2022.04.11.

Lezárult a Digitális Jólét Program FinTech Exportfejlesztési Kutatás első szakasza

Szerző:

Kategóriák:

A hazai FinTech cégek növekedésének elengedhetetlen feltétele a nemzetközi terjeszkedés, ám ezt számos tényező korlátozza – derül ki a Digitális Jólét Program keretében végzett FinTech Exportfejlesztési Kutatásból. Az exportpiaci lehetőségek hatékonyabb kihasználását, a versenyképesség növelését számos ponton segítheti a Digitális Jólét Program a FinTech cégek javaslatai alapján.

A DJP Digitális Exportfejlesztési Tudásközpontja (DET) 2019 óta foglalkozik aktívan a hazai innovatív vállalkozások térítésmentes exportfejlesztésével. A FinTech Exportfejlesztési Kutatás célja, hogy a DET hatékony eszközökkel, iparág specifikusan támogathassa a hazai FinTech cégek nemzetközi piaci terjeszkedését. A kutatás eredményei alapján a DET komplex akciótervet dolgoz ki.

A kutatás 2022. január 19. és február 15. között zajlott, amelyben digitális pénzügyi technológiák fejlesztésével foglalkozó, magyar tulajdonosi hátterű, saját működő FinTech megoldással rendelkező 40 cég vett részt. A kérdőívet kitöltők számossága és karakterisztikája alapján a válaszok reprezentatívnak tekinthetők a teljes számosságra vonatkozóan.

A hazai FinTech cégek szerint a Digitális Jólét Program jellemzően a kapcsolati háló bővítési lehetőségeken, célzott támogatások nyújtásán és piaci információk megosztásán keresztül segíthetné a nemzetközi együttműködések megvalósulását.

10-ből 9 magyar fintech cég növekedését a nemzetközi terjeszkedés biztosíthatja

A hazai piac szűk mérete miatt 10-ből 9 hazai FinTech cég érintett az exportpiaci lehetőségek hatékonyabb kihasználásában, ami nagyon magas aránynak számít. A hazai FinTech cégek elsősorban beszállítóként jelennek meg a hazai pénzügyi szolgáltatói piacon, ami a szolgáltatók alacsony számossága miatt korlátozott növekedési lehetőséget biztosít. Ennek eredményeként a hazai FinTech cégek növekedésének további alapja az exportpiaci lehetőségek hatékony(abb) kihasználása.

A hazai FinTech cégek külpiaci tevékenysége

DJP Exportfejlesztesi Kutatas - grafikon - kulpiaci tevekenyseg

Forrás: Digitális Jólét Program FinTech Exportfejlesztési Kutatás

A válaszadók 50%-a már jelen van a külpiacokon és további 40% tervez 1-2 év belül terjeszkedni. A célországok között a hazai FinTech cégek elsősorban Szlovákiát, Németországot, Ausztriát, Csehországot, Lengyelországot és Romániát jelölték meg.

A hazai FinTech cégek közel 70%-a tervez a következő a 1-2 évben jellemzően külföldi bankokkal együttműködést kialakítani. Emellett nevesítettek nemzetközi fizetési szolgáltatókat, kártyatársaságot, illetve említésre kerültek a biztosítók, valamint a rendszerintegrátorok.

Számos tényező akadályozza a hazai fintech cégek nemzetközi terjeszkedését

A növekedés elengedhetetlen feltétele a nemzetközi terjeszkedés, ám ezt számos tényező korlátozza. A három legjelentősebb kihívás a hazai FinTech cégek számára a nemzetközi terjeszkedés során a helyi értékesítés felépítése (a válaszadók 68%-a szerint), bekerülés a helyi kapcsolati hálóba (66% szerint) és a nemzetközi terjeszkedés finanszírozása (61% szerint).

A hazai FinTech cégek nemzetközi terjeszkedését befolyásoló tényezők értékelése

DJP-Exportfejlesztes-1-grafikon-Kihivasok

Forrás: Digitális Jólét Program FinTech Exportfejlesztési Kutatás

A tapasztalatok kifejtése során a FinTech cégek többsége a legjelentősebb kihívások között említette a külpiacokkal kapcsolatos információhiányt (pl. piacelemzések, szabályozói megfelelés, központi tenderek stb.) is, ami az EU-n kívüli országok esetén még súlyosabb probléma.

A válaszadó cégek 30%-ának volt már sikertelen külpiaci tapasztalata, amely jellemzően a bizalom, a kapcsolati háló és a finanszírozás hiányára vezethetők vissza.

Következő lépések

A kutatás eredményeként jól látszik, hogy az elkövetkezendő két évben élénk FinTech exportálási hajlandóság fog mutatkozni, melyre a Digitális Exportfejlesztési Tudásközpont kezdeményezése hatékony segítséget tud nyújtani iparág specifikus exportfejlesztési akciótervének elkészítésével.

A Tudásközpont már több mint 160 hazai, digitális vállalkozással működik együtt és az évek során felgyülemlett tapasztalatok mentén könnyedén segíthet azon cégeknek, amelyek még nem exportáltak, azoknak amelyeknek eddig sikertelen volt a törekvésük, vagy azoknak, amelyek újabb és újabb piacokat szeretnének meghódítani.

A javaslatok alapján a következő lépés egy komplex akcióterv elkészítése. Az intézkedési javaslatokat tartalmazó akcióterv bemutatására a Digitális Jólét Program szervezésében külön műhelymunkán kerül sor várhatóan 2022. első félévében. Az eseményen lehetőség nyílik további javaslatok megfogalmazására, és az akcióterv véleményezésére.

Címlapfotó: stock.adobe.com | Licenc: FinTech Group

Címkék: