Lakossági folyószámlát kínál hamarosan a Google – osztotta meg tegnap a The Wall Street Journal, miután a Facebook bejelentette a Facebook Pay elindítását. Az Apple, a Facebook és a Google egyre komolyabb nyomás alá helyezi a bankokat; a mobiltárca megoldásokon túl már hitelkártyát, folyószámlát is kínálnak. Igaz, nem akarnak bankká válni, mégis egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a pénzforgalmi szolgáltatásokból. Míg az Egyesült Államokban folyószámlával jön a Google, az EU-ban már meg is szerezte a nyílt bankoláshoz szükséges engedélyt. Jön #amasikjovo!
Az Egyesült Államokban a megkérdezettek 85%-a megbízna a Google pénzügyi szolgáltatásaiban. Ez az arány magasabb, mint amit az Apple és a Facebook kapott, de alacsonyabb, mint az Amazon esetén – olvasható a The Wall Street Journal cikkben.
„Ha segíthetünk az embereknek, hogy minél több mindent csinálhassanak online, akkor az jó az internetnek és nekünk is”
– nyilatkozta a Google fizetési üzletág vezetője a lapnak. Hozzátette, még nem döntötték el, fognak-e pénzt kérni a folyószámla szolgáltatásért, vagy teljesen ingyen kínálják majd. A folyószámla a Google Pay-en keresztül lesz majd elérhető.
Fotón: Caesar Sengupta, a Google fizetési üzletág vezetője. Forrás: TechinAsia.com
Feldobná a Google a legegyszerűbb banki terméket
A Google várhatóan a jövő év elején indítja el a folyószámla szolgáltatást az Egyesült Államokban a Citibank és egy hitelszövetkezet hátterére alapozva. A Google – egyelőre – nem kíván bankká válni, ugyanakkor minden rést – és partnerségi modellt – kihasznál, amelyeken keresztül szélesítheti pénzügyi szolgáltatásai körét.
A keresőóriás célja, hogy a folyószámlán keresztül pontosabb rálátása legyen az ügyfelek bevételeire, arra, hogy merre vásárolnak, milyen számlákat fizetnek, milyen összegben stb. Ha már a bankok nem használják ki az adatokban rejlő lehetőségeket, akkor a Google megteszi majd helyettük.
A Google a The Wall Street Journal-nek adott nyilatkozatában úgy fogalmazott,
„a bankokkal, pénzügyi szolgáltatókkal komolyabb együttműködésre törekszünk, ami várhatóan a hosszabb út lesz, de egyben fenntarthatóbb”.
Valószínűleg a Google is felismerte, hogy rövid távon kifizetődőbb számára, ha első körben „csak” mobiltárcát (Google Pay-t) kínál és „megsarcolja” a bankokat (mint ahogy teszi ezt az Apple is az Apple Pay-en keresztül a bankokkal).
A Google első körben azt akarja megmutatni a nagyközönségnek, a kereskedőknek – és a bankoknak is -, hogy milyen új digitális szolgáltatásokkal lehet „feldobni” a legegyszerűbb banki terméket. Azt ígérik, hogy az ügyfelek pénzügyi adatait nem fogják továbbértékesíteni a hirdetőik felé.
Felrázzák a BigTech cégek a bankokat
A BigTech cégek a pénzügyi szolgáltatásokon keresztül szeretnének még több értékes adathoz jutni felhasználóik viselkedéséről. Ennek érdekében az Apple idén nyáron hitelkártyát dobott a piacra, az Amazon folyószámla szolgáltatást indítana, a Facebook kriptopénzt adna, a Google pedig a nyílt bankoláshoz szükséges engedélyt szerezte meg az Európai Unióban.
A fenti lépések egyre komolyabb kihívások elé állítják a bankokat és a digitális ügyfelekkel való közvetlen kapcsolat elvesztését eredményezhetik. Az elmúlt évszázadokban a bankok privilégiuma volt a pénzügyi szolgáltatások nyújtása, ám ez a helyzet drasztikusan megváltozott az elmúlt évtizedben a technológia robbanásszerű fejlődésének és a bankok digitális lemaradásának köszönhetően.
Míg a technológiai cégek gyorsan képesek betörni más iparágakba és felforgatni azokat, addig a bankok nem tudtak hasonló eredményt elérni a technológia hasznosításában. Részben ennek a következményeivel szembesülnek ma a bankok.
Ugyanakkor a BigTech cégek egyre erőteljesebb betörését a pénzügyi közvetítői rendszerbe már a szabályozók sem nézik jó szemmel és az Egyesült Államokban a szigorúbb szabályozásukat, feldarabolásukat is rebesgetik.
A hivatkozott The Wall Street Journal cikk: „Next in Google’s Quest for Consumer Dominance—Banking„, 2019.11.13.