blank
blank

2021.10.19.

McKinsey: “El kell kezdeni digitális ökoszisztémákban gondolkodni”

Szerző:

Kategóriák:

“Ma már az nem működik, ha appot kell váltani. A digitális ügyfelek már nemhogy csatornák között, de appok között sem akarnak váltani. Ez egy új ügyféligény, amire az ökoszisztémában való gondolkodás lehet a megoldás a pénzügyi szolgáltatók számára” – mondta el a McKinsey partnere, Sebők András a FinTechShow-n, aki bemutatott öt okot, miért érdemes a bankoknak ökoszisztémát építeniük. Elsőként a FinTechShow résztvevői tölthették le a “Digitális ökoszisztémák | A jövő szolgáltatói” c. legújabb FinTechZone kiadványt is, amelyben az Apple, Amazon és a Google ökoszisztémái kerültek górcső alá.

Mik az ökoszisztémák?

Az ökoszisztémák a különböző iparágakon átívelően, a teljes ügyféligényre, az ügyfélproblémák kielégítésére fókuszálnak, ami szembe megy a több évszázados iparági specializálódással.

Napjainkig a vállalatok arra koncentráltak, hogy egyre fókuszáltabban, egyre kisebb funkciókat, egyre optimalizáltabban tudjanak végrehajtani. Ugyanakkor a technológia és az ügyféligények változása elhozta azt, hogy felhasználói oldalról az ügyfeleknek már nem külön-külön van szüksége ezekre a kis elemekre és nem saját maguk akarják összepakolni az egyes elemeket, hanem az elejétől a végéig kész folyamatot, ügyfélélményt és ügyfélutat szeretnének kapni. Ezeket hívjuk ma nagyságrendileg ökoszisztémáknak – mondta el bevezetőjében Sebők András, a McKinsey & Company budapesti irodájának partnere.

blank

Fotón Sebők András, a McKinsey & Company budapesti irodájának partnere. Fotó forrása: FinTechShow | FinTech Group

Mi zajlik a háttérben? Miért vált fontossá az ökoszisztéma-modell?

A McKinsey kutatásai a felhasználói igények alapján 12 ökoszisztémát azonosítottak, amelyek kiterjednek az egészségügytől a megtakarításokon át a mobilitásig.

Az ökoszisztémák elmossák az iparági határokat és azért harcolnak, hogy megszerezzék a közvetlen ügyfélkapcsolatot és az ügyfelek adatait.

Ez az új hálózatos gazdaság, amelyben az értékláncot a digitális technológiák formálják, 2030-ra elérheti a 70 billió dolláros bevételt. Ez egy óriási piac és óriási újraosztás, ami felülírja a korábbi szektorális megközelítéseket, stratégiákat – mutatott rá Sebők András a FinTechShow-n tartott előadásában.

Az előadás során pár példán keresztül az is bemutatásra került, hogy hol lépnek be a pénzügyi szolgáltatók az ökoszisztémákba és ezek a pontok hol helyezkednek el az ügyféligények útvonalán. A bemutatott példákon keresztül a McKinsey partnere arra is rávilágított, hogy a specializáció miatt a pénzügyi szolgáltatók az ügyfélút mely pontjaiból maradtak ki eddig, és hogy valójában a bankok is képesek lehetnek arra, hogy saját maguk alakítsanak ökoszisztémát, amelyben a teljes ügyfélutat lefedik.

Az ökoszisztéma teljes ügyfélútját és az ügyfelek igényeit a bankok partnerségekkel, fintech cégekkel közösen lefedhetik. Sebők András arra is rámutatott, a pénzügyi szolgáltatók hogyan építhetnek ökoszisztémát az egészséghez, az ingatlanhoz, vagy az időskori élethez kapcsolódóan.

blank

Fotón Sebők András, a McKinsey & Company budapesti irodájának partnere. Fotó forrása: FinTechShow | FinTech Group

Az ökoszisztémák még hosszú ideig velünk maradnak

A McKinsey partnere szerint az ökoszisztémák még hosszú ideig velünk maradnak. Álláspontját öt pontban támasztotta alá: (1) megváltoztak az ügyféligények, (2) magasabb az ökoszisztémák piaci értéke, (3) minden szektorban elindult ez a folyamat, (4) a szabályozó beavatkozása az adatalapú gazdaság megteremtésébe (PSD2, open banking), (5) a digitális adaptáció ugrásszerű növekedése.

A banki ökoszisztémáknak jellemzően a B2B szolgáltatások, a B2C piacterek, a mobilitással, az ingatlannal, az utazással, és a vagyonmenedzsmenttel kapcsolatos területeken van a legnagyobb létjogosultsága. A Sberbank jellemzően valamennyi területen próbálkozik ökoszisztéma építéssel, de a BBVA és a Royal Bank of Canada (RBC) is belépett az előbb említett területek többségére – mondta el Sebők András.

“A digitális ökoszisztéma stratégiánk kialakítása során nagyon fontos azt meghatározni, hogy milyen célt szeretnénk elérni, pl.: új ügyfeleket szeretnénk behúzni meglévő szolgáltatásra, és/vagy új bevételi forrásokra kívánunk szert tenni, és/vagy új értéket akarunk teremteni.” Ezek 100 százalékban nem választhatók el egymástól, de annak világosnak kell lennie, hogy mire fókuszálunk. És annak is világosnak kell lennie, hogyan fogjuk majd mérni az eredményességet az ökoszisztéma-építés egyes fázisaiban.

“Fogunk hibázni, de ami a legfontosabb, álljunk készen a korrekcióra”

– mondattal zárta előadását Sebők András.

Az ökoszisztémák hány %-a lesz sikeres, amelyek mérhető profitabilitást érnek el? Milyen részekre bontható az ökoszisztémák életciklusa? Hogyan hat az “ökoszisztéma-játék” a bankokra? Hogyan hozhatunk el bevételt más iparágakból? Mi az ökoszisztémák kifutási ideje?

Ezeket is megtudhatják az érdeklődők Sebők András, a McKinsey & Company partnere előadásából, ami november végéig megtekinthető a FinTechShow online videókonferencia platformján. Akik lemaradtak a FinTechShowról, azok számára is biztosítjuk a hozzáférést az Online jegy utólagos megvásárlásával. Az Online jegyigényt a hello@fintechgroup.hu e-mail címen jelezhetik az érdeklődők.

Miért pont az ökoszisztémák? Elkészült a “Digitális ökoszisztémák | A jövő szolgáltatói” c. kiadvány

Az egyre gyorsabban változó ügyféligényekre való reagálás a világ legnagyobb multinacionális vállalatait is jelentős kihívás elé állította. Felismerték, hogy a digitalizáció önmagában már nem elégséges feltétel a kihívások kezelésére.

A megoldás kulcsa a digitális ökoszisztéma modellben rejlik, amit legsikeresebben a BigTech cégek alakítottak ki folyamatos kísérletezés, kudarcok és rengeteg tapasztalás árán. Ez az új megközelítés is hozzájárult ahhoz, hogy napjainkra a BigTech cégek váltak a világ legértékesebb vállalataivá.

A “Digitális ökoszisztémák | A jövő szolgáltatói” kiadvány célja, hogy a digitális ökoszisztémák és a trendek bemutatásával segítse az olvasót az értékteremtés újragondolásában, új szintre emelésében. A kiadvány elsőként a FinTechShow 5.0 résztvevői számára érhető el a FinTechShow videókonferencia platformján keresztül.

Címlapfotó Sebők András, a McKinsey & Company budapesti irodájának partnere. Fotó forrása: FinTechShow | FinTech Group

Címkék:

blank
blank
blank