“Fejlesztő, nevelő, edző jellegű tevékenység, ahol az ügyfelet egy meghatározott cél elérésében segítik” – ez a coach a Wiki szerint. Nem ad tanácsot, kész megoldást, hanem kérdéseivel, összegzésével segíti a teljesítmény fokozását. Hogyan neveznéd, amikor a személyiségedet, tranzakciós szokásaidat figyelembe véve személyre szabott “edzéstervet” kapsz, hogy a legtöbbet hozhasd ki pénzügyeidből? Joy! A nőket célzó mobil pénzügyi “coach”.
A Joy alapítójának nevéhez fűződik a Payoff online hitelnyújtó cég is, ami a felhasználók pénzügyi fittségét fejleszti, egészen pontosan az adóságcsapdából való kiszabadulásban segít. A Payoff elsősorban a hitelkártya spirálba beragadt, onnan szabadulni vágyó embereknek ajánl kiutat, havi egyenlő részletben törleszthető, személyi kölcsön formájában. Hasonló szellemiséget képvisel az alapító új fintech szolgáltatása, a Joy is.
Ki lesz a mi pénzügyi coach-unk?
A Joy egy pénzügyi “coaching” applikáció, azaz egy mesterséges intelligencián alapuló, személyes pénzügyi asszisztens, aminek a kifejlesztésébe a neurológusok és marketing szakemberek mellett online társkeresőnél alkalmazott “adat tudósokat” is bevontak (azokat, akik a párképző algoritmusokat fejlesztik). Ugyanis virtuális coachunk akkor fog célba érni velünk, ha valahogyan képesek a személyiségünkhöz legjobban illeszkedőt megtalálni.
Ahhoz, hogy hozzájuthassunk modern pénzügyi trénerünkhöz, először egy rövid pszichológiai tesztet kell kitöltenünk. Öt kérdésre adott válaszaink birtokában – a pszichológiában használt ún. 5 faktoros modell segítségével – határozzák meg a fő személyiségjegyeinket. A Joy csapata a pénzügyek kezelése szempontjából tízféle pénzügyi személyiséget definiált és mindegyikhez hozzárendelt egy virtuális pénzügyi coachot. Így lesz nekünk személyes, virtuális pénzügyi coachunk!
Miben segít minket a pénzügyi coach?
A mesterséges intelligencián alapuló rendszer a – pénzügyi személyiséghez kapcsolódóan – gyűjtött tranzakciós adatokat, valamint a felhasználók által adott hangulat visszajelzéseket elemezve mintázatokat készít és a mintázatokra építve alakítja ki az “edzésterv” stílusát. Azaz a kommunikáció hangvételét, a visszajelzések formáját, illetve a személyre szabott javaslatokat is.
A pénzügyi coach célja egyrészt – a pénzkezelés pszichológiájának megértésén keresztül – a pénzügyekhez kapcsolódó stressz és frusztráció minimalizálása, másrészt a pénzügyek tervezésére és a megtakarításra való ösztönzés.
A kommunikációs baki, ami miatt itthon elbukhatna a Joy
Az applikáció béta tesztje májusban indult az USA-ban. Bár a Joy eredetileg mindkét nemet megcélozta, a nők körében sokkal népszerűbbnek mutatkozott. Olyannyira, hogy a terméket menet közben újratervezték, színében és logójában is megújították. Kommunikációjában az applikáció ma már félreérthetetlenül a nőknek szól.
A Joy célja, hogy csökkentse a pénzügyekhez kapcsolódó frusztrációt: szimpatikus; a szándéka, mely szerint a nőket másképp kell megszólítani: helyes. “It isn’t that women want different financial services. It’s that they want the advice delivered differently” – Amanda Steinberg, WorthFM.
Ugyanakkor a Joy üzenetei az Instagramon már messze nem lennének ideálisak idehaza. Vagy mégsem?