) új üzleti lehetőségeket nyithat meg a felhő alapú könyvelő megoldásokat, vagy számlázó programokat kínálók számára is. A PSD2-nek köszönhetően ugyanis megnyílik a banki adatvagyon hasznosításának lehetősége, ami megteremti a feltételeit a virtuális pénzügyi asszisztensek megjelenésének.

PSD2 háttere

Az Európai Unió módosított pénzforgalmi irányelve, a PSD2 célja, hogy kedvező környezetet teremtsen a digitális pénzügyi szolgáltatások fejlődéséhez és támogassa új, nem csupán banki hátterű szolgáltatók belépését a pénzügyi szolgáltatások piacára. A cél és egyben a szabályozói elvárás az, hogy a digitális iparágak ügyfélélmény-fókuszú szolgáltatási kultúrája a pénzügyi szolgáltatásokban is elterjedjen. A részletszabályok az EBA (Európai Bankhatóság) koordinációjában készülnek a piaci szereplők véleményének figyelembe vétele mellett.

A regisztrációról és engedélyezésről szóló Iránymutatás leírja azt a követelményrendszert, amelynek teljesítését követően nyújthatnak digitális pénzügyi szolgáltatásokat az új közvetítők (AISP és PISP).

A jövő évtől megnyíló új szabályozás értelmében harmadik feles szolgáltatók, pl. a felhő alapú elektronikus számlázást kínáló szolgáltatók is hozzáférhetnek – az ügyfél felhatalmazását követően – a folyószámla adatokhoz (amennyiben megszerzik a számlainformációkat összesítő szolgáltatói – AISP – engedélyt). Ebben az esetben a virtuális pénzügyi asszisztensünk már nem csak a kimenő számlák státuszát követheti nyomon, de segítséget nyújthat a cash-flow tervezésben, a likviditási problémák előrejelzésében is.

Ha pedig problémát érzékel, akkor erre nem csak felhívja a figyelmünket, hanem javaslatokat is tesz számunkra annak megoldásában. Amennyiben úgy értékeli, hogy a következő hónapokban nagy valószínűséggel finanszírozási problémánk adódhat, akkor arra már most áthidaló konstrukciókat javasol.

AISP – Account Information Service Providers

A számlainformációkat összesítő szolgáltatók (Account Information Service Providers – AISP) a bankoknál vezetett folyószámlánk egyenlege, illetve a tranzakciós adataink elemzésével segítik pénzügyi döntéseinket. Ezen adatok más adatbázisok, illetve digitális lábnyomunk fejlett, mesterséges intelligencián alapuló elemzésével a szolgáltatók az élet-, vagy üzletvitelünkhöz igazodó szolgáltatásokat, pl. bankszámla csomagokat, biztosítási ajánlatokat, megtakarítási lehetőségeket ajánlhatnak, tanácsot nyújthatnak pénzügyeink optimalizálásához.

Magyarországon több mint 1,7 millió mikro- és kisvállalkozás van, amiket a hagyományos bankok (eddig) nem kényeztettek digitális ügyfélélménnyel. Ha a bankok még kivárnak, a fintech startupok és a harmadik feles szolgáltatók biztosan lépni fognak, amihez a feltételeket a PSD2 megteremti. Szerencsére ígéretes megoldásokat itthon is látni, mint pl. a szárnyait próbálgató autokasszát.