2024. október 15.
FinTechShow

KEDVEZMÉNYES JEGYEK    2024.07.31-IG! 

2024. november 26.
BankTechShow

KEDVEZMÉNYES JEGYEK    2024.07.31-IG! 

2022.08.30.

Kemény teszt előtt a fintech cégek

Szerző:

Kategóriák:

A fintech cégek finanszírozása az idei év második negyedévében tovább folytatta lefelé ívelő pályáját és egyelőre nincs arra utaló jel, hogy elérte volna a mélypontot. A finanszírozási kedv csökkenése mellett a forrásbevonás egyre drágább, a finanszírozás bevonásához kapcsolódó ügyleti ciklusok hosszabbodnak és többek között az infláció miatt növekvő kiadások lerövidítik a fintech cégek számára azt az időtávot, amíg a készpénz kitart. A vihar leküzdése összességében költségcsökkentést igényel, különös hangsúlyt fektetve a pénzt hozó termékekre és a jó finanszírozási üzletek kötésére. A bérköltségek csökkentése úgy tűnik már zajlik is, a Layoffs.fyi szerint 2022-ben ezidáig közel 74 ezer állás szűnt meg a tech startupoknál.

Csökken a fintech finanszírozási “láz”

A CB Insights legfrissebb, 2022. második negyedévi fintech riportjának adatai alapján globális szinten a fintech-finanszírozás összege 33%-ot esett idén a második negyedévben az első negyedévhez képest. Az európai befektetések összege még ennél is nagyobb, 41%-os mértékben csökkent negyedévről negyedévre és a legalacsonyabb szintet hozta 2020. negyedik negyedéve óta.

A teljes képhez ugyanakkor az is hozzátartozik, hogy az idei finanszírozás Európában (12,6 milliárd dollár) már meghaladta a 2020-as teljes összeget (10,1 milliárd dollár).

A finanszírozási kedv visszaesése szinte valamennyi fintech területet érinti. Ez alól kivételt a vagyonmenedzsment megoldásokat fejlesztő ún. wealthtech cégek képeznek, ahol az idei második negyedévben – bár a finanszírozás összege stabilan 3,5 milliárd dollár volt – 188 üzletet kötöttek globális szinten, ami 36%-os növekedést jelent az előző negyedévhez képest. Európában az ügyletek száma tekintetében a negyedéves növekedés kiemelkedő (57%) mértékű volt a wealtech cégek esetében.

CB Insights - FinTech Report

Forrás: CB Insights

Drasztikusan esett a tőzsdén jegyzett fintech cégek értékelése 2022-ben

A tőzsdén jegyzett fintech cégek részvényeinek ára az év eleje óta rendkívüli mértékben visszaesett: a Coinbase, az Upstart és az Affirm kumulált piaci kapitalizációja több mint 70 milliárd dollárral esett idén július 15-ig.

Sok kockázatitőke-társaság, köztük a Sequoia is arra számít, hogy a tőzsdei visszaesés hosszú lehet – ellentétben a világjárvány első évében tapasztalt meredek V-alakú fellendüléssel.

“További 6 hónap is eltelhet mire meglátjuk milyen hatással volt a részvényárfolyamok visszaesése a kockázati tőke finanszírozásra”

– állítják az Andreessen Horowitz (a16z) partnerei, Justin Kahl és David George.

Tovább rontja a helyzetet, hogy sok alap tőzsdén jegyzett és nem jegyzett vállalkozásokba egyaránt befektet, és a portfóliójuk azon része miatt, amelyen veszít a visszaeső részvényárfolyamok hatására, meggátolják abban, hogy nem nyilvános cégekbe fektessenek.

A vihar leküzdésének eszközei

Kemény teszt előtt állnak a fintech cégek, összességében az alábbi kihívásokat kell kezelniük:

  • Alacsonyabb finanszírozási “kedv”. A finanszírozási “lázat” hűti a növekvő infláció, az emelkedő kamatlábak, az ukrajnai háború, összességében a gazdasági visszaeséstől való félelem.
  • Drágul a finanszírozás. A finanszírozás visszaesése mellett a nagyobb probléma az, hogy a finanszírozás egyre drágább azáltal, hogy a fintech cégek értékelése nagyot zuhant. Egy 1 milliárd dolláros értékelésű cégnek 100 millió dollár forrás bevonásához a tulajdoni hányadának 10%-áról kell lemondania. Ugyanennek az összegnek a bevonásához egy fele akkora értékelésű – 500 millió dolláros – startup esetén a saját tőke kétszeresének (20%) feladása szükséges.
  • Meghosszabbodnak az ügyleti ciklusok azáltal, hogy a befektetők szigorúbb átvilágítást végeznek mielőtt egy fintech cégbe befektetnek.
  • Rövidül az induló vállalkozások készpénzének “kifutópályája”. A magas infláció miatt megnövekedő kiadások lerövidítik azt az időtávot, amely alatt a bevont forrás elfogy.
Az eMarketer és a Business Insider Intelligence összeolvadásából létrejött Insider Intelligence piackutató cég szakértői a kihívások kezelésére az alábbiakat gyűjtötték össze a fintech cégek számára:

  • Költségek “megfogása”, csökkentése. Véleményük szerint az olyan költséges ügyfélszerzési taktikáknak, mint az ajánló programok és regisztrációs bónuszok, az elsők között menniük kell. A bármi áron történő növekedés helyett a vállalkozásoknak a profitábilis ügyfelek megszerzésére kell összpontosítaniuk. Az irodák számának vagy méretének csökkentése, valamint az olyan “fancy” irodai kellékek, mint a ping-pong asztal és játék konzol szintén az elsőként beáldozandó költségtételek között szerepelnek az Insider Intelligens listáján, mely utóbbiak – egy felmérés hivatkozva – amúgy is a legkevésbé elvárt “juttatások” között szerepelnek a munkavállalók szerint.
  • Fókusz a díjbevételt generáló szolgáltatások fejlesztésére. A forrásokat olyan termékek fejlesztésére kell összpontosítani, amelyekért az ügyfelek még az előttünk álló gazdasági visszaesés miatt várható nadrágszíj összehúzása után is hajlandóak fizetni. A szakértők példaként említik a digitális tárca szolgáltatók esetében a cash-back programot.
  • Finanszírozás keresése a megfelelő időben. Egyrészt, ha a vállalkozások hagynak időt az üzleti alapok fejlődésére a forráskeresés előtt, az jobb értékeléshez vezethet. Ugyanakkor a finanszírozási lehetőség egyre szűkülhet és a “kifutópályájuk” végéhez közeledve a fintech cégek egyre rosszabb szerződési feltételeket kapnak. A Sequoia azt tanácsolja, hogy legyen legalább 12 hónapos kifutópálya a finanszírozás keresésekor.
  • A finanszírozási típus gondos megválasztása. A kockázatitőke-finanszírozás választása adott esetben azt eredményezheti, hogy az újonnan bevont forrásért nagyobb mértékű részesedést szükséges beáldozni, mint egy korábbi forrásbevonásnál. Ugyanakkor az adósságfinanszírozás is egyre drágábbá válik a kamatok emelkedésével.
  • Növekedési stratégia átgondolása földrajzi, termék- és ügyfélszegmens tekintetében egyaránt. A Brex például a közelmúltban leállította a kis- és középvállalkozások kiszolgálását, hogy fő ügyfeleire, az induló vállalkozásokra, startupokra fókuszáljon. Henrique Dubugras társ-vezérigazgató a következőt mondta a CNBC-nek: “Olyan helyzetbe jutottunk, amikor rájöttünk, hogy ha nem választunk egyet, akkor mindkettővel rosszul végeznénk.”
A fintech trendekkel, a pénzügyi szektor aktuális digitális kérdéseivel, a legújabb hazai fintech megoldásokkal részletesen is foglalkozunk 2022. október 12-én a hatodik FinTechShow-n. (M)értékadó esemény a digitális pénzügyekben.

[CB Insights, Insider Intelligence, Future.com] | Címlapfotó: stock.adobe.com by Jiw Ingka | Licenc: FinTech Group 

Címkék:
blank
blank