2024. október 15.
FinTechShow

KEDVEZMÉNYES JEGYEK    2024.07.31-IG! 

2024. november 26.
BankTechShow

KEDVEZMÉNYES JEGYEK    2024.07.31-IG! 

2022.04.08.

Exkluzív interjú az első magyar képzőművészeti NFT megalkotójával, Weiler Péterrel

Szerző:

Kategóriák:

“Bitcoin bánya az Alföldön” című kép az első magyar kriptovalutáért kapható képzőművészeti NFT. Az NFT token, és a 80×80 cm vászonra nyomtatott kép egyben 1 Ether-be (mai árfolyamon 1,12 millió forintba) került. Weiler Péterrel beszélgettünk a web3 technológiában rejlő lehetőségekről, az NFT további felhasználási területeiről és a metaverzumról. Az érdeklődők Weiler Péterrel 2022. április 27-én a PayTechShow 3.0 elektronikus fizetési konferencián is találkozhatnak.

Mi az NFT?

Az NFT (non-fungible token), a nem-helyettesíthető token rövidítése, ami a blokkláncon tárolt, egy eredetileg digitális eszköz tulajdonjogának igazolására szolgáló virtuális okmány.

Az NFT röviden azt jelenti, hogy egyedi és nem cserélhető. Például a dollár helyettesíthető, cserélj el egy dollárt egy másikra és pont ugyanott leszel. Ugyanakkor, a Mona Lisa nem-helyettesíthető, csak egy Mona Lisa van, és az nem cserélhető.

Az NFT szinte bármi lehet, ami digitális (festmények, zene, akár egy CT felvétel emberi agyról, stb.), de jelenleg a legtöbb izgalom a technológia digitális művészeti alkotások kereskedelmében való felhasználása körül tapasztalható.

Az NFT megjelenését az tette lehetővé, hogy az Ethereum nevű, nyílt forráskódon alapuló hálózaton bevezették az örökölhető ún. „okos szerződéseket”, melyek révén követhetővé és átruházhatóvá vált a digitális és később már bizonyos fizikai tárgyak, eszközök tulajdonjoga is.

A blokkláncon tárolják ezeket a tulajdonjogi igazolásokat. Emiatt az érintett személyek és vállalatok a föld bármely pontján megbízható igazolást szerezhetnek az adott eszköz tulajdonjogáról. Ez elemi feltétele annak, hogy az NFT-kkel történő kereskedés elindulhasson.

Forrás: NFT: a legjobb új befektetés vagy buborék?, BDO Magyarország, 2022.01.10.

Bemelegítő kérdésként, Te hogyan szoktad elmondani a blockchain és a web3 világát nem ismerők számára, hogy mi az NFT?

Weiler Péter: Szerintem fontos, hogy az NFT-re egy általános technikai újításként tekintsünk, ami biztosítja, hogy digitális állományok (kép, videó, hang stb.) egyedi példánya egy adott tulajdonoshoz rendelhetők. Ez az alap, és erre épülnek azok a művészi és gyűjtői közösségek, amik a digitális műtárgy kereskedelmet megújították, sőt talán először lehetővé is tették.

Az NFT nem egyenlő a művészettel, az NFT technológiát alkalmazó üzletágak közül nem az egyetlen és nem is a legnagyobb a képzőművészet.

Hogyan került a látóteredbe az NFT-k világa és mit jelent ez Neked, mint képzőművésznek és mint vállalkozónak?

Weiler Péter: Én 25 éve szinte csak digitálisan alkotok, és a művek egyediségének a biztosítását láttam először a technológiában. Alapvetően véletlenül találtam rá 2021-ben, egy Bitcoin témájú képen dolgoztam és ennek kapcsán merültem el a kripto és a művészet kapcsolatában.

Az NFT innen már egy lépés volt, és egy belső megérzés súgta, hogy akkor ezt a Bitcoin témájú képet (Bitcoin bánya az Alföldön) érdemes lenne NFT-ként létrehozni. Ez lett az első magyar képzőművészeti NFT. Nekem az NFT elsősorban közösség. Sok új barátság és szakmai kapcsolat épült körülöttem ennek köszönhetően.

Weiler Péter: Bitcoin bánya az Alföldön (fotó: Forbes)

Az NFT-k megjelenésével hogyan változik – véleményed szerint – a digitális képzőművészeti alkotások értékesítésének, vásárlásának piaca?

Weiler Péter: Most egy óriás hype közepén vagyunk, sok pusztán kereskedelmi és néhány valódi művészi értéket hordozó projektet láttam, és még nagyon sok készülő, fejlesztés alatt álló hazai projektről is tudunk.

Megmozdult a tőke az NFT irányába és sokan próbálnak szerencsét. Biztos, hogy lesznek sikeres vállalkozások, amik hozhatnak értéket a képzőművészeti piacra, bár a gyors megtérülés inkább a kereskedelmi potenciáljára helyezi a hangsúlyt. Ami félő, hogy inkább csalódás lesz többeknek. Mindenesetre nagyon izgalmas időszak előtt állunk, a web3-as technológia elérte a művészetet, és hátha ebből valami jó is kisülhet.

Véleményed szerint mely piaci területek, felhasználási esetek lehetnek azok, ahol az NFT-k jó szolgálatot jelenthetnek (a digitális műalkotások kereskedelmén túl)?

Weiler Péter: Le fog csillapodni ez a hype és könnyebb lesz megítélni, hogy mi az a projekt, ami tartós megoldást vagy élményt szállít és mi az, amivel csak néhány hétig foglalkozik a sajtó és gyors meggazdagodást ígért a befektetőknek, de a modell hosszú távon életképtelen.

Most szinte az összes NFT platform egy óriás növekedés utáni recesszióban van, de ettől még bármelyik pillanatban jöhet a next-big-thing, ami újra berobbantja a piacot. Ilyen volt tavaly az Art Blocks, ami most is a legnagyobb forgalmú NFT platform.

Szerintem a jövő az egyedi kisebb projektekben van, ami egy művész munkái köré épül. Hiszek abban is, hogy amúgy is profi galériák fogják az igazán értékes NFT művészeti platformokat működtetni. Ők többnyire értik azt, hogy mi a különbség a valódi művészet és a bóvli között.

Válaszolva a kérdésre, az NFT a művészeten kívül akár az ingatlannyilvántartást is forradalmasíthatná, de addig még biztosan sok lépcső vezet.

Számos NFT marketplace jött létre az elmúlt egy évben. Te melyik használod és miért pont azt? Hogyan működnek ezek a piacterek?

Weiler Péter: Én a Mintable-en kezdtem az NFT karrierem és utána kipróbáltam több más platformot. A legtöbbet a Foundation-on voltam, de nagyon idegesített az Ethereum gas-price ingadozása és az egész rendszer kiszámíthatatlan lassúsága. Így a friss, barátságosabb és sokkal olcsóbb HEN-en minteltem többet, itt játékosabb, szabadabb dolgokat csináltam elég nagy szériákban.

Ajánlom még az OBJKT.com-ot itt. Itt egy 100-as szériájú egyedi NFT lakberendezési párnasorozatot indítottam a Müüska-val közösen. Az érdekelt, hogy mi van akkor, ha az NFT elsősorban egy fizikai tárgy és nem csak virtuálisan létezik. Magam számára inkább úgy fogalmaztam meg, hogy az NFT-t tanulni akarom, és offline + online projekteket létrehozni.

Most jelent meg a Roadster magazin NFT címlapja, amit én csináltam és a maga nemében első. Dolgozom egy NFT kiállításon Budapesten (Kincsem Palota május 12-én), szóval egyszerre veszem nagyon komolyan, és mégis játékosan könnyedén ezt az egészet.

blank

Roadster magazin NFT-címlap. Az NFT-t készítette Weiler Péter

Hogy látod, a blockchain infrastruktúra és az alkalmazások fejlődése, az alkalmazások szabályozása milyen hatással lehet az NFT-k piaci használati lehetőségeire?

Weiler Péter: Azért szép ez a terület, mert az sem tudjuk, mi lesz holnap. Bármelyik nap jöhet valami új és izgalmas irány, amit majd ki akarok próbálni. A lényeg most a tanulás, elemzés, alázatos figyelem és a közösség építés. Senki nem tudja mit hoz a holnap.

Új technológiák, technológiai megoldások új kockázatokat hozhatnak magukkal. Milyen kockázatokra hívnád fel a figyelmet?

Weiler Péter: Ha az NFT-be valaki sok pénzt akar invesztálni, azt nyilván nagyon óvatosan érdemes tennie. Én csak a művészi életútban és teljesítményben hiszek, aminek ha van NFT olvasata, akkor arról lehet beszélni.

De az öncélú csak „csinálnék ma egy NFT-t” jellegű művekbe szerintem értékhordozóként nem érdemes fektetni. És aztán persze soha ne mondd, hogy soha, biztos lesznek és vannak kivételek.

Az biztos, hogy színes a szcéna és sok új alkotó, tehetséges fiatal talált itt nemzetközi közönséget a munkáinak. Lássuk be, ezt a hagyományos galériákon keresztül nagyon nehéz, szinte lehetetlen lenne elérni.

Hol látod a bankok, pénzügyi szolgáltatók szerepét, helyét ebben a piaci szegmensben?

Weiler Péter: Erre a klasszikus kriptovalutás kérdésre nehezen tudnék válaszolni. Engem az NFT nem a kriptó, hanem a művészetet támogató technológia oldaláról érdekel.

Nem tudom, hogy a bankok mit fognak ezzel a kérdéssel kezdeni, de már nehezen tudnak elmenni mellette az biztos. Inkább a lehetőséget mérlegelik benne, úgy gondolom.

Mit gondolsz a metaverzum(ok) jövőjéről és hogy abban a tokenek, az NFT-k milyen szerepet fognak betölteni?

Weiler Péter: A Metaverzum egészen biztosan fel fog épülni, és nem lesz semmivel sem jobb hely, mint bármi, amit ember korábban megépített. A web után egy újabb környezet, ahol időt lehet majd tölteni, és ne legyenek illúzióink, leginkább feleslegesen.

A Roadster NFT címlap kapcsán gondolkodtam azon, hogy ha a Metaverzum a virtuális utazás, a menekülés, elrugaszkodás tere, akkor vajon azok, akiknek a valóságban mindenük megvan, vajon mit akarnak majd ott kapni? Akiknek a valóság felér a számunkra csak virtuális álmok világával, miért mennek a Metaverzumba? Abszurd módon talán ott a hétköznapi emberek életét akarják átélni. Mondjuk egy szocialista építkezésen dolgozni és egy teherautó platóján egy ötperces kefír-szünetet tartani.

A kérdésre válaszolva, szerintem a Metaverzum egy újabb területfoglalási és befektetési verseny, leöntve sok hype-pal.

Szóval ott a helyem, hogy belülről mutassak rá a sikár személytelenségére. A facebook Meta-ja meg egy PR menekülés a napi problémáik elől, felvette Zuckerberg a VR szemüveget, hátha nem veszik észre, hogy ott van a szobában.

Végül, de nem utolsó sorban, elképzelhetőnek tartod, hogy a metaverzumok olyan szerepet fognak betölteni az életünkben, mint a social hálózatok?

Weiler Péter: Most a tőke keresi az új területet, ahol újak a szabályok és a lehetőségek. Kvázi végtelenek a virtuális telkek, de persze a valóságban már megy a harc a pixelekért. Ami elég abszurd, ha belegondolunk.

Szerintem a VR szemüvegnél lesz jobb megoldás, kicsit ez nekem még Google Glass… értem, de azért nem látom magam előtt, hogy tömegek veszik ezt fel hosszabb időkre, hogy átlépjenek egy másik világba.

Ha lesz alternatív eszköz, ami lehetővé teszi, hogy egyik pillanatról a másikra lépjünk át innen oda, talán közelebb lesz a Metaverzum fagyasztó hidegsége.

blank

Előadás: NFT: új dimenzió a digitális alkotások kereskedelmében

Weiler Péter, NFTDBC, alapító, képzőművész

PayTechShow 3.0: “Végletek között. Készpénzzel a metaverzumba?” | 2022. április 27.

Címlapfotó forrása: stock.adobe.com by ymgerman | Licenc: FinTech Group

Címkék:
blank
blank