A Magyar Nemzeti Bank tegnap bemutatta a 2020-as Fizetési rendszer jelentést és értékelte az elmúlt 12 hónap pénzforgalmi eredményeit. A jelentés kitért arra is, melyek azok a fintech cégek Magyarországon, amelyek hatást gyakorolnak a pénzforgalom fejlődésére. A Revolut, TransferWise, Apple Pay megoldások mellé felkerült a Google Pay és az Alipay is.

A fintech-szolgáltatók legnagyobb arányban a pénzforgalom területén próbálnak megjelenni a pénzügyi szolgáltatások piacán. Ennek egyik oka lehet, hogy az ügyfelek oldaláról jelentős igény mutatkozik a korszerű fizetési megoldások iránt, azonban a hagyományos pénzforgalmi infrastruktúrák és banki szereplők ennek sokáig nem voltak képesek megfelelni hosszú feldolgozási idejükből és korlátozott nyitvatartásukból adódóan – olvasható a jelentésben.

Ezt kihasználva a fintech vállalkozások számos módon, elsősorban emelt szolgáltatási szintet nyújtó megoldásokkal (például mobilfizetési alkalmazásokkal), vagy kisebb részpiacokra fókuszáló innovatív szolgáltatásokkal (például határon átnyúló pénzküldéssel), illetve a hagyományos pénzforgalmi szolgáltatókhoz képest kedvezőbb és átláthatóbb árazással próbálnak belépni a pénzforgalomba.

Az MNB a főbb fintech fejlődési irányokat és hatásokat a hagyományos pénzforgalmi infrastruktúrához való viszony alapján az alábbiak szerint osztályozta.

1. Hagyományos infrastruktúrák használata: TransferWise

Megoldások főbb jellemzői:

  • hagyományos infrastruktúrák esetében hosszú és költséges folyamatok újragondolása jellemzően egy speciális szegmensben (pl. határon átnyúló átutalások),
  • gyorsabb és gyakran olcsóbb megoldások, azonban nincs átfogó fejlesztés, csak az alapvető ügyfélélmény javítására törekednek,
  • pénzforgalom töredezettségét eredményezhetik (egymás mellett megjelenő fizetési megoldások a különböző fizetési helyzetekre, ami egyszerre több szolgáltatás használatát és közöttük likvidtásmegosztást tehet szükségessé).

2. Hagyományos infrastruktúrákra rátelepülő megoldások: Apple Pay, Google Pay, Simple

Megoldások főbb jellemzői:

  • jellemzően kártyás fizetési módon alapuló megoldások, amelyek az ügyfélélmény javítására törekednek (elsősorban mobiltárcák digitalizált kártyákkal),
  • javuló felhasználói élmény, azonban fejlesztés csak a szolgáltatási szint tekintetében történik, így a hagyományos kártyás infrastruktúra korlátait nem tudják átlépni (pl. kereskedő csak később jut a pénzhez, korlátozott fizetési helyzetek, drága óvadéki rendszer szükségessége),
  • új résztvevők a meglévő fizetési folyamatban, ami komplexebbé teszi a rendszer működését és addicionális költségeket eredményezhet.

3. Hagyományos infrastruktúrákat megkerülő megoldások: PayPal, Revolut, Barion, Alipay

Megoldások főbb jellemzői:

  • piaci problémák megoldása saját, zárt rendszerekkel, amelyek magas piacralépési korlátokat támaszhatnak új belépők számára,
  • a fejlesztések tekintetében nem kell másokra várni, így elérhető a rendszeren belüli azonnali fizetés,
  • a zárt rendszerek létrejötte oligopol, illetve monopol piaci szerkezetet eredményezhet, ami likviditási feszültséghez vezethet (töredezett piacszerkezet miatt egyszerre több szolgáltatást kell használni és közöttük likvidtást megosztani, hogy valamennyi fizetési helyzet lefedhető legyen).

4. Hagyományos infrastruktúrák teljes megújítása: Azonnali fizetés

Megoldások főbb jellemzői:

  • technológiai lehetőségek maximális kiaknázása a hagyományos infrastruktúrák teljes megújítása által, amely teret nyit a verseny korlátozása nélkül az innovációnak, ezáltal pedig az ügyfélélmény szignifikáns javításának,
  • új és régi szolgáltatók számára ugyanolyan feltételek a hatékonyság növelésére, a költségek csökkentésére és a versenyképesség javítására,
  • lehetőség gyors, olcsó és átjárható innovatív megoldások létrehozására,
  • számos olyan fizetési helyzetben nyújt elektronikus alternatívát, ahol korábban csak a készpénzes fizetés jelentett megoldást, ugyanakkor számos helyzetben komplex addicionális­ fejlesztésekre lehet szükség a megfelelő ügyfélélmény biztosítása érdekében, ami elhúzódó bevezetési folyamatokat és elterjedést eredményezhet az érintett szereplők nagy számára tekintettel (pl. pénzforgalmi szolgáltatók, kasszarendszereket és egyéb fizetési folyamatokhoz elengedhetetlen készülékeket fejlesztők, kereskedők).

Webinárium: Azonnali fizetés – Piacépítési stratégiák
2020.07.22. 15:00-16:30

A FinTechZone soron következő webináriumán, 2020.07.22-én azt vizsgáljuk, milyen piacépítési lépésekre számíthatunk az MNB, a GIRO részéről, illetve mi a piaci szereplők várakozása a hazai azonnali fizetési piac bővülésével kapcsolatban. Górcső alá vesszük az OTP Mobil “biztonsági megoldásokkal” erősített QR-kódját, az Erste Bank fizetési kérelemmel kapcsolatos tapasztalatait és bemutatunk újabb startup kezdeményezést is.

Az “Azonnali fizetés: piacépítési stratégiák” c. webináriumon velünk lesz több között Bartha Lajos, az MNB ügyvezető igazgatója, Dr. Selmeczi-Kovács Zsolt, a GIRO Zrt. vezérigazgatója, Bek-Balla László, az Erste Bank digitális csatornák igazgatója, Dr. Al-Absi Gáber Seif, az OTP Mobil ügyvezető-helyettese.

Regisztráció a 2020.07.22-ei webináriumra itt.

A teljes pénzügyi rendszert, így a pénzforgalmat is alapjaiban alakíthatja át a digitális jegybankpénz megjelenése, viszont további részletes elemzések szükségesek a hozzá kötődő hatások teljeskörű feltérképezéséhez

– olvasható a jelentésben.