Hol tartanak a magyar KKV-k az EU rangsorában?
,,Le kell szögezni az elején, hogy minden út innen indul ki, és ide vezet vissza. Tehát amikor egy programot megalkotunk, ami a digitális gazdaságfejlesztést célozza, akkor alapvetően az egésznek az origója, hogy megnézzük, hogy hol állunk ebben a rangsorban, és hova szeretnénk egyáltalán eljutni.”
– mondta el Czimbalmos Levente.
Emellett létezik az Eurostat, az EU hivatalos statisztikai szervezete, ami egy adatbankot működtet, ahol az adatok pontosan és valós időben, a lezárt évekre vonatkozóan elérhetők.
A két forrás adatai általában nem jelentősen, de időnként eltérhetnek egymástól.
Az Eurostat adatai szerint Magyarországon a digitális fejlettség jelentős növekedést mutatott az elmúlt években. Különösen a vállalatirányítási rendszerek (ERP) és a CRM (ügyfélkapcsolat-kezelő) rendszerek használata növekedett, ami tükrözi a digitális eszközök iránti fokozott keresletet és a KKV-k modernizálási törekvéseit.
,,Nem merném azt mondani, hogy ez csak és kizárólag a Modern Vállalkozások Programjának köszönhető, de azért ha ebben volt szerepünk – márpedig nagyon bízom benne, hogy volt -, akkor arra mi nagyon büszkék tudunk lenni.”
– tette hozzá Czimbalmos.
A Modern Vállalkozások Programja (MVP) nemcsak a vállalatok digitális fejlettségét segítette elő, hanem hozzájárult az országos szintű digitális fejlődéshez is. A program során számos olyan módszertani fejlesztést alkalmaztak, amelyek sikeresen növelték a digitális kompetenciát a magyar KKV-k körében.
Bár a program hatása nem teljes mértékben mérhető egyetlen mutató alapján, a DESI adatok és az Eurostat statisztikái alapján egyértelmű, hogy Magyarország előrelépett az európai rangsorban.
Aktuális fintech trendek, a kis- és középvállalkozások (KKV) pénzügyeit támogató digitális pénzügyi és SME Banking megoldások, valamint Magyarország legígéretesebb fintech megoldásai kerülnek górcső alá 2024. október 15-én a FinTechShow-n. További részletek: FinTechShow 8.0
A kényszerű digitalizáció hatásai itt maradtak
A pandémia idején több millió vállalkozás – hazánkban több tíz- vagy százezer cég – kénytelen volt alkalmazkodni az új körülményekhez, és szinte egyik napról a másikra átállni a teljes távmunkára. Ennek érdekében számos alapvető, irodai munkát támogató eszközt kezdtek el használni, amelyek lehetővé tették a munkavállalók számára, hogy kapcsolatban maradjanak, közösen dolgozzanak dokumentumokon és figyelmet fordítsanak a kiberbiztonságra is.
,,Ez persze még nem az üzleti digitalizációnak az a szintje, amit például a DESI mér, de azért elindult valami a vállalkozásoknál.”
– összegezte Czimbalmos Levente.
Visszarendeződés és új kihívások
Ennek ellenére, az MVP célja, hogy ezt a visszacsapódást fékezze, és segítsen a vállalkozásoknak továbbra is fenntartani a digitális fejlődést.
,,Elismerem, idézőjelben a saját méréseinkkel szembeni érvként, hogy hozzánk nyilván azok a vállalkozások csatlakoznak elsősorban, akinek affinitása van a téma iránt. Néha szoktam azzal tréfálkozni, hogy azok a vállalkozások, akik itt vannak, azoknak nem kéne itt lennie, azoknak kéne itt lennie, akik nincsenek itt.”
– mondta el véleményét a szakember.
Gátló és serkentő tényezők
A szervezeti ellenállás, vagyis a meglévő munkafolyamatokhoz való ragaszkodás, szintén jelentős akadály. Levente hangsúlyozta, hogy míg kisebb cégeknél a folyamatos személyes kapcsolattartás miatt könnyebb kezelni a változást, nagyobb vállalatoknál a felső vezetés és a munkavállalók ellenállása komoly problémát jelenthet.
A digitális technológiák iránti bizalmatlanság is akadályozza a fejlődést. Sok vállalat nem bízik abban, hogy az új technológiák valóban hatékonyak lesznek, és tartanak attól, hogy az informatikai megoldások nem biztosítanak megfelelő védelmet.
,,Ez egy több komponensű ismerethiány tulajdonképpen; nem ismerik ezeket a termékeket, tehát nem tudják, hogy milyen problémákra, milyen típusú termékek vannak a piacon, milyen informatikai megoldások létezhetnek.”
– mondta Czimbalmos Levente.
A Modern Vállalkozások Programjának folytatásában számos új tartalom és eszköz készült, amelyek célja, hogy a vállalkozások számára közérthetővé és hozzáférhetővé tegyék a digitális fejlesztéseket.
Az MVP Youtube csatornáján sok hasznos információ és útmutató található, amelyek segítenek a vállalkozásoknak megtenni a digitális átalakulás első lépéseit.
,,Ha valamiért pénzt adok, az csináljon több pénzt” – a digitális fejlődést serkentő tényezők
Az üzleti digitalizációs projektek motivációi zsigeriek a vállalkozások számára.
Három fő tényező van, amelyek ösztönzik a vállalatokat a digitális fejlesztésekre.
A vállalkozások gyakran azzal a reménnyel fektetnek be digitális fejlesztésekbe, hogy azok több bevételt generálnak. Az új technológiák bevezetése révén a cégek kendőzetlenül arra számítanak (sőt, el is várják), hogy a befektetett pénz megtérüljön és hasznot termeljen.
A digitalizáció segítségével a vállalatok szélesebb piacot célozhatnak meg, ami új bevételi forrásokat jelenthet, hisz az új digitális eszközök és platformok révén a cégek könnyebben elérhetik a potenciális ügyfeleket és bővíthetik az üzleti lehetőségeiket.
A digitális fejlesztések célja az üzleti folyamatok hatékonyságának növelése is, valamint az operatív költségek csökkentése.
Az MVP tapasztalatai és jövőbeli tervek
,,A kibővített célcsoporti kör azért fontos, mert eddig támogatáspolitikai okok miatt Budapesten és Pest megyében nem tudtuk a szolgáltatásokat nyújtani. Ez most már nincs így.”
– tájékoztatta a hallgatókat Czimbalmos Levente.
Az új EU-s költségvetési időszak során a program most már Budapestre és Pest megyére is kiterjed, amely korábban nem volt lehetséges, ezáltal több vállalat számára nyílik lehetőség a digitalizációs támogatásra.
Pályázzunk! De hol és mire?
Az aktuális GINOP konstrukció, a GINOP143, például egy digitális fejlesztéseket támogató kölcsönterméket kínál technológiai intenzív vállalkozások számára. Ezen program keretein belül a kutatás-fejlesztés és más technológiai innovációk is támogathatók.
Ősszel várhatóak újabb konstrukciók a DIMOP keretein belül, amelyek kifejezetten a vállalati digitalizációra koncentrálnak. Itt három különböző konstrukció lesz elérhető, amelyek támogatási összegben, célcsoportban és támogatható tevékenységekben különböznek egymástól.
Lesznek olyan programok, amelyek kisebb digitális megoldásokat támogathatnak kisebb vállalkozások számára, míg mások komplexebb technológiai megoldásokra fognak fókuszálni, és a hátrányos helyzetű térségekre is figyelmet fordítanak.
A várható őszi konstrukciók között kölcsöntermékek és vissza nem térítendő támogatások egyaránt szerepelnek. Érdemes megjegyezni, hogy a vissza nem térítendő támogatásokból egyre kevesebb érhető el, ezért fontos, hogy a vállalkozások időben informálódjanak és készüljenek a pályázati lehetőségekre.
A közvetlen brüsszeli közösségi finanszírozás továbbra is elérhető. A Magyar Fejlesztésösztönző Iroda (MFOI) segíthet a hazai vállalkozásoknak és társadalmi szervezeteknek abban, hogy hozzáférjenek ezekhez a közösségi forrásokhoz.
A nyár a tervezésé
A podcast zárásaként a műsorvezető köszönetet mondott vendégének, és a hallgatók figyelmébe ajánlotta a SimpleTrends podcast további adásait.