2015-ben a BrainBar egyik kerekasztal beszélgetésében Mara Steiu, Romániából érkezett középiskolás tinilány arról beszélt, hogy  szülei meg akarták kímélni őt a felnőtt lét anyagi gondjaitól; sosem beszélgettek vele a család anyagi helyzetéről, a pénz természetéről, a pénzzel való bánás kis trükkjeiről. Az iskolai tanterv sem tartalmaz pénzügyi tudatosság fejlesztő órákat, szakköröket. Ezért a tinilány – némi fejlesztői team támogatásával – létrehozott egy pénzügyi appot, amivel iskolatársainak segíteni akart a pénzügyeik megértésében.

 

Az Egyesült Királyságban  néhány egyetemista fiatal megunta a kiszolgáltatottságot, azt, hogy a bankok nem tudnak az egyetemisták igényeinek megfelelő, a pénzügyi szükségleteiket támogató szolgáltatásokat kialakítani. Közösen fejlesztettek egy mobil appot, ami kifejezetten az egyetemi hallgatók életvitelét, annak támogatását szolgálja. Ez év nyarán a szolgáltatás bevezetéséhez 1,5M GBP tőkebefektetést sikerült szerezniük.

A LOOT team vezetője a mindössze 22 éves Ollie Purdue.

 


Nézzük a gyerekeket!

– az Egyesült Királyságban az Osper a zsebpénz kezelésére adott megoldást a szülőknek .  Az Osper prepaid kártyája és PFM megoldása kifejezetten a kistini vagy tini gyerekekkel rendelkező családokat célozza meg. Lehetővé teszi, hogy a szülők úgy biztosítsanak gyermeküknek zsebpénzt, kiadásaikhoz fedezetet, hogy ahhoz a gyermek bármikor hozzáférjen. A gyermek a mobil appon mindig látja, mennyi pénze van, bármikor kérhet, jelezheti, ha szüksége van pl. osztálypénzre. Látja költéseit, s beállíthat – számos más feature mellett – figyelmeztetéseket. Szülei is követhetik a költéseit, látják, mikor van szükség pótlásra, segítségre.

Az OSPER a tudatosságra nevel, mindezt játékosan a családi kassza felügyelete alatt.

 

 

Mindhárom példa arról szól, hogy gyermekeink tudatosan,  önállóan  intézhetik pénzügyeiket. Nekünk szülőknek erre az igényre fel kell figyelnünk.

 

Végül, mit mondanak itthon a tinik:

  • “Hát egyszerűen.. a mobiltelefonról. “
  • “Ne kelljen appokat keresgélni, letölteni – felesleges idő, egy érintésre legyen elérhető az információ, legyen elég csak ránézni és lássam a lényeget”
  • “Nincs nálam készpénz – minek, mindenhol kártyával fizetek.”
  • “Bankkivonat? – Nem szoktam megnézni, legyen a mobilon egy érintésre.”
  • “Nem tudom hol a bankom – nem számít.., net és mobil “

 

További példák majd a FinTech Akadémián.