2020.11.06.

Így alakította át a koronavírus-járvány a hazai e-kereskedelmet

Szerző:

Kategóriák:

Hogyan alakította át a koronavírus-járvány a hazai elektronikus kereskedelmet? Jön-e visszaesés a fogyasztásban a következő hónapokban? Felkészültek-e a kereskedők és a vásárlók a változásokra? Miért nem vezethetjük ki a készpénzelfogadást az elektronikus kereskedelemben? Válaszok Nagy Sándortól, az Ecommerce Hungary elnökétől a FinTechShow-n tartott előadásában.

Mit hozott a pandémia kereskedői oldalról?

A pandémiát megelőzően a piackutatók azt jósolták, hogy 2020 lehet az online kereskedelem legerősebb éve. Tavaly már 6,2% volt az online értékesítés aránya a teljes kiskereskedelmi forgalomból és az idei évre 7-7,5%-os részesedést vártak a szakértők, ha nincs a koronavírus-járvány. A pandémia miatt viszont azt látjuk, hogy ez az arány 8-8,5%-ot is eléri az év végére.

Ugyanakkor azt is fontos látni, hogy a pandémia mesterséges keresletnövekedést generált az online csatornák iránt és a vásárlók egy része kényszerből állt át az elektronikus vásárlásra. A kereskedők is igyekeztek alkalmazkodni a kialakult helyzethez és sok új belépő jelent meg a digitális térben kevés tapasztalattal és alacsony digitális tudással.

Az elemzések alapján a koronavírus-járvány eredményeként 3-4 ezerrel bővült a hazai webáruházak köre.

Már most látjuk, hogy az elmúlt időszak legnagyobb nyertesei a nagyobb elektronikus kereskedők voltak. Ők tudtak a leggyorsabban skálázódni, új erőforrásokat bevonni és a fogyasztói bizalmat jobban erősíteni.

Összességében viszont az látható, hogy Európához képest a magyar kereskedők nem tudtak olyan gyorsan felzárkózni digitálisan, egyrészt a halogató magatartás, másrészt a tudáshiány miatt.

e-commerce online fizetes elektronikus fizetes koronavirus-jarvany

Fotón Nagy Sándor, az Ecommerce Hungary elnöke 2020.10.13-án a FinTechShow-n

Mit hozott a pandémia fogyasztói oldalról?

Az elmúlt hónapok tapasztalatai alapján az látható, hogy a hirtelen jött kiugrás után a vásárlók ismét előnyben részesítik az ismert és megszokott kereskedőket, termékeket és folyamatokat.

A GKI Digital kutatása szerint a koronavírus-járvány eredményeként pár hónap alatt 50 ezer új magyar vásárló jelent meg az elektronikus kereskedelemben, és az év első felévben 35%-kal bővült a kereslet 2019 azonos időszakához viszonyítva.

A koronavírus-járvány gazdasági következményeként több mint negyedmillió háztartásnál történt munkahely elvesztés és bevételkiesés, ami miatt

a keresleti görbe a harmadik negyedévben és a negyedik negyedév elején már elmaradt a tavalyi évhez képest.

Miután a kormány június második felében megszüntette a veszélyhelyzetet, romlottak a webáruházak konverziós mutatói, és – a tavaszi felfokozott állapotról – csökkent a vásárlási kedv.

„A lakosság általános közérzete, és a szűkülő, kiürülő családi kasszák összességében a teljes piacot tekintve mindenképpen egy visszafogottabb év végi költést vetítenek előre. Ugyanakkor az év hátralevő négy hónapjának forgalma – beleértve a karácsonyi szezon forgalmát is – nagyban függ a koronavírus második hullámának erősségétől, valamint az arra adott kormányzati reakcióktól is: az üzletekre vonatkozó esetleges korlátozások (idősávos vásárlás, nyitvatartások korlátozása), a távmunka és a digitális oktatás újbóli bevezetése a jelenlegi előrejelzésekkel szemben akár nem várt fordulatokat is eredményezhet az online kiskereskedelmi piacon”

– olvasható a GKI Digital oldalán.

Hogyan fizetünk?

  • 10-ből 9 vásárló megszakította a webshopban a megrendelést a fizetési folyamatnál – derül ki a Mastercard által támogatott legfrissebb kutatásból.
  • A legtöbb kutatásból ismert megállapítás, hogy „amit nem ismerünk eléggé, attól ösztönösen félünk.” Igaz, a magyarok bizalma növekszik az online fizetésekkel kapcsolatban – és akik külföldről rendelnek, azok már hozzászoktak az online fizetéshez -, de még így is meghatározó a készpénzes tranzakciók aránya.
  • A kereskedők is kezdik felismerni az online fizetésben rejlő lehetőségeket és a TOP200 e-kereskedő Magyarországon már plusz díjat számol fel azért, ha a vásárló az utánvétes fizetést választja az online fizetéssel szemben.
  • Ugyanakkor a kereskedőknek a fizetési paletta kialakítása terén a diverzitásra kell törekedniük, mivel a munkavállalók egynegyede készpénzben kapja a fizetését Magyarországon, így azok a webáruházak, amelyek nem biztosítják ennek a lehetőségét, elveszíthetik vásárlóik egy jelentős részét.
  • A készpénzes forgalmat erősítik az elektronikus kereskedelemben a C2C ügyletek, mivel sok esetben két magánember adás-vételi tranzakciója között a készpénz a legrövidebb út.

„Ha a kereskedőket szeretnénk az elektronikus fizetés irányába terelni, akkor adjunk számukra minél több olyan fizetési megoldást, amelyekkel csökkenthetik a kosárelhagyást, vagy amik konkrét előnyöket jelenthetnek számukra a forgalomnövelésben, pl. a vásárlók felé közvetíthető, a fizetési folyamatba beépített azonnali hitellehetőséget.”

Hiába áll rendelkezésre a technológia, ha nincs jelentős hozzáadott értéke, és nincs megfelelő indíttatás a használatához!

– zárta előadását Nagy Sándor, az Ecommerce Hungary elnöke a FinTechShow-n.

Nagy Sándor, az Ecommerce Hungary elnökének „Hogyan alakulnak át a fogyasztási és a pénzügyi szokásaink?” c. előadása megtekinthető a FinTechShow online videókonferencia platformján 2020. december 31-ig a résztvevők és az online jegyet vásárlók számára.

Az “Online jegyet” vásárlók számára hozzáférést biztosítunk a FinTechShow online videókonferencia platformhoz, amelyen 2020.12.31-ig megtekinthetők az előadások, a 3D-s kiállítói tér és kapcsolatot építhetnek egymással a résztvevők. FinTechShow program itt. Összes videó listája itt: Playlist.

Címlapfotón Nagy Sándor, az Ecommerce Hungary elnöke. Forrás: FinTechZone.hu, FinTechShow, 2020.10.13.

Címkék: