BankTechShow

MNB friss jelentés: 100-ból 77 esetben még mindig készpénzzel fizetünk. Lépniük kell a bankoknak

Szerző: | 2021. 07. 14. | Banki és fintech hírek, Elektronikus fizetés, Hazai digitális banki hírek, MNB, Összes hír

Az MNB a friss Fizetési rendszer jelentés bemutatása során kiemelte, hogy 2020-ban tovább folytatódott az elektronikus pénzforgalmi infrastruktúra fejlődése, amit jelentősen támogatott a fogyasztói szokások átalakulása, az azonnali fizetési rendszer sikeres indulása, illetve a Kereskedelmi törvény új előírása. Jelentős fejlemény, hogy először haladta meg a kártyás vásárlások értéke a készpénzfelvételekét.

Az MNB kiemelte, hogy 2019-hez viszonyítva több, mint kétszer olyan gyorsan nőtt a kártyaelfogadási arány, amihez 2020 végén hozzájárulhatott a Kereskedelmi törvény 2021. január 1-jével hatályba lépő módosítására történő felkészülés is, miszerint az online pénztárgéppel rendelkezőknek biztosítani kell az elektronikus fizetés lehetőségét.

A kedvező folyamatok ellenére a kasszánál 100-ból 77 esetben továbbra is a készpénz kerül elő.

Főbb üzenetek:

A 2020-as évben a pénzforgalom fejlődését az alábbiak mozgatták:

  • A koronavírus-járvány kitörése okán az online rendelési lehetőségek és a házhozszállítási szolgáltatások rohamos terjedése (fogyasztói szokások megváltozás).
  • Azonnali fizetési rendszer indulása (jó időzítés).
  • Érintéses technológia további térnyerése.
  • Kereskedelmi tv. 2021. január 1-jei változására történő kereskedői felkészülés.

A 2020-as év főbb eredményei:

  • 2020 végén 123 ezer fizikai és 24 ezer internetes elfogadóhely (10, illetve 29 százalék feletti növekedés).
  • Online pénztárgép használatára kötelezett 120 ezer adózó közel 60 százalékánál volt kártyaelfogadás, ami 10 százalékpontos előrelépés.
  • 2019-hez viszonyítva több, mint kétszer olyan gyorsan nőtt a kártyaelfogadási arány.
  • A forgalomban lévő 9,9 millió kártya 92 százaléka, a 203 ezer POS-terminál 98 százaléka támogatta az érintéses fizetést.

A 2020-as év további eredményei:

  • Az online pénztárgép adatbázis alapján a kasszánál 100 fizetési tranzakcióból 77 még készpénzzel történik.
  • Azonnali fizetések gyors terjedése elsősorban P2P-ben, de fokozatosan más helyzetekben is.
  • A számlafizetések közel 70 százalékánál már valamilyen elektronikus fizetési módot alkalmaznak az ügyfelek.

Problémák:

  • Az ügyfelek – a mérsékelt számban lebonyolított elektronikus tranzakciók ellenére is – magas havidíjakat fizetnek.
  • Az elektronikus fizetések további támogatása érdekében elengedhetetlen az olyan, csomagalapú árazásra épülő számlatermékek széleskörű elterjesztése, amelyek az átutalási tranzakciók esetében sem alkalmaznak közvetlen tranzakciós díjakat.
  • Az ügyfelek informáltságának javításával és körültekintő számlacsomag- választással akár rövid távon is csökkenhetnének a lakossági ügyfelek egy részének pénzforgalmi költségei.

Az azonnali fizetési rendszer értékelése

  • Az azonnali fizetési rendszer elindítása paradigmaváltást hozott a hazai pénzforgalomban.
  • Rögtön az első évben nagyon nagy volt az azonnali fizetési tranzakciók aránya különös tekintettel a nemzetközi azonnali fizetési projektekhez képest, aminek az oka, hogy Magyarországon az összes pénzforgalmi szolgáltatónak kötelező volt a csatlakozás. Ezt a szintet más országok 3-8 év alatt érték el.
  • A tranzakciók közel harmadát normál banki nyitvatartási időn kívül indítják az ügyfelek (kora reggel, este és éjszaka, illetve munkaszüneti napokon).
  • Mobilbanki alkalmazásokban egyre elterjedtebb az egyszerű és kényelmes tranzakcióindítás, fokozatosan megjelenik a fizetési kérelem szolgáltatás és a QR-kód szabványra alapozott fizetésindítás lehetősége.

A PSD2-vel kapcsolatos tapasztalatok

Az MNB azt várja, hogy az erős ügyfélhitelesítés miatt csökkeni fog a visszaélések száma.

  • 2020. december 31-től az online bankkártyás vásárlások esetében is kötelező az erős ügyfelhitelesítés.
  • A kivételi szabályok alkalmazása miatt az ügyfelek azt tapasztalhatták, hogy nem minden esetben kötelező az erős ügyfelhitelesítés alkalmazása.
  • Eltérő, de ügyfélbarát banki megoldások.
  • A hazai pénzforgalmi szolgáltatók uniós összehasonlításban is kiemelkedően teljesítettek.

EU-s szinten is probléma van a nyílt banki kérdéskörrel. Ennek oka, hogy nincsenek egységes szabványok, ami miatt a bankok képesek akadályozni a harmadik feles szolgáltatókat. A nyílt bankolás az EU-ban és így Magyarországon is egyelőre csak korlátozottan tudott elterjedni. Ennek okai:

  • A nemzetközi szabályozás nem elég specifikus a megvalósítandó API-k vonatkozásában.
  • A bankok sokféle módon akadályozhatják az új szereplőket.
  • Sok esetben kényelmetlenséget okoznak a bankok a harmadik feles szolgáltatóknak és az ügyfeleknek egyaránt.

Az MNB üzenetei a hazai pénzforgalmi szereplőknek

(1) Azonnali fizetés

A széleskörű elterjedés további támogatása érdekében szükséges további fejlesztési irányok:

  • az átutalásokat érintő banki árazási struktúra átalakítása (vannak pozitív előrelépések, de többre van szükség);
  • a fizetési kérelem szolgáltatás és a QR-kód szabványra alapozott fizetésindítás további elterjedése;
  • a kereskedői fizetési helyzeteket érintő fejlesztések előmozdítása.

(2) Nyílt bankolás

Olyan ökoszisztémára van szükség, amiben az új szereplők és a hagyományos bankok megfelelően tudnak együttműködni, ezt az MNB komplex cselekvési terve segíti, amelynek keretén belül:

  • egy akadályoztatásról szóló MNB-ajánlást adott ki;
  • szektorszintű API-vizsgálatot tart
  • valamint a pénzforgalmi ellenőrzések keretében folyamatosan nyomon követi a változásokat.

(3) Visszaélések

Egyre szofisztikáltabbak a csalók és egyre növekszik a jellemzően nem pénzforgalmi vetületű megtévesztések aránya, ezért kiemelten szükséges, hogy:

  • mindenki megfelelően alkalmazza az erős ügyfélhitelesítést;
  • mindenhol legyenek valósidejű monitoring rendszerek;
  • nagyobb hangsúlyt fektessenek a bankok az ügyféledukációra.

A Fizetési Rendszer Jelentés itt érhető el.

Címlapfotó: pxhere.com. Link. CC0 Public Domain

BankTechShow

A fintechzone.hu kiadója a FinTech Group Kft.
„A digitális pénzügyi technológiák, FinTech szolgáltatások terjedését segítjük.”
Web: fintechgroup.hu

Aktuális cikkeink:

A szerzőről

Tudósítás

A FinTechZone górcső alá veszi a legfrissebb hazai és nemzetközi digitális pénzügyi fejlesztésekről, megoldásokról szóló híreket, bejelentéseket. Megosztjuk azokat, amelyekről úgy gondoljuk, hozzájárulnak a hagyományos pénzügyi közvetítői rendszer digitális fejlődéséhez, az ügyfélélmény növekedéséhez. Szakmai hátterünk a hitelességünk. #nobullshit
BankTechShow

ELEKTRONIKUS FIZETÉSI MEGOLDÁSOK KÉZIKÖNYVE (MÁSODIK KIADÁS)

elektronikus fizetés bankkártyás fizetés QR-kódos fizetés
Elektronikus fizetési megoldások kereskedőknek, vállalkozásoknak. A bankkártya elfogadástól a bankszámla alapú fizetési lehetőségeken át az integrált megoldásokig.

HUNFINTECH 2022

fintech hunfintech
Magyarország 20 legígéretesebb fintech cége és 22 új fintech megoldása

GPE softPOS

softpos gpe bankkartya elfogadas mobilon globalpayments
Androidos mobilod van? Töltsd le a GPE softPOS alkalmazást és fogadj egyszerűen érintés nélküli fizetéseket közvetlenül az okostelefonodon keresztül!