2016.12.10.

Agyament ötlet vagy menő innováció?

Szerző:

Kategóriák:

Creative Selector és Goood – a donation based crowdfunding hazai túlélői

Ismered a kiváló természetes építőanyagot, a Kenderbetont? Hallottál már a magyar Dallamhintáról? Na és a meditatív szemgimnasztikát ígérő Echolália c. multimédiás alkotásról vagy a feszültség levezetésére hivatott hangelnyelő csőről, az Orditronicról? Még nem? Hát akkor ideje résen lenni, mert lehet, hogy nemsokára fogsz!

Ami agyament ötlet egy befektető, kiadó vagy bank, sőt sokszor még a család szerint is, az simán eladható menő innovációként egy crowdfunding oldalon,

ahol a lelkes támogatók alig várják, hogy pénzükért cserébe kipróbálhassák az első példányokat, melyek megszületésénél ők is bábáskodtak.

indiegogo crowdfunding

 

Legalábbis a Tengerentúlon. Nem így a hazai pályán. Szerencsére a lelkes ötletgazdák többsége nem adta fel és a Creative Selector-on gyűjtenek pénzt projektjeik megvalósítására. 2016. november 30-án tették le az első magyar kenderház alapkövét, a különleges audiovizuális költészetre vágyók pedig már előrendelhetik a 2017. februárjában limitált példányszámban megjelenő Echoláliát.

 

creative-selector crowdfunding

 

Creative Selector

A Creative Selector 5 éve próbál alternatív, donation based finanszírozási lehetőséget biztosítani kreatív, új ötleteknek, közösségi kezdeményezéseknek a világhálón. A küzdelmet már rég feladta a két másik versenyző, az Indulj.be és a Kezdheted.hu, akik a Creative Selectorral közel egyszerre startoltak. De a nagy túlélő háza táján sem pörögnek az események, hiába a hirtelen feltámadt adakozókedv.

Van viszont sikeresen lezárt gyűjtés a főoldalon, számszakilag 8 db, az utolsó is már legalább egy éve kifutott.

A megjelölt támogatói kategóriák inkább a kuponos oldalak csomagajánlataihoz hasonlítanak.

A befizetők önzetlen adakozás helyett kedvezményes elővásárlással segítették az ötletek megvalósulását. A WonderLab kutya-gazdi ékszerkollekcióit 5.000 Ft feletti összeggel támogatók választhattak dizájnos kulcstartót vagy kutyaékszert, a 10.000 Ft-ot beáldozók pedig már nyakörvet vagy fülbevalót is.

De a Creative Selectoron keresztül állt össze a tavalyi nagysikerű Ankertes BACK TO THE FUTURE party is, ahol a befizetett 1.900 Ft-ért a belépő mellé egy A3-as poster, 4.400 Ft-ért pedig a két fős jegy mellé már DVD is járt.

És ez most akkor még alternatív projektfinanszírozás? Vagy inkább okos marketing kampány? Esetleg innovatív értékesítés?

Ha a célközönség nem is, de az adóhatóság még számonkérheti rajtunk a definíciót.

 

Goood

A tavalyi új belépő, a Bónusz Brigád alapítói által megálmodott Goood, új vetületet hozott a hazai közösségi finanszírozásba.

Ez a privát gyűjtés, amikor a támogatást nem a nagy nyilvánosságtól, hanem egy meghatározott körtől várja a kampányszervező.

goood crowdfunding

A kezdeményezést ilyenkor csak az általa meghívottak láthatják, és ők is járulhatnak hozzá. Miért jó ez? Aki gyermeke jóvoltából volt már szülői munkaközösség tagja, az tudja, milyen nehézkes az intézmény számára szürke zónát képező, ámde a költségvetés kiegészítéséhez mégis szükséges csoportpénz beszedése. A szülők többsége nem akar utalni, meg egyébként is mit keresnek ezek a pénzek egy magánszemély bankszámláján? A borítékok viszont elkeverednek, mindenki máskor adja oda, meg másnak, a rajta szereplő kézzel odafirkantott név dekódolása pedig grafológust igényel.

De a „behajtás” ugyanilyen nehézkes lehet lánybúcsú, szülinapi meglepi party vagy kollégabúcsúztató szervezőjeként. Ilyen esetekben jöhet jól a Goood.

Nincs más dolgunk, mint indítani egy privát gyűjtést, és Facebookon vagy e-mailben felkérni a delikvenseket, hogy nyúljanak a zsebükbe bankkártyájukért és fizessenek az oldalon keresztül. Vagy mégis?

Az összegyűjtött pénz felhasználása csak akkor díjmentes, ha azt a megjelölt partnerek boltjaiban – Extreme Digital, Bookline, Bóniusz Brigád – váltjuk be azt ajándékra. Ha nem így teszünk, akkor a célösszegre érdemes már az elején rászámolnunk a 4%+ÁFA kezelési költséget.

 

Itthon nem pálya?

Míg a nemzetközi színtéren figyelemreméltó sikerrátával pörögnek az innovatív projektek, addig hazai viszonylatban nem nagyon van miről beszélni. 2012 óta csak kísérletek vannak a donation based crowdfunding népszerűsítésére.

Hogy van jó ügyért összefogás és önzetlen segítőszándék, arról az adománygyűjtő honlapok tanúskodnak,

számos sikertörténetet találunk az adjkirály!, az adjukossze.hu és az adhat.hu oldalán.

adhat-hu

 

Az ígéretes művészeti kezdeményezésekre érzékeny közösséget is meg lehet találni, leginkább őket próbálja összefogni a Creative Selector. Néha még egy-egy új design termék reward jellegű előfinanszírozása is belefér. De hiába a világmegváltó ötlet, a tőkehiányos magyar startupok ezeken a platformokon nem találnak érdemi támogatókat a megvalósításra.

Számukra csak a befektetési célú közösségi finanszírozás hozhatja meg a várt fordulatot, ha egyszer a szabályozó itthon is megnyitja az utat az equity vagy lending based crowdfunding irányába (vagy ha valamelyik hagyományos pénzügyi szolgáltató beleáll ebbe a story-ba…).

 

A Creative Selector és a Goood startup-ok is bekerültek a 25 legígéretesebb magyar fintech startup-ot bemutató HUNFINTECH25 kiadványba.

Címkék: