2024.09.05.

,,A felelősségteljes CTO nem azonnal ül fel a trendekre, de nem is marad le róluk” – interjú a Shiwaforce szakértőivel

Szerző:

Kategóriák:

Melyek a legsúlyosabb kihívások 2024-ben a banki CTO-k és CIO-k számára az EU-ban és Magyarországon? Mire érdemes még figyelni, ha valaki a jövőt fürkészi? A FinTechZone által szervezett novemberi BankTechShow idén második alkalommal lesz a bankok és az IT világ találkozópontja, ahol megosztják, mely technológiákra, újgenerációs banki rendszerekre és megoldásokra épülhetnek a jövő digitális bankjai.

Az eseményre készülve Magyarország innovatív IT cégei körében körinterjúkat készítünk. Elsőként a Shiwaforce szakértői, Kállai Gábor (CTO) és Győrfi Sándor (COO) válaszolnak kérdéseinkre.

Melyek a legsúlyosabb kihívások 2024-ben a banki CTO-k / CIO-k számára az EU-ban (és Magyarországon)?

Kállai Gábor: A felhő és a mesterséges intelligencia mára évtizedes trendek, mégsem lassult az új technológiai hype-ok érkezésének ritmusa. Így a szalagcímek és a valódi projektek dilemmái gyakran távol kerülnek egymástól.

A banki és biztosítói világban – ami az iparágak szerinti rangsorban messze a legtöbb erőfeszítést és befektetést teszi a digitalizációba – szintén nem lankad a figyelem. Ugyanakkor azt látjuk, hogy a 2022-23 során megjelent újdonságokra való tényleges reagálás éve volt 2024.

A felelősségteljes CTO nem azonnal ül fel a trendekre, de nem is marad le róluk – a kérdés, hogyan lehet megfelelő időben lépni.

Győrfi Sándor: Idén a hazai banki IT világban továbbra is aktuális téma a felhő migráció gazdaságosságának a kérdése, a legacy rendszerek esetében pedig a nem cloud-native rendszerek kiváltásán tudunk dolgozni.

A jogi akadályok elhárulni látszanak, sikerült jó gyakorlati eseteket is véghezvinni, a hazai szigorúbb környezetnek való megfelelésnek is kialakultak a rutinjai, a most induló projekteknek már könnyebb dolga lesz.

Sokan attól tartanak, hogy a felhő drágább, sokan abban bíznak, hogy olcsóbb, mint az on premise, de ebben a kérdésben is túl vagyunk a hype-on és elsősorban racionális döntések tudnak születni az üzemeltetési, telepítési, csomagkiadási, biztonsági szempontok figyelembevételével.

Talán az jellemzőbb, hogy gyakrabban merül fel a felhővel kapcsolatban a “vendor lock” kérdése, amit a multi-cloud vagy az Open DevOps szemlélettel lehet fellazítani.

Fotón: Kállai Gábor (CTO) és Győrfi Sándor (COO) | Forrás: Shiwaforce

Milyen feladatokkal látja el az AI forradalom a banki IT vezetőket idén és jövőre?

Kállai Gábor: A digitális ügyfélkiszolgálásban idén már erős üzleti igények jelentek meg az AI hasznosítására, ez egyre inkább a teljes szervezeten belüli tudásbővítés és képességfejlesztés kényszerével is együtt jár.

Mondhatjuk, hogy immár túl vagyunk az “AI játszótér” fázison, a menedzsmentek valódi megtérülést is szeretnének látni.

Ehhez gyakran nem kizárólag az eszközök, szolgáltatások hiányoznak, hanem a szervezeten belül az a fantázia, kreativitás, hogy az eszközöket hogyan lehetséges a meglévő folyamatokba beépíteni. Ezt nagyon konzisztens edukációval, továbbképzéssel, érzékenyítéssel lehet támogatni IT és üzleti oldalon egyaránt.

Győrfi Sándor: CTO szinten az is komoly fejtörést okoz, hogy az AI modellek tanításához nincs megfelelő mennyiségű adat és információ.

A versenyképesség megtartásához a CTO küldetése kell legyen, hogy a szervezeten belül minden fronton drive-olja ezeknek az adatoknak a konzisztens, rendszer szinten használható gyűjtését, feldolgozását.

10 évvel ezelőtt is rengeteg adatunk volt már, de a felmérések szerint a nagyvállalatok alig 8-10 százalékát kezelték, a többi strukturálatlan, töredezett formában, többnyire kihasználatlanul maradt. Ebben óriási potenciál van még és most vált aktuális feladattá.

Hogyan hatnak ezek a változások az IT fejlesztői csapatokra?

Kállai Gábor: Fontos kérdés, hiszen nem csak a végtermék, de maguk az azt előállító IT fejlesztési folyamatok is dinamikusan változnak. Sőt, a fejlesztői munka támogatásában már talán előrébb is járunk például a Copilot vagy ChatGPT szolgáltatások révén. Ráadásul 2024-ben már a nagy infrastruktúra szolgáltatók is előálltak a saját, jól használható AI-t futtató megoldásaikkal felhőben, sőt, on premise környezetben is.

Ezeknek a használatához mindenképp szaktudást kell bővíteni az IT csapatokon belül is, illetve egyre inkább látszik, hogy a fejlesztési folyamatokhoz is hozzá kell nyúlni. Az eszközök már itt vannak!

Győrfi Sándor: Ez többek között azt is jelenti, hogy nem csak új folyamatok, de akár új szerepkörök is megjelennek.

Belső szabályozási igények merülnek fel, a HR számára is feladatokat generál, hiszen a meglévő állományt át kell fazonírozni, új képességekre kell tudni szakértőket találni, akik lehetséges, hogy még maguk sem tudják, hogy nyílnak ilyen lehetőségek.

Ez nem megy egyik napról a másikra, ebben gyakran kérnek az ügyfelek segítséget, támogatást, például úgy, hogy a meglévő belső csapatot kell kívülről kiegészíteni az ott éppen még hiányzó képességgel. Egymástól azonban gyorsan és hatékonyan tanulnak a kollégák, ez egy jól működő modell.

Mire érdemes még figyelni, ha valaki a jövőt fürkészi?

Kállai Gábor: Elkezdtünk már labor szinten foglalkozni a quantum computing témakörrel, de ez egyelőre még az aktív ismerkedés fázisban van.

Ami viszont nem újdonság, de üzleti oldalról ciklikusan megjelenik, az a Low-Code / No-Code megoldásokra irányuló igény. Méltán népszerű ígéret, hogy folyamatokat, felületeket lehet létrehozni minimális IT tudással vagy akár anélkül, mégis nagyobb szervezetek gyakran csak lokális szinten használják ki ezt a lehetőséget.

Kockázatos dolog, ha nincs transzparens dokumentáció (legyen) az LC/NC megoldások körül, de jelentősen képes tehermentesíteni az IT erőforrásokat, ha üzleti oldali munkatársak önállóan vagy kis segítséggel képesek építőkockákkal, modulokkal zsonglőrködve gyorsan megvalósítani ötleteket.

A go-to-market idő fontos a versenyképességhez, ezért azt várjuk, hogy a Low-Code / No-Code megoldások szélesebb körben terjednek majd. A valóság persze az, hogy ez is akkor működik jól, ha van egy megalapozott, erős háttere és egy kompetens csapat, aki azért a nap végén még mindig kódol.

A körinterjú keretében megjelent cikkek:

Címlapfotón: Shiwaforce szakértői; Kállai Gábor (CTO), és Győrfi Sándor (COO) | Kép forrása: Shiwaforce

Címkék: