Svédországban tényleg eltűnik a készpénz? Hogyan építsünk digitális bankot? Az Alipay-t nem is fizetési platformnak szánták? Jön az ingyenes pénzátutalás?
Nagy a változás. 2016-ban még arról beszéltek a gazdasági nagykutyák, a fintech támadja a bankokat, a fintech a diszruptivitás ördöge, idén a „bizalom”, a partnerség, az „élményszerű szolgáltatások” voltak a davosi világgazdasági fórum FinTech szekciójának hívószavai.
[A szekcióban: a BBVA Csoport elnöke, Francisco González, a svéd központi bank CEO-ja, Cecilia Skingsley, az Ant Financial CEO-ja, Eric Jing, a Financial & Risk Thomson Reuters elnöke, David Craig és a PayPal CEO-ja, Dan Schulman osztották meg gondolataikat.]
Mobil = Megélhetés
Mindenki egyetértett abban, a mobiltelefon lett a tömegek bankja, ami akár 90-%-kal olcsóbb elérési eszköz a pénzügyek menedzselésére. A mobil lehet továbbá annak a 2,5 milliárd embernek is a bankja, akik ma kiszorulnak a pénzügyi rendszerből.
A mobil felégeti az offline-online határát, eltűnik az “e” a commerce-ből. A mobil nem fizetési eszközt jelent, hanem megélhetést ezen embereknek, helyet a gazdaság körforgásában a mikrovállalkozásoknak.
A fogyasztó csak élményt akar
Miért sikeres a Venmo?
Mert nem fizetési megoldást nyújt, hanem „közösségi” élményt. Nem a fizetés, hanem a közösen eltöltött ebéd kellemes élménye jut eszedbe az app használatakor.
Az, hogy saját részed átküldöd – “kifizeted” -, az a következő találkozáshoz (ebédhez) az első lépés.
Jönnek az adatvezérelt bankok
A BBVA elnöke kiválóságról, technológiáról, automatizációról beszél, a “data–driven” bank vízióját tárja elénk, ahol a bank célja az ügyfél jövőbeni egyedi – akár ma még nem is felismert – igényeire szabott szolgáltatások nyújtása. Minden az adat körül forog – a dolgok internetje (Internet of Things), a Big Data, a Smart Data stb., – de a mesterséges intelligencia az az esszencia, ami az adatokat tudássá alakítja, életre kelti és ami lehetővé teszi, hogy érték legyen mindebből.
Svéd központi bank: éljen a digitalizáció!
A svéd központi bank vezetője a fogyasztói igények diverzifikáltságáról beszél, arról, hogy a központi bank küldetése – a biztonság, stabilitás fenntartása mellett – hogy minden svéd fogyasztó saját igényei, életvitele szerint választhasson fizetési eszközök és módok között. Ennek köszönhetően pár éve már a P2P mobilfizetés is elérhető Svédországban 5 bank együttműködésében.
Az innováció, a digitalizáció fontosságát mutatja, hogy a központi bank digitális pénzügyi megoldások, appok terjedését akár finanszírozással is támogatja, miközben megvonja a készpénzkezelés költségeinek enyhítésére korábban nyújtott állami támogatásokat.
AliPay: bizalmat adunk el
A kereskedelemben a bizalom és a pénz gyors forgása a siker záloga. Az Alipay egy távoli falu ellátási problémájának megoldásával indult. A cél az volt, hogy a kereskedők a vásárlást követően a lehető leghamarabb pénzükhöz jussanak és ezáltal kialakuljon az a bizalom, ami a növekedéshez szükséges. Az AliPay – Jing szerint – a bizalom platformja.
PayPal: az első a bizalom és a biztonság
A legjobb szolgáltatás is elbukik, ha a fogyasztó nem meri kipróbálni. Nem elég a technológia, az elérhetőség, a megengedhető ár, a marketing, vagy a reklám. A legfontosabb építő elem a bizalom. Amelynek alapja – a fentieket megelőzve – a biztonság.
Dan Schulman és az Alipay vezetője is kulcsüzenetként fogalmazták meg, hogy
a fogyasztói bizalomért, a biztonságos szolgáltatásokért a fizetési rendszer minden szereplőjének szorosan és folyamatosan együtt kell működniük.
A technológiát, a fejlett adatelemzési módszereket a biztonság, mindenekelőtt a cybersecurity megteremtésére kell felhasználniuk.
„A rendszerben mindannyiunknak megvan a helye – legyen az bank, fintech, vagy szabályozó. A harc nem egymás között van, hanem a rendszer stabilitásának, biztonságának megtartásáért folyik.”
– mondta ki Dan Schulman.