A digitális transzformáció sikerességének szükséges feltétele a megfelelő IT infrastruktúra megteremtése. Ugyanakkor nem elégséges feltétele a versenyelőny tartós megtartásának az állandóan változó piaci környezetben.

A digitális sikerhez vezető út a gondolkodásmódon, a szervezeti kultúra “rátermettségén” keresztül vezet.

Kérdés, miképpen képesek a nagy szervezetek reagálni az innovációs kihívásokra, eredményes innovációs gyakorlatokat és vállalkozói szemléletmódot megteremteni.

 

A NOKIA példája

A NOKIA vezérének, Stephen Elop 2011 elején írt “Burning Platform feljegyzése valamennyiünk számára példa értékű abból a szempontból, miként bukhatnak el még a legtőkeerősebb és leginnovatívabb vállalatok is.

Ha a szervezeti kultúra nem igazodik a kor legújabb kihívásaihoz, akkor az lomhává válik, aminek következményei visszafordíthatatlanná válnak.

 NOKIA vezére hiába ismerte fel 2011-ben, hogy az Apple és a Google alig 4 év alatt a piacvezető trónjára törtek, a folyamatot visszafordítani már nem lehetett.

 

Nyitott innovációs kultúra

A nyitott innovációs kultúra, valamint az új megközelítésekre építő startup vállalkozásokkal való együttműködés teremtheti meg a tartós versenyelőny feltételeit.

A digitális transzformáció valójában egy lehetőség arra, hogy a pénzintézetek egy új szervezeti kultúrát, egy újfajta együttműködési keretrendszert alakíthassanak ki a leginnovatívabb és a legkreatívabb elmékkel. Ezek az elmék egyrészt már most is ott vannak a szervezeten belül, illetve ott vannak a piacon, a FinTech cégekben megtestesülve.

A nemzetközi érában a legnagyobb bankok, mint a Barclays, a BBVA, vagy a Wells Fargo elindultak a nyitott innováció irányába. Proaktívan keresik a FinTech cégekkel való együttműködési lehetőségeket.

Felismerték, hogy növekedésük záloga, ha megtanulnak tanulni azoktól, amelyek technológiai és tőkevonzó képességük révén pár év alatt az ő rovásukra növelhetik meg piaci részesedésüket és árbevételüket.

 

A lehetőség: együttműködés

Az együttműködés erősítésének irányába hatnak a szabályozó törekvései is. Az új pénzforgalmi irányelvek (PSD2) vagy a nyilvános alkalmazásprogramozási interfészek (open API) szabványosítása az inkumbens infrastrukúra új, alternatív hasznosítási lehetőségeit teremtik meg.  Véleményünk szerint ez egy lehetőség a bankok számára, hogy magukhoz “húzhassák” a leginnovatívabb FinTech cégeket.

A szabályozó megteremti a Bank-As-A-Service (BaaS) működési modell feltételeit, ami egyet jelent a bankolás és a pénzügyek modulárissá válásával.

Ez is a digitális transzformáció része, amely lehetőséget teremt alternatív bevételi források kialakítására, továbbá a szervezeten kívüli FinTech tudás és komperencia hasznosítására.

 

T-Systems szerepe: “FinTech-enabler”

A T-Systems Magyarország a digitális transzformációhoz nemcsak a szükséges IT és alkalmazási feltételekkel, hanem a FinTech cégekkel közösen kialakítható új infrastrukturális és üzleti ökoszisztéma kiépítésével is hozzájárul.

A T-Systems Magyarország integrátori szerepében segíti a bankok és a FinTech cégek egymásra találását, az eltérő technológiai, üzleti és szabályozási kompetenciák új esszenciában történő kiforrását.

 

 

MEGÉRKEZETT: HUNFINTECH25

HUNFINTECH25 a T-Systems és a Cisco közös kiadványa a 25 legígéretesebb magyar fintech-ről. Itthon még nem készült ilyen kiadvány. De a világon se nagyon. Egy országot, vagy egy régiót átölelő, azok fintech környezetét bemutató katalógusból sem nyomtattak sokat eddig a világon. A T-Systems Symposiumon bemutatott hazai brosúra a 6. ilyen a glóbuszon.