A hagyományos bankok kihívói jellemzően az elsők között felelnek meg a PSD2 előírásainak, csatlakoznak az azonnali fizetési rendszerhez, teszik elérhetővé nyílt API hozzáféréseiket. Agilis módszerekkel, a digitális gondolkodást támogató szervezeti kultúrával készülnek a következő évtizedre. Ezzel szemben hagyományos versenytársaik kivárnak, távolról szemlélik kihívóik üzleti modelljét, és minden újításban a pénzügyi közvetítő rendszert veszélyeztető kockázatot látják. 

Míg itthon az azonnali fizetési rendszer, az EU-ban az erős ügyfél-hitelesítés – és a nyílt bankolás (PSD2) – indulását tolták/tolják ki a hagyományos szolgáltatók lassú felkészülése miatt.

Szerencsére vannak kivételek – a hagyományos bankok között is -, amelyek eredményei különösen értékesek a hagyományosan konzervatív pénzügyi iparágban. Íme a Starling, a „Legjobb Nyílt Bankolási Stratégia” címet elnyerő digitális bank.

Kis Starling történelem

2016: korlátozott banki licence megszerzése az Egyesült Királyságban.

2017:

  • Első „challenger” bankként az Egyesült Királyság Faster Payment (azonnali fizetési) rendszerének teljes jogú tagja, majd a SEPA tagja lett.
  • Első digitális bankként csatlakozik a CASS (Current Account Switch Service) rendszeréhez, lehetővé téve ezzel, hogy más bank ügyfelei számlaváltással áttérjenek.
  • Évközben a pénzügyi hatóság a licence korlátozását feloldja, teljes jogú bankként működhet.
  • Megrendezi az Egyesült Királyságban az első Hackathont, amelyen saját API-jait nyitja meg a fejlesztők előtt.
  • Első mobile-only (iOS és Android) lakossági folyószámla termék megjelenése.
  • Költségkövető személyes pénzügyi menedzsment szolgáltatás (Spending Insights) elindítása.
  • Apple Pay, majd GooglePay integráció 3 hónapon belül.
  • Első API marketplace: ügyfelei más szolgáltatók pénzügyi termékeit is közvetlenül a Starling appból igénybe vehetik.
  • Célmegtakarítás szolgáltatás elindítása.

2018:

  • Üzleti folyószámla termék megjelenése.
  • Hatósági engedély megszerzése hitelkihelyezésre.
  • Bank-as-a-service szolgáltatás elindítása.

Megkülönböztető szolgáltatások

A Starling a felhasználókat bevonva, velük közösen, mindennapi élethelyzeteikhez illeszkedő szolgáltatásokat alakított, mint pl.:

  • instant folyószámlahitel,
  • ApplePay, GooglePay, SamsungPay és Fitbit Pay elérés,
  • készpénzbetét lehetősége 11.500 postahivatalban,
  • 2 perces számlanyitás,
  • instant költségkövetés, valós idejű értesítések költésekről, kifizetésekről, terhelésekről és jóváírásokról,
  • célmegtakarítás lehetősége és
  • automatikus mikromegtakarítás a költések felkerekítésével, valamint
  • fizetési kérelem, azonnali P2P átutalások.

Élményszerű mindennapi pénzügyek

A Starling a felhasználóktól kapott és a szolgáltatás nyújtása során keletkező adatok feldolgozásával, elemzésével a pénzügyi döntéseiket segíti információk vagy ajánlatok élményszerű megjelenítésével, valamint az információkra épülő új szolgáltatások bevezetésével.

A bank célja, hogy a legjobb szolgáltatásokat vonzza a Starling piactérre, amelyekkel vonzóvá teheti szolgáltatásait ügyfelei számára. Pár példa a piactéren megtalálható szolgáltatásokra:

  1. A piactéren megtalálható flux megoldásával a készpénzes vásárlások papírnyugtái is automatikusan bekerülnek a banki tranzakciók mellé és így teljes képet kaphatnak a felhasználók költéseikről. A flux – a papírnyugták digitalizálása mellett a kuponok digitalizálásával a hűségprogramok új szintjét teremtette meg.
  2. A Habito, ingyenes online jelzáloghitel közvetítő megoldása a felhasználó számára az adott helyzetben legkedvezőbb alternatívát ajánlja, de ha csak arra kíváncsi, hogy mennyi hitelt vehetne fel, vagy mennyit enged a takaró, a hitelképesség kalkulátor ezt is megmutatja.
  3. A Starling ügyfelei a célmegtakarítások mellett értékpapírba is fektethetik pénzüket közvetlenül a Starling mobil appjából. Elsők között csatlakozott a piactérre a Wealthify, különféle részvény, kötvény és ingatlan alapokkal kereskedő társaság.
  4. A nyugdíjas korra előtakarékoskodó felhasználóknak pedig a PensionBee nyugdíjmegtakarításokat optimalizáló szolgáltatását kínálja a Starling app.

PAYTECHSHOW

Azonnali fizetés, mobilfizetés, Apple Pay lehetőségei, kihívásai a kereskedők, a pénzügyi szolgáltatók és a lakosság szemszögéből. Workshopok, megoldások, Payment Design Sprint 2019.10.15-én a PAYTECHSHOW-n.

Nyílt bankolással a vállalkozásokért

Kutatások szerint a kisvállalkozások vezetői havi legalább 15 munkaórát töltenek az adminisztrációval. A Starling üzleti – szintén nyertes – folyószámlája és a Piactér szolgáltatásai együttesen ezt az időt csökkentik minimálisra és egyben teszik egyszerűvé és átláthatóvá a pénzügyeket.

A FreeAgent platform a tranzakciókat valós időben leköveti, és segíti a számlázást. A készpénzes nyugták, számlák fotóit elég feltölteni és azok automatikusan bekerülnek a költségkimutatásba. Az app a pénzügyi helyzeten túl egyetlen kattintással megmutatja a vállalkozás adóegyenlegét, ÁFA fizetési kötelezettségét is.

Gyakori nehézség kedvező feltételekkel finanszírozáshoz jutni. Ehhez nyújt segítséget a közösségi hitelezéssel (P2P lending) foglalkozó startup, a Growth Street. Valós idejű adatokon alapuló döntéstámogató rendszerével rugalmas finanszírozási lehetőséget kínál mikro- és kisvállalkozások számára.

Hogyan alakítsunk ki ügyfélbarát fizetési szolgáltatásokat? A 2019. október 15-én PayTechShow-n az Azonnali Fizetés Akadémián a Payment Design Sprinten ezt is bemutatjuk.