A bankok egyik soron következő kihívása, hogy javítsák reakcióképességüket. Ennek előfeltétele, hogy ügyfelek igényei már a banki termékek és szolgáltatások fejlesztési folyamatai során megjelenjenek.
Minderre a hatékony bank-fintech együttműködések jelentik a megoldást, hiszen önmagukban a fintech cégek nem sokra mennek. A jövőben csak az eddiginél jóval erőteljesebb ügyfélközpontú gondolkodás segítheti a bankokat az új, digitális kihívókkal szemben. Az Apple, a Revolut, a TransferWise innovációs módszertanait akár a bankok is alkalmazhatják, ha képesek kilépni az eddigi működési megszokásaikból.
Pereczes Jánossal, az MKB Fintechlab ügyvezető igazgatójával beszélgettünk az első magyar banki fintech inkubátor eddigi eredményeiről, tapasztalatairól.
MKB Fintechlab: Magyarország első banki fintech inkubátora
2016-ban indította el az MKB Bank a fintech programját és ennek részeként Magyarország első Fintech Akadémiáját és Fintech Versenyét. A program folytatásaként 2017-ben elindult az első hazai fintech inkubátor, az MKB Fintechlab, majd év végén sor került a nyílt bankolást előkészítő, első közép-kelet-európai banki API tesztelői versenyre is. 2018-ban hackathonnal és – az Oracle-lel együttműködésben – 1.500 API hozzáféréssel bővült az MKB Bank fintech programja.
Az MKB Fintechlab feladata, hogy tudással, kapcsolatokkal és fejlesztésekkel támogassa az MKB Pénzügyi Csoportot digitális átalakulásában és erősítse az innovációt a csoporton belül. Az MKB Fintechlab startup inkubációs programja a már tesztelhető fejlesztéssel rendelkező fintech startupok számára biztosít induló befektetést, személyre szabott képzési programot, sőt a legjobbak számára, az MKB Bankkal való szakmai együttműködés lehetőségét is lehetővé teszi.
Az MKB Fintechlab eddigi eredményei
Az MKB Fintechlab Magyarország első banki fintech inkubátorának számszerűsíthető eredményei elsőként a FinTechZone-on:
- Az MKB Fintechlab inkubációs programba jelentkező fintech startupok száma eddig: 300 cég
- Az MKB Fintechlab inkubációs programban résztvevő fintech startupok száma eddig: 22 inkubált cég és további 4-6 cég egyedi támogatásban részesül az inkubációs programon kívül
- A kihelyezett tőke nagysága: 1 millió EUR
- A banki partnerségek/együttműködések száma: 5 éles bank-fintech együttműködés
- Díjak, elismerések száma: 2018-ban MKB Bank lett az Év Fintech Bankja, további díjak itt
Három sikeres év és három sikeres inkubációs program áll az MKB Fintechlab mögött. Milyen tapasztalatokat szereztetek?
Pereczes János: A bank-fintech partnerség alapja a két fél közti szinergiák kihasználása: a bankok rendelkeznek a szabályozói elvárásoknak megfelelő infrastruktúrával, széleskörű ügyféleléréssel, a fintech cégek pedig gyorsak, ismerik az ügyféligényeket és képesek jobban használni a technológiát. Ha ezt a két szereplőt összehozzuk egymással, „akkor már baj nem érhet minket” – ahogy szoktuk mondani.
Mi is ezen szinergiák kihasználása érdekében indítottuk el saját fintech inkubációs programunkat 2017 elején. Ha az inkubátorban nevelünk tehetséges fintech startupokat és banki oldalról a megfelelő emberek foglalkoznak az új ötletek mentorálásával, akkor már az inkubációs program végére sikeres bank-fintech együttműködések alakulhatnak ki, amelyek akár alapjaiban megváltoztathatják a bank kiszolgálási modelljét. A valóság az, hogy ez már a 12-14 hetes mentorálás alatt is elindulhat.
A fintech partnerségek ereje akkor tud nagy lenni, ha a banki oldalon is erősítünk. Jellemzően a bankok egyik kihívása, hogy „távol” vannak ügyfeleik igényeitől és így sokszor priorizálni is nehezen tudnak az előttük álló feladatok között – ez több szinten megnehezíti a fintech innovációk beépülését a banki folyamatokba.
A hozzánk hasonló laborok feladata, hogy biztosítsuk az innovációk ügyfélélménnyé történő fejlesztését.
Hogyan segítheti az inkubátor az innovációs prioritások meghatározását, a bank mindennapi működését?
Pereczes János: Szándékosan kiléptünk a szimpla inkubátor szerepkörből. Ma már a Fintechlab márkanév jóval többet jelent, mint egy fintech inkubátor.
Túlléptünk azon, hogy „csak” beágyazzuk magunkat a fintech ökoszisztémába és lehetséges partnereket keresünk az MKB Bank számára
Működésünk második évében kezdtünk el olyan tudást építeni, ami módszertani segítséget ad a banknak a fintech üzleti modellek, innovációs modellek, digitális ügyfélélmény megértéséhez. A második programunk tapasztalatait felhasználva tanultuk meg pontosan látni, hogy hol, milyen pontokon és folyamatokba szükséges beépülnünk a banki működés során annak érdekében, hogy a megfelelő döntési pontokon segíthessük a fintech megoldások hasznosulását.
Megtanultuk, hogy az együttműködések hatékonyságát, az új megoldások bevezetésének piaci sikerességét az ügyfélközpontú gondolkodás erősítésével kell növelni.
Egy újszerű szolgáltatás kialakításánál és bevezetésénél nincsenek bevett receptek, ezért egy erős közös vízió szükséges, ami segít napi és heti szinten priorizálni.
Pereczes János, az MKB Fintechlab ügyvezető igazgatója
Azt gondoljuk, hogy ezt a víziót az ügyféligénynek és az ügyfél hangjának kell diktálnia, ami segít a döntéseket meghozni. Ez nem csak magáról a szolgáltatásról szól, ha már a fejlesztések megkezdése előtt beépülnek az ügyféligények, hamar a megfelelő kérdések kerülnek a terítékre – mint pl. hogyan, milyen üzleti modellben fogják az ügyfelek igénybe venni az új innovatív szolgáltatást, hogyan fogjuk visszamérni a valós ügyfélelégedettséget, érdemes-e egyáltalán adott fintech partnerrel beszélgetnem vagy az én ügyfélköröm nem nyitott adott szolgáltatásra – az sokat segít a fintech innovációk banki hasznosulásában.
A sikeres startupok működésére alapozva létrehoztunk egy designerekből álló csapatot, amely segíti a bankot és együttműködő partnereinket az ügyféligények azonosításában és kielégítésében. Fontos része a közös munkának az ügyfelekkel való kommunikáció, a fejlesztések ügyfelekkel való tesztelése és a piacon lévő szolgáltatások teljesítményének folyamatos visszamérése. A mi stratégiánk, hogy a csapat segítségével folyamatosan közel tartsuk az ügyféligényeket a döntésekhez.
Így segítjük egyrészt a fintech megoldások eredményesebb beépülését a banki gondolkodásba, másrészt növelnénk a banki fejlesztések, innovációk piaci sikerességét is.
Minél közelebb kerül egymáshoz az üzlet, az IT és az ügyfelek hangja, annál eredményesebbek lesznek a bankok a digitális transzformációban.
Design szerepe a digitális transzformációban
A sikeres digitális transzformációs törekvések egyik alappillére az ügyféligények megismerése, valamint a megismert igényekre reagáló elérhető, intuitív, hasznos szolgáltatások fejlesztése. Manapság az ügyfelek számára kevésbé fontosak a konkrét termékek és szolgáltatások paraméterei, egyre inkább az azok által nyújtott élmény határozza meg véleményüket a vállalatokról.
A designerek által alkalmazott módszertanok (pl.: design thinking, human-centered design, UX design) és eszközök (prototipizálás, ügyfélinterjúzás, customer journey mapping) segítenek az ügyféligények azonosításában és az azokat kielégítő szolgáltatások fejlesztésében. Azok a vállalatok, amelyek stratégiai szintre emelték a design módszertanokat felülmúlták teljesítményben versenytársaikat a bankszektorban bevételben és tulajdonosi értékben is (McKinsey, 2019).
Miben segítették a fintech startupok az MKB Bankot?
Pereczes János: Mi a fintech együttműködések két formáját különböztetjük meg. Az inkubációs program elsősorban a tesztelésről és a tanulásról szól, amelyekkel a bankot jobbá tehetjük, vagy az ügyfeleinket jobban megérthetjük. Maga az inkubációs program is egy együttműködés – az inkubációs program keretében banki oldalról rengeteg tudást átadunk a fintech startupoknak, amiért cserébe segítenek nekünk jobban megismerni az ügyféligényeket, vagy hatékonyabbá tenni a folyamatainkat.
Az együttműködések másik formája, amikor egy közös szolgáltatás készül, vagy a bank megvásárolja a fintech cég szolgáltatását és beépíti folyamataiba. Ez már nem csak a tanulásról szól, hiszen itt a fintech cég feladata a konkrét ügyféligények vagy a hatékonyság mérhető javítása – a bankkal együttműködve.
Egy fontos tényezőt szeretnék megjegyezni:
bármilyen együttműködésről is legyen szó, a siker a közös munkából, az eltérő nézetek ütköztetéséből jöhet, amihez viszont minden oldalról empátiára van szükség.
Az empátia, amiről nagyon kevesen és nagyon keveset beszélnek, pedig ez lehet majd az egyik meghatározó faktora a szervezeti kultúraváltás sikerességének. Mind a bank, mind a fintech cég és azok alkalmazottai is sajátos élethelyzetben vannak, célokkal, megközelítésekkel, hagyományokkal rendelkeznek – amennyiben ezek kollaborációjakor nincs meg a hajlandóság a másik félben ezek megismerésére és elfogadására, a siker esélye csekély. Nekünk szerencsénk volt, hogy hamar legfelsőbb szinten is empátia fogadta az újítók gondolatait.
Milyen kihívásokkal küzdenek itthon a fintech startupok?
Pereczes János: Általánosságban is igaz, hogy itthon gyengébbek vagyunk abban, hogyan adjuk el magunkat és a termékünket. Ez a hazai startupok mentalitásában is benne van. Ezen az MKB Fintechlab úgy próbál meg segíteni, hogy az inkubációs programunkba tudatosan választunk be a magyar csapatok mellé nemzetközi csapatokat is, hogy tanulhassanak egymás erősségeiből.
Általában a nemzetközi csapatok eredményesebben képesek eladni magukat, amiből a magyar fintech startupok rengeteget tanulhatnak. Az látjuk, hogy a közös munka eredményeként a hazai csapatok marketing és értékesítési képességei jelentősen fejlődnek a program végére.
Mit láthatunk majd május 28-án a harmadik Demo Day-en?
Pereczes János: Május végén kerül sor a harmadik MKB Fintechlab Demo Day-re, amelyen 5 külföldi és 3 hazai fintech startup fogja négy-négy percben bemutatni az eredményeit. Az inkubációs program keretében korai fázisú startupokkal dolgozunk, de hiszünk benne, hogy a megfelelő tehetségekbe fektetünk és 3-5 éven belül többen sikeres fintech cégekké nőhetik ki magukat régiós szinten.
Akikkel a közönség megismerkedhet a harmadik Demo Day-en:
További információk az MKB Fintechlab Demo Day-ről itt.
Kapcsolódó cikkek: