Hasít a lengyelek számlaalapú mobilfizetési megoldása, a BLIK

írta | 2022. 09. 19. | Azonnali fizetés, Elektronikus fizetés, Mobilfizetés, Összes hír

FinTechShow-6.0-Kodban-a-jovonk

A svéd Swish és a dán MobilePay mellett hódít a lengyel azonnali fizetési rendszerre épülő mobilfizetési megoldás, a BLIK is Európában. Eddig közel 24 millióan aktiválták a mobil alkalmazást. Ebből a nemrég közzétett második negyedéves adatok szerint már több, mint 11,3 millió ügyfél használja aktívan a számlaalapú fizetési megoldást, ami 41%-kal több, mint egy évvel ezelőtt. A BLIK gyakorlatilag minden fizetési helyzetben megoldást kínál és hamarosan BNPL szolgáltatással is bővül. A mobilfizetési rendszert üzemeltető Polish Payment Standard (PPS) 2021-ben immár második éve nettó nyereséget termel, amin felbuzdulva nemzetközi fejlesztési terveinek megvalósításába is belevágott és felvásárolta a szlovák mobilfizetési megoldást, a Viamo-t.

2015 februárjában a hat legnagyobb lengyel bankAlior Bank, Bank Millennium, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski, mBank és PKO Bank Polski – összefogásában elindult az azonnali fizetésre rendszerre épülő mobilfizetési megoldás, a BLIK. A megoldás üzemeltetésére a bankok külön céget hoztak létre (Polish Payment Standard – PPS).

A mobilalkalmazás a webáruházakban történő fizetés mellett tavaly óta már érintéses fizetésre is kényelmes – NFC-alapú – megoldást nyújt. Mindemellett alkalmas személyek közötti pénzküldésre, valamint ATM-ből történő készpénzfelvételre is – mindezt kártya nélkül, közvetlenül a bankszámla terhére.

A lengyel Verseny- és Fogyasztóvédelmi Hivatal közelmúltban hozott döntésének köszönhetően a PPS a halasztott fizetésekre is kiterjesztheti kínálatát, így a BLIK funkciói között hamarosan a Buy Now Pay Later (Vásárolj Most, Fizess Később) fizetési megoldás is megjelenik a tervek szerint.

Zátonyi János

Előadás: Azonnali fizetésen alapuló ökoszisztéma épül Magyarországon

Zátonyi János, GIRO Zrt., üzletfejlesztési vezető

FinTechShow 6.0: “Kódban a jövőnk? Bankokból tech cégek?” | 2022. október 12.

Az e-kereskedelemben a BLIK megelőzi a kártyás fizetést

A BLIK legerősebb lába az online fizetés. 2022. második negyedévében az összes BLIK fizetés tranzakció több mint 57%-a webáruházban történt. Idén a második negyedévben több mint 30%-kal több webshopos fizetés történt, mint 2021. azonos időszakában.

A fizetési mód valamennyi lengyel webáruházban elérhető és 2018. negyedik negyedévétől a BLIK fizetés megelőzi a kártyás fizetést.

2022. március végén a BLIK tranzakciók száma 218%-kal meghaladta a kártyás tranzakciók számát a Lengyel Nemzeti Bank adatai szerint.

Így működik a BLIK fizetés webáruházban

A kosár összeállítása után a fizetési mód kiválasztásakor a vásárló a BLIK fizető oldalra jut, ahol egy 6-jegyű ún. BLIK kód segítségével történik a fizetés. A kódot a vásárló a mobilbanki alkalmazásán keresztül tudja generálni.

Miután a kódot az ügyfél beírta a BLIK fizető oldalán, a tranzakció hitelesítése szintén a mobilbankon keresztül történik. A vásárló a webáruház oldalát, mint megbízható partnert megjelölheti, így a következő fizetés alkalmával már BLIK kód nélkül tud vásárolni.

Nagy ugrást hozott érintéses fizetés bevezetése

A fizikai boltokban a BLIK fizetés egyik módja – hasonlóan a webáruházi fizetéshez -, hogy a vásárló a mobilbankján keresztül generált BLIK kódot adja meg a fizetési terminálon, majd a tranzakciót a mobilbankban hitelesíti.

A mobilfizetési rendszert 2021. negyedik negyedévétől a sokkal kényelmesebb érintéses fizetési lehetőséggel is kiegészítette a társaság a Mastercard tokenizációs megoldására (ún. MDES – Mastercard Digital Enablement Services) alapozva. A kártyatársaság 2019-ben lett a BLIK stratégiai partnere, majd egy évvel később, 2020 tavaszán a hat alapító bankkal megegyező tulajdoni részesedést szerzett a PPS-ben.

2022. második negyedévében a BLIK felhasználók 292 millió tranzakciót bonyolítottak le, ami 66%-kal több, mint egy évvel korábban. A tranzakciók összértéke éves szinten szintén több mint 60%-kal nőtt. A fizetések száma a leggyorsabban a hagyományos fizetési terminálokon nőtt, éves szinten 182%-os növekedést ért el, ami jelentős mértékben az érintéses fizetésnek köszönhető.

BLIK kóddal jelenleg 830 000 terminálon lehet fizetni, érintéses módon pedig több mint 1,1 millió terminálon. Az érintéses fizetést a tavalyi indulás óta több mint 1,2 millió felhasználó aktiválta.

A lengyelek már nem csak “otthon” fizethetnek BLIK-kel

A társaság két éve dolgozik partnerségek kiépítésén olyan nemzetközi fizetési szolgáltatókkal, mint például az angol PPRO, a holland Adyen, vagy az amerikai Stripe. Legfrissebb együttműködését a Stripe-pal idén júliusban sikerült nyélbe ütni, amelynek eredményeként a Stripe platformját használó webáruházak mostantól további integrációs erőfeszítések nélkül kínálhatják a BLIK-et online fizetésre Európa-szerte, mindössze aktiválniuk kell a fizetési módot a Stripe “Fizetési beállítások” irányítópultban.

A Mastercard tokenizációs megoldására épülő érintéses fizetési megoldás szintén egy olyan BLIK szolgáltatás, amely lehetővé teszi a fizetést a BLIK felhasználók számára országhatáron túl is.

“A lengyelek nemcsak nálunk, hanem külföldön is hajlandók így fizetni. A felhasználók eddig 92 országban, 6 kontinensen végeztek érintésmentes fizetést a BLIK-kel, ami jól mutatja fizetési megoldásaink globalizálódását”

– jegyezte meg Dariusz Mazurkiewicz, a PPS igazgatótanácsának elnöke korábban.

A VIAMO szlovák mobilfizetési megoldás megvásárlásának augusztus végi bejelentése egy újabb fontos lépés a BLIK platformot üzemeltető társaság számára. A VIAMO pénzforgalmi intézményi státusszal rendelkezik és a mobilfizetési megoldása mellett fizetőkapu szolgáltatóként a “VIAMO PayGate” szolgáltatást is nyújtja, jelenleg két bank számára (Tatra Banka számára, amely a Raiffeisen Bank International csoport tagja és a VÚB számára, amely az Intesa Sanpaolo csoport tagja).

bartha-lajos-mnb-interju

Részletek az MNB-től az új azonnali fizetési intézkedéscsomaggal kapcsolatban | 2022.08.08.

“Az MNB célja, hogy 2030-ra az összes fizetési tranzakció legalább 50%-a elektronikus úton történjen Magyarországon. Ennek egyik lépése a QR-kód és a fizetési kérelem szolgáltatások biztosításának kötelezővé tétele” – mondta el Bartha Lajos, a Magyar Nemzeti Bank pénzügyi infrastruktúrákért és bankműveletekért felelős ügyvezető igazgatója a FinTechZone-nak adott exkluzív interjúban.

[BLIK, Payments Cards & Mobile, Mastercard]  | Címlapfotó: stock.adobe.com – licenc: FinTech Group

blank
blank

Aktuális cikkeink:

A szerzőről

blank

EGRI SZILVIA

A bankszektorban nevelkedett. Miután felépített egy-két “kártyavárat” (értsd: kártya üzletágat), szakmai életének egyik legizgalmasabb kalandjában vett részt: egy zöldmezős banképítésben. Töretlenül hisz abban, hogy lehet szerethető digitális pénzügyi szolgáltatásokat fejleszteni és abban, hogy a digitális térben a digitális “Én”-hez igazodó szolgáltatások és ügyfélutak lehetnek a nyerők. Lelkesedését és kreatív énjét 2017 tavasza óta a bankszektoron kívül mobilizálja. #femtech, #hunfemtech

FINTECHSHOW 6.0

fintech fintechshow
Bankokból tech cégek? Kódban a jövőnk? A pénzügyi szektor aktuális digitális kérdései és a legújabb hazai fintech megoldások a hatodik FinTechShow-n.

SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉS

METU, MNB, compliance, továbbképzés
Pénzügyi digitalizációs és compliance tanácsadó szakirányú továbbképzés a Budapesti Metropolitan Egyetemen.

ELEKTRONIKUS FIZETÉSI MEGOLDÁSOK KÉZIKÖNYVE

elektronikus fizetés bankkártyás fizetés QR-kódos fizetés
Elektronikus fizetési megoldások kereskedőknek, vállalkozásoknak. A bankkártya elfogadástól a bankszámla alapú fizetési lehetőségeken át az integrált megoldásokig.

GPE softPOS

softpos gpe bankkartya elfogadas mobilon globalpayments
Androidos mobilod van? Töltsd le a GPE softPOS alkalmazást és fogadj egyszerűen érintés nélküli fizetéseket közvetlenül az okostelefonodon keresztül!