A biztosítási innovációk kapcsán legtöbbször visszatérő kérdés, mely biztosítások helyezhetők át teljesen online folyamatokra, melyek azok, amelyeknél mindenképpen szükség van értékesítő bevonására. Íme egy sikeres megoldás arra, hogyan érdemes a kockázati életbiztosítások online értékesítését megvalósítani. A TOP InsurTech startupokról, trendekről még többet hallhatunk majd a Finspire!-en.
“Kényszerítve”, de legalább online
Visszatérve az eredeti kérdésre, jellemzően azokat a biztosításokat lehet „könnyen” áthelyezni az online környezetbe, amelyeknél megvan az ügyfélnek az igénye a biztosításra. (Kényszerítve, vagy nem, de megvan. Pl. hazánkban ilyen a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás, vagy a lakásbiztosítás, ha hitel terheli az ingatlant, és elvárja a hitelintézet stb.)
A nehezebb dió a személybiztosítások online értékesítése, mivel erre kevesebben gondolnak maguktól, pedig a legnagyobb értékünk nem az ingatlanunk, hanem a saját életünk. Itt azonban külön kell választani a megtakarításos jellegű személybiztosításokat, illetve az ún. tisztán kockázati termékeket, amelyek csak baj esetén fizetnek. Véleményem szerint ez utóbbi az, ahol jó üzenetekkel, egyszerű folyamatokkal van esély online értékesítésre.
Felnő ugyanis az a generáció, amelyik már nem az anyagi javakhoz ragaszkodik, nincs saját lakása, háza, ám gondoskodni szeretne szeretteiről. Sokan vannak továbbá, akik előbb oldanak meg mindent a számítógépen, telefonjukon keresztül, mint hogy beengedjék az üzletkötőt, az ügynököt.
Ladder life: életbiztosítás, csak könnyebben
Aki kötött már életbiztosítást, az tudja, hogy a megkötése egy hosszú folyamat, tele megválaszolandó kérdésekkel, rengeteg nyilatkozattal és körülményes adatfelvétellel. Még manapság is vannak olyan tanácsadók, akik mindezt papírok töltögetésével próbálják kivitelezni, de szerencsére egyre többen térnek át a különböző tarifáló programok használatára. Az online kötés azonban még mindig bonyolult az ügyfél számára, így szükség van a tanácsadók segítségére.
Ehhez képest a Ladderlife.com azt ígéri, hogy 5 perc alatt, üzletkötő nélkül is megköthetjük az életbiztosításunkat. Pár adat megadását követően máris láthatjuk a díjat egy szerény, de nem sértő 1 millió dolláros (nagyságrendileg 270 millió forintos) védelemmel.
A nagyságrendhez képest a havonta fizetendő díj lehet igazán meglepő. Egy 34 éves férfinak – átlagos magassággal és testsúllyal – a havi védelem nem egészen 10 000 forintba kerül, 20 éves tartamra úgy, hogy a díj végig azonos marad (nem emelkedik az életkor vagy az egészségi állapot változásával). A 8 millió dolláros védelem (ami több, mint 2 milliárd forint) havonta 263,88 dollárba, kb. 71 ezer forintba kerülne. (Viszonyításként: ezt a hazai biztosítók még sok körös vizsgálattal sem biztos, hogy bevállalnák. És biztosan nem ennyiért.)
Ha nem vagyunk biztosak abban, hogy mekkora védelemre van szükségünk, akkor ennek a meghatározásában is segítséget nyújt a Ladder. Egy rövid, 7 kérdéses kérdőíven kell megadnunk a tartozásainkat, a bevételeinket, továbbá, hogy hány gyermekünk van, akikről gondoskodni szeretnénk. Ahogy ezeket az adatokat megadtuk, azonnal kapunk egy ajánlást a védelem nagyságára.
Ha elfogadjuk a havi díjat, akkor már csak pár kérdésre kell válaszolni, hogy kiderüljön, sem az életvitelünk, sem az egészségi állapotunk nem indokolja a pótdíj alkalmazását. A kérdések között szerepel pl. űzünk-e valamilyen veszélyes sportot, vagy tervezzük-e pilóta jogosítvány megszerzését a következő években.
Az egészségi kérdéseknél a szokásosakkal találkozhatunk, azaz van-e/volt-e valamilyen komolyabb betegségünk, dohányoztunk-e az elmúlt 3 évben, illetve fogyasztottunk-e drogot. Érdekesség, hogy különbséget tesznek a füves cigi és a keményebb drogok között, mivel a füves cigivel még meg lehet kötni a szerződést, a keményebb drogoknál viszont megáll a folyamat.
A kérdések megválaszolása nem volt több 2-3 percnél, és már csak a személyes adataim felvitele hiányzott (ami lévén, hogy nincs valódi lakcímem San Franciscoban megakadt).
Összegzés
Az egész folyamat annyira természetes, hogy fel sem tűnt, mennyire könnyedén történik a szerződéskötés. Ehhez képest a legegyszerűbb hazai folyamat is akadályokkal teli. Persze hozzátartozik a teljes képhez, hogy a hazai túlszabályozottságnak köszönhető a mindenféle feleslegesnek tűnő nyilatkozat és tájékoztatás.
Itthon a személyes értékesítés szükségessége a törvényi háttér miatt változik nehezen, mert a pénzmosási törvény kapcsán a személybiztosítások többségénél azonosítási kötelezettség van, amit jellemzően személyesen lehet csak elvégezni (vagy videoazonosítás jöhetne még szóba, de itthon erre a biztosítók még nem készültek fel). Ugyanakkor abban is biztos vagyok, hogy lenne mit tanulni a Ladder-től és el lehetne kezdeni feszegetni a határokat a törvényi feltételek betartásával.
PS: Ha van jó biztosításhoz köthető ötleted, amiről szeretnél beszélni, vagy esetleg már meg is kezdted a megvalósítást, de nincs biztosítási tapasztalatod, keress bátran, szívesen segítek! Hiszem, hogy itt az ideje annak, hogy megváltozzon a biztosítási szektor az ügyfelek számára előnyösen. Mindent megteszek azért, hogy ezt a változást a hazai piacon előremozdítsam, immáron független insurtech tanácsadóként.
E-mail címem: szabolcs@szotaszabolcs.hu
Az eredeti írás “2 MILLIÁRD FORINTOS KOCKÁZATI ÉLETBIZTOSÍTÁS 5 PERC ALATT” címmel a szerző saját blogján jelent meg. A szerző további írásai a FinTechZone-on itt.