A minap számos nemzetközi előadó osztotta meg várakozásait az elektronikus fizetések jövőjével kapcsolatban az első alkalommal megrendezett PayTechShow-n. A legtöbben kihangsúlyozták, a jövő fizetési megoldásai “láthatatlanok” lesznek. Az alábbiakban kiemeltük azt a 10 gondolatot, amelyek a nagyközönség számára is hasznosak lehetnek.

Gondolatok, üzenetek és várakozások Paul Walvik-Joynt (Dánia), a Nets alelnökétől, Anna Maj (Lengyelország), a PwC fintech vezetőjétől, Meirav Harel (Izrael), a BDO stratégiai innovációs technológiák igazgatójától és Kai Yamaguchi-Fasting (Ausztria), a Blue Code International üzletfejlesztési vezetőjétől.

10 gondolat a PayTechShow nemzetközi előadóitól

  • Az 1990 után született, 30 év alatti generáció („GenTech”) már képernyővel a kezében nőtt fel, akik teljesen másképp gondolkodnak a mindennapi pénzügyekről, az elektronikus fizetésekről, mint ahogy mi. – Idézte Anna Maj „Mivel fizet a felhasználó holnap?” című előadásában Dan Schulmant, a PayPal vezérigazgatóját.
  • Az elektronikus fizetési megoldások fejlődésében meghatározó szerepet játszanak majd az új interfészek. Minden internethez csatlakozó eszköz– legyen az akár elektromos autó, kamera, mikrofon – fizetés kezdeményezésére alkalmassá válik. Ezzel párhuzamosan egyre több biológiai jellemzőnk (pl. az arcunk, a hangunk, az ujjlenyomatunk stb.) játszik majd szerepet a tranzakciók jóváhagyásában, hogy ezáltal a fizetések még kényelmesebbé, egyszerűbbé és biztonságosabbá válhassanak. A kulcsszó minden esetben az ügyfélélmény lesz; az online és a fizikai fizetési megoldások összeolvadnak (Brick & Click), a fizetés „láthatatlan” lesz a digitális ügyfélutakon és minden élethelyzetbe beágyazhatóvá válik az IoT-nak köszönhetően. (Anna Maj)
  • A jövőben az elektronikus fizetésekbe számos kiegészítő szolgáltatás is „beágyazódik”, amelyek a kereskedők és a végfelhasználók számára is új ügyfélményt nyújtanak majd, mint például ahogy azt a Klarna nyújtja a webshopoknak és a vásárlóknak a „fizess később” („Pay later”) kiegészítő szolgáltatása keretében. (Anna Maj)

Fotón: Anna Maj, PwC, FinTech vezető

  • A következő 3 évben, 2022-ig világszinten az értékesítési ponton történő fizetési tranzakciók esetén a mobilfizetés aránya drasztikusan fog nőni – elsősorban a készpénz rovására. A 2018-as 15%-ról 2022-re közel 30%-ra nőhet a mobilfizetés aránya az összes fizetési eszközhöz (készpénz, bankkártya, hitelkártya) képest – mutatta be Kai Yamaguchi-Fasting, a „QR-kód versus érintéses fizetés. Így készül Európa a QR-kód alapú mobilfizetésre” című előadásában.
  • A jövő mobilfizetési megoldásai közül azok lesznek sikeresek, amelyeket minden élethelyzetben lehet majd használni fizetésre, pl.: fizetni a fizikai értékesítési ponton, webshopokban, app-on belül, italautomatáknál (vending machine), pénz küldésére stb. A fizetési megoldások a jövőben értéknövelt kereskedői és lakossági kiegészítő szolgáltatások nélkül már nem lesznek sikeresek. (Kai Yamaguchi-Fasting)

Fotón: Kai Yamaguchi-Fasting, Blue Code International, üzletfejlesztési vezető

  • Nincs általános minta arra, mitől lesz az azonnali fizetés sikeres; országonként, kultúránkét más-más tényező határozta meg a sikerességet (vagy a sikertelenséget) – emelte ki Paul Walvik-Joynt a „Nemzetközi azonnali fizetési tapasztalatok” című előadásában.
  • Az azonnali fizetés, a nyílt bankolás (open banking), a módosított pénzforgalmi irányelv (PSD2) eredményeként születőben van a valós idejű gazdaság, amelyben azok lesznek sikeresek, akik képesek üzleti modelljeiket, folyamataikat rászabni az új gazdasági környezetre. (Paul Walvik-Joynt)
  • A jövő a „conversational(chat és beszéd alapú) fizetési megoldásoké és az „invisible(láthatatlan)fizetési folyamatoké. A jövőben a fizetés csupán a szolgáltatási folyamatok egyetlen (és láthatatlan) eleme lesz – hangzott el Paul Walvik-Joynt, Anna Maj és Kai Yamaguchi-Fasting előadásában is.

Fotón: Paul Walvik-Joynt, Nets, alelnök

  • A jövőben az ADAT lehet a fizetési eszköz. Az adat önmagában is érték, de nagy kérdés, hogy mennyit ér az adat, illetve ki(k) rendelkeznek majd az adataink felett. – mutatta be Meirav Harel a „Mi lesz a pénz jövője?” című előadásában.
  • A Libra és a digitális pénz jövőjével kapcsolatban három szcenárióra számíthatunk: (1) kidurran, mint a Tulipánláz, (2) a kormányok beleállnak a digitális pénz teremtésébe, szabályozásába és a jegybankok saját digitális pénzt bocsátanak ki, (3) a felhasználók saját maguk állítanak majd elő digitális pénzt. (Meirav Harel)

+1 Meirav Hareltől:

A „harc” valójában arról szól: kié a felhasználó adata, kinek nagyobb az ügyfélelérése és ki fogja a felhasználónak a fizető eszközt adni.

Fotón: Meirav Harel, BDO, Stratégiai Innovációs Technológiák, igazgató