2020.03.27.

Több csatornán is jelezhetik a bankoknál az ügyfelek, ha nem kívánnak élni a hiteltörlesztési moratóriummal

Szerző:

A banki ügyfelek több csatornán, akár internetbankon, telebankon is jelezhetik bankjuknak, ha nem kívánnak élni a hiteltörlesztési moratóriummal, amely a március 18-ig folyósított hitelekre vonatkozik és év végéig tart. Érdemes azt is tudni, hogy milyen esetekben lehet nyilatkozni, illetve mikor nem kell.

Az MNB szerint megéri kihasználni a moratórium lehetőségét

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) szakértői több fórumon is amellett érveltek, hogy

az adósoknak megéri kihasználni a moratórium lehetőségét, aki mégis úgy dönt, hogy tovább törleszti hitelét, nyilatkoznia kell erről bankjánál.

Az MNB szakértői hangsúlyozták, hogy a törlesztőrészletek nem változnak a moratórium lejártát követően, a tőketartozást sem a fizetési moratórium ideje alatt, sem a fizetési moratórium lejártát követően nem lehet a moratórium ideje alatt nem teljesített kamat összegével megnövelni.

Ezt a kamatot a hátralévő futamidőben esedékes törlesztőrészletekkel együtt a fizetési moratórium lejártát követően a futamidő alatt, évente egyenlő részletekben kell megfizetni.

A futamidő úgy hosszabbodik meg, hogy az esedékessé váló törlesztőrészlet és a fizetési moratórium alatt keletkező részletekben megfizetendő kamat összege együttesen ne haladja meg az eredeti szerződés szerinti törlesztőrészletek összegét.

A kamatra vonatkozó szabályokat megfelelően kell alkalmazni a díjakra is.

Elektronikus banki csatornákon nyilatkozhatnak az ügyfelek, ha nem kívánnak élni a lehetőséggel

A Takarékbanknál az ügyfelek négyféle platformon jelezhetik fizetési szándékukat a call centerene-mailen, postai úton, illetve indokolt esetben a Takarékbank bármely bankfiókjában fogadja az ügyféligényeket, napokon belül pedig további csatornákon is lehetővé teszi a nyilatkozattételt. A bank arra számít, hogy nagy számban lesznek olyanok, akik nem élnek a moratóriummal.

A K&H bank honlapja szerint az ügyfelek e-bank üzenetben, K&H mobilbank üzenetben, K&H mobilbankból telefonon, illetve a K&H Távbankon keresztül jelezhetik törlesztési szándékukat.

Az OTP Banknál az internetbankon keresztül, illetve a honlapon egy nyilatkozat kitöltésével is lehetősége van az ügyfeleknek folytatni a törlesztést.

Pontos részletek az alábbi linkeken érhetők el a legnagyobb bankoknál:

Mikor kell és mikor nem kell nyilatkozni?

Nyilatkozni három esetben kell:

  • Elsőként akkor, ha egy ügyfél most nem él a moratóriummal és tovább törleszti hitelét.
  • Másodszor majd akkor, ha most tovább törleszt, de később meggondolja magát, és felfüggeszti a fizetést.
  • Harmadszor, ha most él a moratóriummal, később azonban úgy dönt, mégis folytatja a törlesztést.

Egyedül akkor nem kell nyilatkoznia az ügyfélnek,

ha most felfüggeszti a törlesztését, és nem is változtatja meg a döntését.

A nyilatkozathoz a hitel felvevőjének néhány adata, valamint több, a hitelszerződéshez kapcsolódó információ szükséges, a magánszemélyeknek és a vállalatoknak szóló nyilatkozatsablon a bank honlapjáról letölthető.

Az ügyfelek december 31-éig bármikor jelezhetik, hogy mégis folytatják a hitelük törlesztését, ugyanúgy, ahogy azt is, ha mégis élni kívánnak a moratóriummal. Amennyiben több hitelük van, ezt minden hitelnél külön tehetik meg. Ilyen esetekben egyszerűen nyilatkozniuk kell a banknak, hogy adott időponttól kezdve mégis törlesztenek, illetve élnek a moratóriummal.

Forrás: MTI, Címlapfotó: pexels.com

Címkék: