Csökken a fintech finanszírozási “láz”
A teljes képhez ugyanakkor az is hozzátartozik, hogy az idei finanszírozás Európában (12,6 milliárd dollár) már meghaladta a 2020-as teljes összeget (10,1 milliárd dollár).
A finanszírozási kedv visszaesése szinte valamennyi fintech területet érinti. Ez alól kivételt a vagyonmenedzsment megoldásokat fejlesztő ún. wealthtech cégek képeznek, ahol az idei második negyedévben – bár a finanszírozás összege stabilan 3,5 milliárd dollár volt – 188 üzletet kötöttek globális szinten, ami 36%-os növekedést jelent az előző negyedévhez képest. Európában az ügyletek száma tekintetében a negyedéves növekedés kiemelkedő (57%) mértékű volt a wealtech cégek esetében.
Forrás: CB Insights
Drasztikusan esett a tőzsdén jegyzett fintech cégek értékelése 2022-ben
Sok kockázatitőke-társaság, köztük a Sequoia is arra számít, hogy a tőzsdei visszaesés hosszú lehet – ellentétben a világjárvány első évében tapasztalt meredek V-alakú fellendüléssel.
“További 6 hónap is eltelhet mire meglátjuk milyen hatással volt a részvényárfolyamok visszaesése a kockázati tőke finanszírozásra”
– állítják az Andreessen Horowitz (a16z) partnerei, Justin Kahl és David George.
Tovább rontja a helyzetet, hogy sok alap tőzsdén jegyzett és nem jegyzett vállalkozásokba egyaránt befektet, és a portfóliójuk azon része miatt, amelyen veszít a visszaeső részvényárfolyamok hatására, meggátolják abban, hogy nem nyilvános cégekbe fektessenek.
A vihar leküzdésének eszközei
- Alacsonyabb finanszírozási “kedv”. A finanszírozási “lázat” hűti a növekvő infláció, az emelkedő kamatlábak, az ukrajnai háború, összességében a gazdasági visszaeséstől való félelem.
- Drágul a finanszírozás. A finanszírozás visszaesése mellett a nagyobb probléma az, hogy a finanszírozás egyre drágább azáltal, hogy a fintech cégek értékelése nagyot zuhant. Egy 1 milliárd dolláros értékelésű cégnek 100 millió dollár forrás bevonásához a tulajdoni hányadának 10%-áról kell lemondania. Ugyanennek az összegnek a bevonásához egy fele akkora értékelésű – 500 millió dolláros – startup esetén a saját tőke kétszeresének (20%) feladása szükséges.
- Meghosszabbodnak az ügyleti ciklusok azáltal, hogy a befektetők szigorúbb átvilágítást végeznek mielőtt egy fintech cégbe befektetnek.
- Rövidül az induló vállalkozások készpénzének “kifutópályája”. A magas infláció miatt megnövekedő kiadások lerövidítik azt az időtávot, amely alatt a bevont forrás elfogy.
- Költségek “megfogása”, csökkentése. Véleményük szerint az olyan költséges ügyfélszerzési taktikáknak, mint az ajánló programok és regisztrációs bónuszok, az elsők között menniük kell. A bármi áron történő növekedés helyett a vállalkozásoknak a profitábilis ügyfelek megszerzésére kell összpontosítaniuk. Az irodák számának vagy méretének csökkentése, valamint az olyan “fancy” irodai kellékek, mint a ping-pong asztal és játék konzol szintén az elsőként beáldozandó költségtételek között szerepelnek az Insider Intelligens listáján, mely utóbbiak – egy felmérés hivatkozva – amúgy is a legkevésbé elvárt “juttatások” között szerepelnek a munkavállalók szerint.
- Fókusz a díjbevételt generáló szolgáltatások fejlesztésére. A forrásokat olyan termékek fejlesztésére kell összpontosítani, amelyekért az ügyfelek még az előttünk álló gazdasági visszaesés miatt várható nadrágszíj összehúzása után is hajlandóak fizetni. A szakértők példaként említik a digitális tárca szolgáltatók esetében a cash-back programot.
- Finanszírozás keresése a megfelelő időben. Egyrészt, ha a vállalkozások hagynak időt az üzleti alapok fejlődésére a forráskeresés előtt, az jobb értékeléshez vezethet. Ugyanakkor a finanszírozási lehetőség egyre szűkülhet és a “kifutópályájuk” végéhez közeledve a fintech cégek egyre rosszabb szerződési feltételeket kapnak. A Sequoia azt tanácsolja, hogy legyen legalább 12 hónapos kifutópálya a finanszírozás keresésekor.
- A finanszírozási típus gondos megválasztása. A kockázatitőke-finanszírozás választása adott esetben azt eredményezheti, hogy az újonnan bevont forrásért nagyobb mértékű részesedést szükséges beáldozni, mint egy korábbi forrásbevonásnál. Ugyanakkor az adósságfinanszírozás is egyre drágábbá válik a kamatok emelkedésével.
- Növekedési stratégia átgondolása földrajzi, termék- és ügyfélszegmens tekintetében egyaránt. A Brex például a közelmúltban leállította a kis- és középvállalkozások kiszolgálását, hogy fő ügyfeleire, az induló vállalkozásokra, startupokra fókuszáljon. Henrique Dubugras társ-vezérigazgató a következőt mondta a CNBC-nek: „Olyan helyzetbe jutottunk, amikor rájöttünk, hogy ha nem választunk egyet, akkor mindkettővel rosszul végeznénk.”
[CB Insights, Insider Intelligence, Future.com] | Címlapfotó: stock.adobe.com by Jiw Ingka | Licenc: FinTech Group