Új korszak a személyes pénzügyekben: “Ahogy tetszik”

írta | 2018.07.05. | Nemzetközi digitális bankolás, Open banking, Összes hír

A nyílt bankolás korszakába lépve a Monzo és az ING Bank újraértelmezték, milyen lehetne a jó személyes pénzügyi menedzsment. Személyre szabható és automatizált. Ehhez mindössze egy régóta elérhető technológiát használnak. További részletek a nyílt bankolással kapcsolatban a Finspire!-en.

Passzív helyett aktív pénzügyek

A legtöbb banki személyes pénzügyi menedzsment (Personal Finance Management – PFM) megoldás kimerül a pénzügyi tranzakciók kategorizálásában, a költési szokások grafikonos megjelenítésében. Maximum addig mentek el, hogy az applikáció képessé vált a jövőben várható kiadások és bevételek megjelenítésére, a költési szokások alapján előrejelzések készítésére. 

Az ügyfél szempontjából ugyanakkor ezek passzív szolgáltatások. Az ügyfél nem vesz részt aktívan a pénzügyei kezelésében, passzív módon lekérdezi azokat.

Ezen változtat most a Monzo és Ausztráliában az ING Bank, akik a nyílt bankolás (open banking) jegyében, olyan szolgáltatást indítottak, amelynek segítségével az ügyfelek automatizálhatják a megtakarításaik kezelését saját szabályok felállításával.

Monzo applet szemelyes penzugyek

Mert…

egy igazán okos bankkal úgy intézheted a pénzügyeidet, ahogy neked a leginkább megfelelő.

A passzív PFM után beköszönthet az aktív és valóban személyre szabott pénzügyek korszaka.

A kulcs: IFTTT, avagy “Ha ez történik, csináld azt, hogy…”

Az IFTTT (“IF This Than That”) egy olyan mini-applikáció (applet), amelynek segítségével különböző alkalmazások, illetve okoseszközök tudnak egymással “beszélgetni”. Az alkalmazások adott szolgáltatásai előre definiált – “Ha ez történik, csináld azt!” típusú – parancson keresztül kapcsolhatók össze. 

Ha XY hashtaggel jelenik meg hír a Facebookon, küldj nekem e-mail-t!

Az IFTTT appleteket használhatjuk többek között e-mail-ek küldésének automatizálásra, okosotthon eszközök vezérlésére.

IFTTT applet platform

Az egyes szolgáltatók appletjei az IFTTT platformon keresztül ingyenesen elérhetőek. Bár a szolgáltatás már 2011-ben elindult, eddig a pénzügyi tranzakciós adatok bevonására nem volt példa. Júniusban azonban rögtön két bank is csatlakozott a világ legnagyobb automatizációs platformjához. Június elején a Monzo, a hónap végén pedig az ausztrál ING Bank appletjei váltak elérhetővé.

Most már a pénzügyek személyreszabott automatizálása is lehetővé válik az ügyfelek számára, egyszerűen, anélkül, hogy kódolniuk kellene.

Saját szabályok alapján kezelhetjük a megtakarításokat

A Monzo, amikor elindította az ún. “Coin Jar” szolgáltatását – ami itthon a Magnet Bank “Apránként” programjához hasonló – rengeteg ötletet kapott az ügyfeleitől, hogy milyen automatizációs szabályokat lenne érdemes bevezetnie. Azzal szembesült, hogy az ügyfelei más megközelítésben kezelik a pénzügyeiket, és az egy kaptafára kialakított szolgáltatás nem megfelelő a számukra.

Ugyanakkor azt is látta, hogy valamennyi ügyféligénynek megfelelni nem lesz képes, ezért inkább partnerségre lépett az IFTTT tech céggel. A partnerség eredményeként a Monzo ügyfelek ma már több, mint 500 féle szolgáltatást (appletet) tudnak a számlájukhoz hozzákapcsolni, amivel személyre szabhatják megtakarításaik kezelését is. 

Hasonló szolgáltatást indított június végén az ING Bank is. A “set-and-forget” funkció segítségével az ügyfelek saját szabályrendszert állíthatnak fel megtakarításaik kezelésére. Ezzel egyrészt játékosabbá, másrészt személyesebbé válik a pénzügyek kezelése. Beállíthatják például, hogy:

  • ha a hőmérséklet egy bizonyos szint alá süllyed, akkor a bank vezessen át egy meghatározott összeget a “trópusi nyaralás” zsebbe, vagy
  • ha az edzés célt sikerült teljesíteni, akkor egy másik összeget az “új futócipő” zsebbe.
ING Bank applet open banking

A szolgáltatás igénybevétele 3 egyszerű lépésben történik, az IFTTT oldalán:

  1. lépés: regisztráció,
  2. lépés: IFTTT és banki fiók összekapcsolása,
  3. lépés: végül a nekünk tetsző applet kiválasztása és hozzárendelése a fiókhoz.

A technológia iránt fogékony Monzo ügyfelek akár saját appleteket is létrehozhatnak és megoszthatják a Monzo közösségi platformján keresztül. Egy újabb remek példa arra, hogy az új típusú digitális bankok, hogyan alkalmazzák a nyílt innováció (open innovation) eszközrendszereit, építenek közösséget és vonják be az ügyfeleiket a termékfejlesztésbe.

Mit nyer még ezzel a bank? Rengeteg adatot! A szolgáltatáson keresztül ugyanis információt kap az ügyfelek preferenciáiról, viselkedéséről.

Itt követhetsz minket:

EGRI SZILVIA

EGRI SZILVIA

A bankszektorban nevelkedett. Miután felépített egy-két “kártyavárat” (értsd: kártya üzletágat), szakmai életének egyik legizgalmasabb kalandjában vett részt: egy zöldmezős banképítésben. Töretlenül hisz abban, hogy lehet szerethető digitális pénzügyi szolgáltatásokat fejleszteni és abban, hogy a digitális térben a digitális “Én”-hez igazodó szolgáltatások és ügyfélutak lehetnek a nyerők. Lelkesedését és kreatív énjét 2017 tavasza óta a bankszektoron kívül mobilizálja. #femtech, #hunfemtech
A FinTechZone.hu kiadója a FinTech Group Kft.

ELEKTRONIKUS FIZETÉSI TÉRKÉP

“elektronikus fizetesi terkep
Betekintést adunk az elektronikus fizetési piac átalakulásába, az új fizetési megoldások világába.

HUNFINTECH 20/20

“HUNFINTECH FINTECH BOOK
A Magyar FinTech Book: A 20 legígéretesebb magyar fintech.

GPE softPOS

softpos gpe bankkartya elfogadas mobilon globalpayments
Androidos mobilod van? Töltsd le a GPE softPOS alkalmazást és fogadj egyszerűen érintés nélküli fizetéseket közvetlenül az okostelefonodon keresztül!

Azonnali Fizetési Megoldások

“simplepay azonnali fizetési kiadvanyok
Új lehetőségek az elektronikus fizetésben. Azonnali fizetési megoldások kereskedőknek, bankoknak, technikai aggregátoroknak.