Írországban a lakosság 20%-a megmozdul, hogy bankot váltson. Az Egyesült Királyságban külön brandet hoztak létre, hogy segítsék a bankváltást. Itthon viszont a bankok weboldalán alig lehet megtalálni, hogyan működik az egyszerűsített számlaváltás.
Lassan hat éve, hogy hatályba lépett az a kormányrendelet (263/2016. (VIII.31.)), amely a fizetési számla váltásához kapcsolódó eljárást szabályozza és lehetővé tette az egyszerűsített számlaváltást. Itthon nem áll rendelkezésre nyilvános információ arról, hányan éltek eddig a bankváltást segítő szolgáltatással. Az viszont tény, hogy a hazai bankok weboldalán nehéz megtalálni az erről a szóló tájékoztatásokat és nem segítik az egyszerűsített számlaváltás terjedését. Vannak azért üdítő kivételek is.
„The Big Move”: Írország 20%-a bankot vált
Az év első felében az Bank of Ireland bejelentette, hogy 2 millió euró összegben nagyszabású kampányt indít “Big Move” címmel, amelynek célja, hogy kézzelfogható segítséget nyújtson az ügyfelek számára a bankváltás során.
A banknál az idei év első időszakában megduplázódott a számlanyitások száma a tavalyi év hasonló időszakához képest, aminek hátterében vélhetően az áll, hogy tavaly két nagy múlttal rendelkező bank is bejelentette, bezárja írországi operációját. A NatWest tulajdonában lévő Ulster Bank 160 év után, a KBC Bank Ireland pedig 40 év után elhagyja az országot. A közel 5 millió lakosú Írország 20%-a “megmozdult” idén, azáltal, hogy a két bank összesen 1 millió ügyfelet értesített a számlazárási folyamatról.
“Írországban még soha nem tapasztaltak ilyen mértékű számlaváltást, ami komoly logisztikai probléma a fogyasztók, valamint a bankok, közüzemi társaságok, kormányzati minisztériumok és a szélesebb üzleti közösség számára. Ez komoly kihívás, komoly befektetést és erőforrásokat igényel”
– mondta Gavin Kelly a bank vezérigazgatója
A kampány keretében a bank létrehozott egy online felületet, amelyen keresztül az ügyfelek, nemcsak megtalálnak a bankváltáshoz kapcsolódóan minden hasznos információt és útmutatást egy helyen, de online megnyithatják az új bankszámlájukat és az ún. “switching” szolgáltatás segítségével kezdeményezhetik a régi számla zárását, az állandó átutalási és beszedési megbízások “átmozgatását”.
Egyesült Királyság: ahol a bankváltásnak brandje is van
Az Egyesült Királyságban 2021-ben összesen közel 770 ezer bankszámla váltás történt a régi számla teljes bezárásával. A számlaváltási szolgáltatást (Current Account Switch Service, röviden: CASS) a Pay.UK biztosítja, amely hasonló szerepkörrel bír a szigetországban, mint itthon a GIRO Zrt.
A Pay.UK-ről röviden
A Pay.UK az Egyesült Királyság bankközi fizetési rendszereinek üzemeltetője és szabványosító testülete. Küldetése, hogy az Egyesült Királyságban működő bankok, lakástakarékpénztárak és egyéb fizetési szolgáltatók ügyfelei által indított fizetések biztonságosak és egyszerűen használhatók legyenek.
A Bank of England Pénzügyi Piaci Infrastruktúra Igazgatósága (FMID) felügyelete alatt áll, működését a Fizetési Rendszerek Szabályozója (Payment Systems Regulator, röviden: PSR) szabályozza.
Itthon nem találkozunk olyan statisztikával, ami megmutatja hányan váltanak bankot egy adott évben. Az Egyesült Királyságban a Pay.UK oldalán havi bontásban elérhető ez az információ. Negyedévente olyan elemzés is megjelenik, ami bankonként megmutatja a megnyert és elvesztett ügyfelek számát (lásd az alábbi táblázatban a 2022. második negyedévi adatokat).
Forrás: Pay.UK
Itthon nem nagyon találkozunk bankváltást ösztönző kampánnyal, de még a bankok honlapján is jellemzően úgy kell keresgélni a bankváltással kapcsolatos információkat.
Az Egyesült Királyságban nem csak a neobankok, de a nagyok is vagy rögtön a főoldalon, vagy a navigációs menüben könnyen elérhető módon, a bankváltást támogató üzenetet helyeznek el, amelynek része a számlaváltás garanciáját jelölő (Current Account Switch Guarantee) logó is.
Az angol bankok száraz útmutatók elhelyezése helyett könnyen értelmezhető módon bemutatják:
- Mit érdemes mérlegelni a bankváltást megelőzően?
- Miért érdemes az adott bankot választani?
- Hogyan zajlik, mi a bankváltás folyamata?
- Mire érdemes figyelni a számlaváltás során?
Bankváltás itthon
Leginkább három oka van annak, amikor elpattanhat nálunk a húr és úgy döntünk, hogy bankot váltunk: költségcsökkentési megfontolások, valamely számunkra fontos szolgáltatás az adott banknál nem elérhető, és/vagy nem megfelelő a kiszolgálás.
A bankváltást nehezen lépjük meg, fájdalmasnak és körülményesnek gondoljuk – leginkább az állandó átutalási és beszedési megbízások átirányítása miatt – pedig az egyszerűsített számlaváltási folyamat éppen ezt a terhet hivatott levenni rólunk.
Az egyablakos fizetési számlaváltás lebonyolításához a bankközi klíring rendszer működtetéséért is felelős GIRO Zrt. nyújt támogatást. Az ún. GIROBankváltás szolgáltatás keretében a bankok szabványos üzenetek formájában tudják a számlaváltást, valamint a fizetési számlához kapcsolódó rendszeres átutalási és beszedési megbízások, illetve rendszeres jóváírások áthelyezését kezdeményezni.
Tény, hogy a számlaváltási meghatalmazás a kapcsolódó mellékleteivel együtt nem éppen egy rövid nyomtatvány, de a kitöltése nem bonyolult és cserébe a bankjaink (régi és új) intézkednek helyettünk.
Itthon mégsem találkozunk bankváltásra buzdító üzenetekkel. Ha azt vesszük, hogy a munkavállalási korban (15-64 év) lévő lakosság száma jelenleg 6,3 millió körül alakul és a természetes személyeknek nyitott forint számlák száma közel 8,5 millió, adja magát a kérdés, hogy a bankok – különösen azok, ahol az online számlanyitás elérhető – miért nem próbálnak az egyszerűsített számlaváltási folyamat segítségével ügyfelet átcsábítani magukhoz?
A válasz meglehet abban rejlik, hogy a Kormányrendelet értelmében a számlaváltási meghatalmazást írásban lehet kezdeményezni és mint ahogy arról korábban itt írtunk, nem feltétlenül egyszerű megítélni a magyar írásbeliségi szabályok alapján, hogy az elektronikusan megtett jognyilatkozat esetén mi minősül írásbelinek.
Motiváció hiányában a bankváltással kapcsolatos információk számos esetben csak a láblécbe szorult linken keresztül érhetők el a bankok honlapján, de van ahol úgy kellett a keresőben rákeresni a “bankváltás”, vagy “számlaváltás’ szóra ahhoz, hogy eljussunk egy információs oldalra. Üdítő kivétel volt a K&H, ahol a navigációs menüben a “napi pénzügyek” menün keresztül elérhető a “bankváltás” oldal, ami megjelenésében és áttekinthetőségében is túlmutat a szöveges információ száraz megjelenítésén.
A bankszamlavalto.hu oldalon ugyanakkor a GIRO egy remek tájékoztató honlapot rakott össze, ahol nagyon informatív, de mégis könnyen emészthető módon hozzájuthatunk minden információhoz:
- Mi az egyszerűsített bankszámlaváltás?
- Melyek a bankszámlaváltás feltételei?
- Mire érdemes figyelnünk a számlaváltást megelőzően?
- Mi a bankváltás folyamata?
- Milyen dokumentumra van szükségünk?
- Mennyi időbe telik?
Ha bankváltáson gondolkodunk, ezen az oldalon keresztül érdemes lehet tájékozódnunk.
Kapcsolódó cikkek:
Címlapfotó forrása: stock.adobe.com by djvstock | Licenc: FinTech Group