A digitális pénztárcától a hitelezésig kínál pénzügyi szolgáltatásokat az Amazon. Az e-kereskedelmi óriás anélkül tört be a bankok felségterületére, hogy bankká vált volna. Az Amazon pénzügyi szolgáltatásairól, a lehetséges jövőbeli lépéseiről készült 50 oldalas CB Insights elemzés legérdekesebb megállapításait gyűjtöttük most össze.

„Az Amazon a legfélelmetesebb. Amint hitelt és bankszámlát is kaphatsz majd tőlük, még többet fogsz vásárolni náluk.”

– idézi a CB Insights az egyik legnagyobb kockázati tőketársaság, az Andreessen Horowitz partnerét.

Röviden:

  1. Az Amazon nem új generációs bankot akar építeni, hanem az Amazon ökoszisztémát erősíteni.
  2. Olyan pénzügyi szolgáltatásokat vezet be, amelyek segítségével még több kereskedő, még több terméket tud eladni, és még több vásárló, még többet költ majd.
  3. A nemzetközi fintech befektetéseinek célja a külföldi országokban való terjeszkedés megalapozása.
  4. Az Amazon legfontosabb pénzügyi szolgáltatásai: digitális pénztárca (Amazon Pay), készpénzbefizetés (Amazon Cash), hitel a kisvállalkozásoknak, hitelkártya a vásárlóknak.
  5. Az Amazon új pénzügyi szolgáltatásai lehetnek: bankszámla nyújtása partner bankon keresztül (a Google mintájára), egészség-, élet és általános biztosítási termékek nyújtása.
  6. Ahogy az Amazon építi pénzügyi szolgáltatási körét, az kísértetiesen hasonlít arra, ahogy a felhő alapú üzletágat (AWS) kialakította a 2000-es évek elején. Előbb „házon belül” építkeznek, majd globálisan tarolnak.

Az Amazon pénzügyi szolgáltatásainak köre

Fotó: CB Insights

Amazon Pay: a digitális pénztárca

Az Amazon épp 25 éve indította el online áruházát (1994-ben) és már a kezdetektől a vásárlás folyamatának leegyszerűsítésére törekedtek. Ennek egyik sarkallatos pontja volt az elektronikus fizetés is, aminek „megreformálására” 1999-ben szabadalmaztatták az “egykattintásos vásárlást”. A szabadalom lényege, hogy a visszatérő vásárlóknak nem kell minden alkalommal megadni bankkártya adataikat (és a szállítási adatokat) a vásárlás végén, elegendő csupán az első alkalommal.

Napjainkban ezt online mentett bankkártyás fizetésként ismerhetjük, ami az elmúlt években jelent meg Magyarországon néhány kereskedőnél, illetve 2017 végén ennek továbbfejlesztett változataként a digitális pénztárcával történő fizetés (a Simple-nek köszönhetően).

Az Amazon az elmúlt 10 évben nagy hangsúlyt helyezett arra, hogy a vásárlók igényeire szabott elektronikus fizetési szolgáltatási portfóliót alakítson ki annak érdekében, hogy

minél többen, minél többet költsenek az Amazonon keresztül.

Ennek a hosszú építkezésnek lett az eredménye az Amazon Pay, az e-kereskedelmi óriás digitális pénztárca ökoszisztémája, amelyhez vezető fontosabb mérföldköveket a CB Insights az alábbi ábrán vizualizálta.

Az Amazon Pay fontosabb mérföldkövei

Fotó: CB Insights

Röviden:

  • 2007-ben startolt el az Amazon első ismert fizetési terméke, a „Pay with Amazon”.
  • 2007-ben a társaság felvásárolta a P2P mobilfizetési megoldást fejlesztő TextPayMe startupot, amelynek megoldására alapozva 2011-ben elindította az Amazon Webpay szolgáltatást. A fizetési megoldás abban az időben nem bizonyult sikeresnek, ezért az Amazon 2014-ben leállította. Érdekességképpen a 2009-ben indult Venmo – amely szintén a P2P fizetésekre alapozta a modelljét – kitartóbb volt és mára ez lett az Egyesült Államok legnépszerűbb pénzküldő megoldása (amit 2012-ben felvásárolt a PayPal).
  • 2007-ben az Amazon befektetett a Bill Me Later startupba, az egyik korai fintech fizetési platformba, amelynek segítségével a kereskedők rugalmas pénzügyi (hitel) konstrukciókat kínálhattak vásárlóiknak.
  • Az elmúlt évek tapasztalataiból nőtt ki az Amazon Pay, amit a felhasználók az online és a bolti fizetéseknél is egyaránt használhatnak.
  • Az Amazon azzal képes rávenni a kereskedőket az Amazon Pay bevezetésére, hogy a kártyatársaságoktól kapott kedvezményeket „átpasszolja” a kereskedőknek, így számukra olcsóbb bankkártyás elfogadást tud kínálni.

Valójában ez az Amazon pénzügyi szolgáltatási stratégiájának egyik fő eleme: a méretgazdaságosságból származó előnyök szétosztása az ökoszisztéma résztvevői között.

  • 2014-ben a társaság elindította a POS terminál programját, amit sokkal kedvezőbb feltételekkel nyújtott, mint a PayPal, vagy a Square. Ugyanakkor a kereskedők mégsem az Amazon „Local Register” programjához csatlakoztak, mert attól féltek, hogy az Amazon hasznosítani fogja majd a fizetési tranzakciókból kinyert adatokat. (Magyarországon ugyanezt teszi a Barion; ügyféladatokért cserébe alacsonyabb díjat ajánl a kereskedőknek.)
  • 2019-ben az Amazon partnerségre lépett a Worldpay-jel, a világ egyik legnagyobb fizetési tranzakciókat feldolgozó társaságával annak érdekében, hogy még több kereskedőnél legyen elérhető az Amazon Pay.
  • Az új titkos fegyver: „Just Walk Out” fizetési technológia. A megoldás lényege, hogy a boltban nincsenek kasszák, pénztárak és kosarak. Az árut közvetlenül a szatyrunkba téve kisétálhatunk azzal miközben a háttérben megtörténik a fizetés.

Amazon Cash: a készpénzes ügyfelek megszerzése

A társaság 2017-ben vezette be az Amazon Cash pénzügyi szolgáltatást, amivel a bankkapcsolattal nem rendelkező lakosságot kívánta megcélozni.

Annak érdekében, hogy ez a szegmens is ki tudja használni az online vásárlás lehetőségeit (mivel jellemzően nincs készpénzes fizetésre lehetőség a futárnál), Amazon egyenlegüket feltölthetik készpénzzel az Amazonnal leszerződött partnereknél (pl. Western Union, MoneyGram, Coinstar stb.), amit utána levásárolhatnak az Amazon áruházban.

Amazon hitel azoknak, akiket a hagyományos bankok elutasítanak

Annak érdekében, hogy a felhasználók még többet költhessenek az Amazonon, a társaság hitelkártyát dobott piacra – partner bankokkal együttműködve – az Egyesült Államokban. Ezzel párhuzamosan – már évekkel korábban, 2011-ben – elindították a kisvállalkozások árubeszerzését segítő pénzügyi szolgáltatásukat a Merrill Lynch Bankkal együttműködve. Ennek keretében 1.000 dollártól 750.000 dollárig kaphatnak (forgótőke) hitelt a kisvállalkozások.

A kisvállalkozói hitelprogram keretében 8 év alatt több mint 20 ezer vállalkozásnak nyújtottak hitelt 5 milliárd dollár értékben (ez a jelenlegi MNB árfolyam alapján 1 500 milliárd forintnak felelne meg és a kihelyezett hitel átlagos nagysága 75 millió forint lenne).

2018-ban a társaság kibővítette a vállalati hiteltermékek körét és bevezették a vállalati hitelkártyákat is, amellyel elsősorban

azokat a vállalatokat célozták meg, amelyek hitelkártya kérelmét a hagyományos bankok elutasítanák.

További részletek az Amazon pénzügyi szolgáltatásaival kapcsolatban a CB Insights oldalán az “Everything You Need To Know About What Amazon Is Doing In Financial Services” c. cikkben.

A nemzetközi és a hazai fintech trendekről, a BigTech stratégiákról az érdeklődők bővebben 2020 tavaszán a FinTechShow-n hallhatnak.

Címlap fotó forrás: pixabay.com. Licence: CC0