Ki, hogyan látja 2017 fintech trendjeit? A görögök nem kezdtek háborúba vagy nagyobb közösségi vállalkozásba anélkül, hogy Püthiát (a jósnőt) meg ne kérdezték volna. A sámánok és a jósnők mára avatott guruként, avatatlan prófétaként osztják meg ködös nagyívű előretekintésüket.
Inspiráló agyzsugorítás, szinapszis-stimuláló évindítás; íme a felkent főpapok, a tanult kisbojtárok gondolatai 2017 főbb fintech trendjeiről.
1. Mit jósolnak a fintech startup-ok?
Sophie Guibaud, Fidor Bank, alelnök:
- Jönnek a virtuális asszisztensek, legalábbis a “beszélgető” chatbot-ok.
- Előkészített pálya a folyószámla információkat aggregáló szolgáltatóknak.
- Előtérbe kerülnek az SME banking megoldások.
Michael Kent, Azimo, alapító és vezér:
- Tovább szárnyal az app alapú P2P pénzküldés.
- Vége a “Kérem, tartsa a vonalat!” bosszantásnak, jön a chatbot alapú ügyfélszolgálat.
- Jön a gépek korszaka; tanuló algoritmusok segítenek majd, hogy ne hibázzunk!
2. Mit mond a szaki magazin?
Daily FinTech:
- A blockchain nem a bankokért van, a blockchain azért van, hogy újraírja a teljes bankrendszert. Persze lesznek kivételes esetek is, mindenesetre nem a bankok fogják drive-olni a változást.
- Mérlegen az insurtech; ha jönnek a számok, felébrednek az inkumbensek.
- Kitör végre a középkori (illegális) sötétségből a bitcoin: valós üzleti folyamatokba épül be a digitális valuta. Jön az új árfolyamcsúcs a bitcoin tőzsdéken.
- Ahogy csökken a bankok profitja, úgy kezdenek a fintech világ felé fordulni a bankok is.
- Jönnek a bankok a saját digitális spin-off bankjaikkal, így már nem lesz annyira király a befektetőknek a neobankokba fektetni; kiapadnak a források.
- Biztosan fog jönni olyan meglepetés, amire nem számítunk; annak viszont a bitcoin a része lesz.
3. Milyen trendeket jósolnak a bankok 2017-re?
The Financial Brand:
- Frusztráció-mentes ügyfélút kialakítására való törekvés a bankolásban.
- Az adat “megismerése”, avagy az alábbi technológiák beépítése az operációba: Big Data, mesterséges intelligencia, fejlett elemzési eljárások, kognitív számítástechnika.
- Multichannel kiszolgálás továbbfejlesztése. (szerk. megjegyz.: ma már inkább OPTI-CHANNEL-ről beszélnek.)
- openAPI terjedése.
- Partnerség kiépítése a fintech startup-okkal.
- A digitális fizetési megoldások expanziója.
- A szabályozói kihívásoknak való megfelelés.
- A legfejlettebb technológiákkal való ismerkedés: Internet of Things, hangfelismerés stb.
- A “kihívó” bankok (neobanks, challenger banks) előretörése.
- Innovációs és/vagy akcelerátor programok kialakítása.
Széljegyzet:
Évről évre hangoztatják:
“idén még fontosabbá válik az ügyfelek gyors, magas szintű, személyre szabott kiszolgálása”.
Ennek a megvalósulását egyre többen a mesterséges intelligencia alapú megoldásokban látják. Apró megjegyzés: