Az amerikai fogyasztók 44%-a elégedett azzal, ahogyan a pénzügyi szolgáltatók a mesterséges intelligenciát alkalmazzák az ügyintézés során – feltéve, hogy a bankok átláthatóvá teszik számukra az AI alkalmazását – derül ki a GFT Technologies kutatásából. Az ügyfeleknek határozott véleményük van arról is, hogy mely banki funkciók esetén lenne helye a mesterséges intelligenciának.
A digitális pénzügyekre, a vállalati AI és adatmegoldásokra, valamint a platform-modernizációra összpontosító nemzetközi vállalat, a GFT júniusban publikált Banking Disruption Indexe szerint az amerikai fogyasztók 44%-a elégedett azzal, ahogyan a mesterséges intelligenciát a személyes banki ügyintézésükbe bevonják.
Az Index eredményei rámutatnak arra is, hogy a szükséges bizalom abban az esetben garantált az ügyfelek részéről, ha a szolgáltatók átláthatóvá teszik számukra azt, hogy hol és milyen formában használnak AI technológiát a szolgáltatás során.
Egy gyönyörű barátság kezdete: bankszektor és az AI összefonódása
Bár az inkumbens szereplők lassabban zárkóznak fel az új technológiák széleskörű bevezetésével kapcsolatban, a stratégiai lépések és az AI legjövedelmezőbb felhasználási eseteinek feltérképezése folyamatos (fejlődést és rugalmasságot kívánó) feladat a bankszektornak is.
Nemcsak a nemzetközi vizeken nagy az érdeklődés; az év elején FinTechZone által készített készített felsővezetői interjúkból kiderül, hogy bár a bankok még nem túl sok konkrétumot tudnak felmutatni az AI alkalmazása kapcsán, szinte mindenhol dedikált szakmai csapatok vizsgálják a felhasználási lehetőségeket.
Tartson bárhol is a szektor, az biztos, hogy a mesterséges intelligencia hype egyszerre hoz új lehetőségeket és állítja újabb kihívások elé a pénzügyi ökoszisztéma összes szereplőjét.
Nagyobb a fogyasztói bizalom, mint gondolnánk?
A GFT több, mint 2000 amerikai fogyasztót kérdezett azzal a céllal, hogy felmérje a banki ügyfelek attitüdjét a mesterséges intelligencia használata kapcsán. Az eredmények helyes és széleskörű értékelésének érdekében a GFT meghatározta azokat a területeket is, amelyeket a bankoknak érdemes prioritásként kezelni.
,,A fogyasztók megtartása a bankok számára ma már nem csak a digitális átalakulásról szól, hanem az AI bevezetéséről is. Ahhoz azonban, hogy hosszú távon megőrizzék a bizalmukat és elégedettségüket, a bankoknak pontosan meg kell érteniük, hogy mely területek élveznek prioritást.”
– mondta Marco Santos, a GFT amerikai vezérigazgatója.
A kutatásból egyértelműen látszik, hogy az amerikai ügyfelek nyitottak a mesterséges intelligencia használatára,
de még nem állnak készen arra, hogy a mesterséges intelligencia túlmutasson a napi banki ügyintézések egyszerűsítésén és automatizálásán.
Rettegünk a csalásoktól
2023-ban ugrásszerűen megugrott a banki csalások száma. Ez a tendencia viszonylag hamar felhívta a figyelmet arra, hogy a mesterséges intelligencia fejlődésével a kiberbűnözők is kifinomultabb eszközökkel támadják az ügyfeleket.
Amikor arról kérdezték az amerikaiakat, mely banki funkciókat használják leggyakrabban, a többségük (35%) a valós idejű csalásfigyelést emelte ki.
Az ezen a területen alkalmazott mesterséges intelligencia lehetőséget biztosít a bankok és a fogyasztók számára, hogy hatékonyabban védjék meg bankszámláikat a csalárd tranzakciók előző évi növekedése után.
Legyen hasznos pénzügyi tanácsadó az AI?
A még mindig bizonytalan gazdasági helyzetben talán nem meglepő, hogy a bankok ügyfelei 2024-ben a megtakarításokra fókuszálnak.
Az amerikaiak 90%-a szeretne havonta spórolni, és közel egyharmaduk örülne, ha a banki mesterséges intelligencia segítene ebben.
A megtakarítási tanácsadás a második legnépszerűbb AI-funkció a csalásmegelőzés után, és a fogyasztók 32%-a elégedett is az ilyen típusú funkciókkal. Ez magában foglalja a mindennapi kiadás követést, a megtakarítások kezelését, valamint a hosszútávú befektetéseket is.
A fogyasztók azt szeretnék, ha a mesterséges intelligencia segítene nekik a mindennapi banki feladatokban is: 28%-uk olyan feladatokra is használná a technológiát, mint például az egyenlegek ellenőrzése és automatizált utalások kezelése.
,,Bár úgy tűnhet, hogy a neobankok és fintechek előnyben vannak az AI-versenyben, a fogyasztók legfontosabb banki igényei között szereplő képességek, mint a csalások felderítése, a banki tanácsadás és más napi feladatok, mind olyan területek, ahol a bankok komolyan tudnak fejlődni az AI segítségével.”
– nyilatkozta Marco Santos, a GFT amerikai vezérigazgatója.
Generációs különbségek
A kutatásból egyértelműen megállapítható, hogy a mesterséges intelligenciával kapcsolatos érzelmek megosztottak a fiatalabb és az idősebb generációk között. A Z generáció tagjai például bátrabbak az AI bevonásával kapcsolatban, mint az idősebb generációk.
Míg a 18 és 24 év közötti válaszadók a felhasználási esetektől függően alkalmazkodtak a mesterséges intelligenciához a banki ügyintézésben, az 55 éves és idősebb válaszadók háromszor nagyobb valószínűséggel zárkóznak el az AI banki használatától.
A fiatal generáció igényei gyorsan változnak, de érdemes lépést tartani velük, mivel a trendek követése hosszú távon új, hűséges ügyfélkört teremthet a bankok és egyéb pénzügyi szolgáltatók számára.
Erről és sok más, Z generációs ügyfélkört érintő témáról beszélgettünk a legutóbbi PayTechShow színpadán a Diverzum és az ff.next képviselőjével.
Kapcsolódó cikkek:
[Forrás: financialit.net] | Címlapfotó: stock.adobe.com | Licenc: FinTech Group