Hiába a hiperperszonalizált, személyre szabott pénzügyi kimutatások és grafikonok, ha az ügyfelek ezeket komplexnek, bonyolultnak tartják. A generatív mesterséges intelligencia ezen a területen is radikális változást hozhat. Az új banki felhasználási lehetőségekről Vitályos Áron, a Finshape Magyarországért felelős értékesítési és ügyfélkapcsolati igazgatója tartott gyakorlati előadást a BankTechShow-n.
Az elmúlt évek digitális transzformációjának hatására jelentős változások zajlottak le a pénzügyi szektorban, különösen a banki ügyfélinterakciók terén. Az egykor személyes, bizalomra épülő kapcsolatok az online bankolás, telefonos ügyfélszolgálat és internetes banki szolgáltatások megjelenésével háttérbe szorultak.
A digitális térbe történő átmenet a személyes kapcsolatok elvesztésével és a gyakran irreleváns, “szőnyegbombázás” jellegű marketing akciókkal járt, melyek alacsony találati arányt és ügyfél-elégedetlenséget eredményeztek.
„Az ilyen típusú marketing tevékenységek alacsony konverziós rátái azt mutatják, hogy a fogyasztók személyre szabottabb és relevánsabb kommunikációt igényelnek”
– mutatott rá a digitalizáció kihívásaira Vitályos Áron, a Finshape igazgatója.
Fotó: Vitályos Áron, a Finshape igazgatójának előadása közben 2023. november 23-án a BankTechShow-n (Készítette: Kovács Dávid)
A perszonalizáció újraértelmezése a generatív AI segítségével
A digitális térben a személyesség megteremtése kulcsfontosságú, és ezt az elvet követve, öt évvel ezelőtt a Finshape egy olyan perszonalizációs platform fejlesztésébe kezdett, amely valós időben gyűjt és elemez tranzakciós, lokációs és elektronikus csatornahasználati adatokat az ügyfelekről, lehetővé téve a bankok számára, hogy relevánsabb ajánlatokat nyújtsanak.
„Ez a platform több száz különböző eseményt figyel, és képes releváns, személyre szabott értesítéseket és ajánlatokat biztosítani az ügyfelek számára”
– tette hozzá Vitályos Áron.
A perszonalizációs platform jelentősen javította a banki interakciók hatékonyságát és a termékértékesítés konverzióját. Ahol korábban az ügyfelek nem kaptak releváns információkat, most már személyre szabott widgetek segítségével fontos és érdekes adatokat láthatnak, mint például a költési szokásaikat.
Következő lépésként a Finshape olyan funkciót („Financial Health“) fejlesztett, amely képes előre jelezni az ügyfél pénzügyi helyzetét és segítséget nyújtani a megtakarítások és költések optimalizálásában, a jövőbeli pénzügyi döntésekben.
„Azonban a komplex adatok és grafikonok bemutatása kihívást jelent az ügyfelek számára, aminek a megoldásában a generatív AI hozhat jelentős áttörést”
– emelte ki Vitályos Áron.
A generatív AI kulcsfontosságú lesz a bank és az ügyfél közötti interakció egyszerűsítésében, a hangalapú párbeszéd megteremtésében és kontextus függő ajánlatok kialakításában. Ez a technológia lehetővé teszi, hogy személyre szabott, releváns információkat és grafikonokat készítsenek a bankok az ügyfelek számára valós időben, növelve ezzel az interaktivitást és az ügyfélélményt.
Melyik a legideálisabb bankszámla konstrukció számomra? Milyen biztosítás hasznos nekem? Hasonlítsd össze a telekommunikációs ajánlatokat a cégem számára és mutasd, melyik a legkedvezőbb ár-érték arányban! Ilyen és hasonló kérdések hangozhatnak el a jövőben a vállalkozó oldaláról, amelyekre valódi, real time adatokon alapuló, generatív AI által adott válaszokat kaphatnak a Billingo felületén.
Gondoljunk bele: ha a Gen AI ilyen szinten képes lesz javaslatokat tenni számunkra, akkor az gyökeresen átalakítja majd a jelenlegi értékesítési modelleket is – emelte ki a Billingo vezérigazgatója, Sárospataki Albert az októberi FinTechShow-n.
Hogyan kezdjünk hozzá?
A generatív AI szerepe a jövőben tovább bővülhet a pénzügyi szektorban, például a call centerek ügyfélinterakcióinak elemzésében, dokumentumok összefoglalásában, vagy digitális asszisztensek fejlesztésében – tette hozzá a Finshape igazgatója.
Ezen felül fontos, hogy az AI fejlesztése során figyelembe vegyük az emberi kontroll szükségességét, a jogi és biztonsági kérdéseket, valamint a szervezeti hatásokat.
A jövőre tekintve, bár Magyarország nem lesz kutatási nagyhatalom az AI, a blockchain, vagy a kvantumszámítógépek terén, de a technológiák és alkalmazások innovatív kombinálása jelentős lehetőségeket rejt magában. Ennek kiaknázásával a generatív AI még nagyobb szerepet játszhat a pénzügyi szektorban, és a mindennapi pénzügyek kezelésében.
Végül a Finshape igazgatója arra buzdította a bankokat, hogy kis lépésekben kezdjenek el kísérletezni a generatív AI-jal – és általánosságban a mesterséges intelligenciával -, és kiépíteni a szükséges belső kompetenciákat, hogy később nagyobb, komplexebb projekteknél sikeresek lehessenek.
Kapcsolódó cikkek:
Címlapfotón Vitályos Áron, a Finshape Magyarországért felelős értékesítési és ügyfélkapcsolati igazgatója 2023. november 23-án a BankTechShow-n (Készítette: Kovács Dávid)