A nyílt bankolás korszakába lépve a Monzo és az ING Bank újraértelmezték, milyen lehetne a jó személyes pénzügyi menedzsment. Személyre szabható és automatizált. Ehhez mindössze egy régóta elérhető technológiát használnak. További részletek a nyílt bankolással kapcsolatban a Finspire!-en.

Passzív helyett aktív pénzügyek

A legtöbb banki személyes pénzügyi menedzsment (Personal Finance Management – PFM) megoldás kimerül a pénzügyi tranzakciók kategorizálásában, a költési szokások grafikonos megjelenítésében. Maximum addig mentek el, hogy az applikáció képessé vált a jövőben várható kiadások és bevételek megjelenítésére, a költési szokások alapján előrejelzések készítésére. 

Az ügyfél szempontjából ugyanakkor ezek passzív szolgáltatások. Az ügyfél nem vesz részt aktívan a pénzügyei kezelésében, passzív módon lekérdezi azokat.

Ezen változtat most a Monzo és Ausztráliában az ING Bank, akik a nyílt bankolás (open banking) jegyében, olyan szolgáltatást indítottak, amelynek segítségével az ügyfelek automatizálhatják a megtakarításaik kezelését saját szabályok felállításával.

Monzo applet szemelyes penzugyek

Mert…

egy igazán okos bankkal úgy intézheted a pénzügyeidet, ahogy neked a leginkább megfelelő.

A passzív PFM után beköszönthet az aktív és valóban személyre szabott pénzügyek korszaka.

A kulcs: IFTTT, avagy “Ha ez történik, csináld azt, hogy…”

Az IFTTT (“IF This Than That”) egy olyan mini-applikáció (applet), amelynek segítségével különböző alkalmazások, illetve okoseszközök tudnak egymással “beszélgetni”. Az alkalmazások adott szolgáltatásai előre definiált – “Ha ez történik, csináld azt!” típusú – parancson keresztül kapcsolhatók össze. 

Ha XY hashtaggel jelenik meg hír a Facebookon, küldj nekem e-mail-t!

Az IFTTT appleteket használhatjuk többek között e-mail-ek küldésének automatizálásra, okosotthon eszközök vezérlésére.

IFTTT applet platform

Az egyes szolgáltatók appletjei az IFTTT platformon keresztül ingyenesen elérhetőek. Bár a szolgáltatás már 2011-ben elindult, eddig a pénzügyi tranzakciós adatok bevonására nem volt példa. Júniusban azonban rögtön két bank is csatlakozott a világ legnagyobb automatizációs platformjához. Június elején a Monzo, a hónap végén pedig az ausztrál ING Bank appletjei váltak elérhetővé.

Most már a pénzügyek személyreszabott automatizálása is lehetővé válik az ügyfelek számára, egyszerűen, anélkül, hogy kódolniuk kellene.

Saját szabályok alapján kezelhetjük a megtakarításokat

A Monzo, amikor elindította az ún. “Coin Jar” szolgáltatását – ami itthon a Magnet Bank “Apránként” programjához hasonló – rengeteg ötletet kapott az ügyfeleitől, hogy milyen automatizációs szabályokat lenne érdemes bevezetnie. Azzal szembesült, hogy az ügyfelei más megközelítésben kezelik a pénzügyeiket, és az egy kaptafára kialakított szolgáltatás nem megfelelő a számukra.

Ugyanakkor azt is látta, hogy valamennyi ügyféligénynek megfelelni nem lesz képes, ezért inkább partnerségre lépett az IFTTT tech céggel. A partnerség eredményeként a Monzo ügyfelek ma már több, mint 500 féle szolgáltatást (appletet) tudnak a számlájukhoz hozzákapcsolni, amivel személyre szabhatják megtakarításaik kezelését is. 

Hasonló szolgáltatást indított június végén az ING Bank is. A “set-and-forget” funkció segítségével az ügyfelek saját szabályrendszert állíthatnak fel megtakarításaik kezelésére. Ezzel egyrészt játékosabbá, másrészt személyesebbé válik a pénzügyek kezelése. Beállíthatják például, hogy:

  • ha a hőmérséklet egy bizonyos szint alá süllyed, akkor a bank vezessen át egy meghatározott összeget a “trópusi nyaralás” zsebbe, vagy
  • ha az edzés célt sikerült teljesíteni, akkor egy másik összeget az “új futócipő” zsebbe.
ING Bank applet open banking

A szolgáltatás igénybevétele 3 egyszerű lépésben történik, az IFTTT oldalán:

  1. lépés: regisztráció,
  2. lépés: IFTTT és banki fiók összekapcsolása,
  3. lépés: végül a nekünk tetsző applet kiválasztása és hozzárendelése a fiókhoz.

A technológia iránt fogékony Monzo ügyfelek akár saját appleteket is létrehozhatnak és megoszthatják a Monzo közösségi platformján keresztül. Egy újabb remek példa arra, hogy az új típusú digitális bankok, hogyan alkalmazzák a nyílt innováció (open innovation) eszközrendszereit, építenek közösséget és vonják be az ügyfeleiket a termékfejlesztésbe.

Mit nyer még ezzel a bank? Rengeteg adatot! A szolgáltatáson keresztül ugyanis információt kap az ügyfelek preferenciáiról, viselkedéséről.