blank
blank

2021.08.12.

Top fintech trendek 2021-ben

Szerző:

Kategóriák:

“Nyiss pékséget, azok soha nem mennek tönkre” – szokta mondani Édesapám. Éppoly vicces, ahogy hangzik. Vannak olyan iparágak, amelyek a lakosság 99%-át szolgálják ki, így teoretikusan nézve, mindig szükség van rájuk. Hasonlóképpen, mindenkinek szüksége van pénzre az áruk megvásárlásához, ezért szinte mindannyian és majdnem minden nap találkozunk a pénzügyi technológiákkal. Ebben eddig semmi új nincs. A COVID-19 olyan új helyzetet hozott, melyben egyes fintech megoldások szárnyalni kezdtek. Így például a távoli bankolás, a kriptovaluták vagy a mesterséges intelligencián alapuló kereskedési technológiák növekedésnek indultak, és a sor épphogy csak elkezdődött.

A cikk szerzői a digitális innovációval és termékfejlesztéssel foglalkozó Canecom csapatának tagjai, akikkel az érdeklődők a FinTechShow-n is találkozhatnak 2021. október 7-8. között.

“A Global COVID-19 FinTech Market Rapid Assessment Study szerint az Egyesült Királyságban és Európában a digitális tranzakciók összesített száma és az új vásárlók száma éves szinten 17, illetve 21 %-kal nőtt.” Ez a fintech cégek számára fényes jövőt vetít előre.

Olyannyira igaz ez, hogy az elmúlt néhány év történései eredményeként a fintech a Canecom egyik stratégiai területévé vált. Nézzük, milyen trendeket látunk (nem preferencia sorrendben):

  1. Mikroszolgáltatások a tömegek számára
  2. Prediktív elemzési eljárások
  3. Autonóm pénzügyek
  4. “Longevity Banks” – a “Szépkorúak bankjai”

1. Mikroszolgáltatások a tömegek számára

A pénzügyi rendszereket monolitikus természetük miatt nemcsak nehéz, hanem időigényes és költséges módosítani, és a gyorsan változó digitális korban a felhasználói igények változására is nehezen reagálnak. Ez erőteljes igényt teremtett új, jobb testreszabást és gyorsabb megtérülést lehetővé tevő architektúra kialakítására.

A mikroszolgáltatások bevezetése jelentette a megoldást, tekintve, hogy jóval nagyobb rugalmasságot, skálázhatóság és fejlesztési sebességet kínálnak.

A mikroszolgáltatások a monolitikus alkalmazást meghatározott üzleti lehetőségek mentén kisebb, független, telepíthető szolgáltatásokká bontják szét.

A mikroszolgáltatások típusú megközelítés az új startupok számára alapmegközelítéssé vált, egyúttal az alkalmazások újratervezésének kedvenc módszere lett. Még a nagyvállalatok számára is elengedhetetlenné vált a technikai módszereik frissítése, hogy az új korszak igényeivel lépést tudjanak tartani.

Többek között az Amazon, a PayPal, a Capital One és a Monzo sikereihez is hozzájárult a mikroszolgáltatás logika bevezetése.

A mikroszolgáltatás-architektúra alkalmazásának köszönhetően gyorsan tudtak skálázódni és kiváló eredménnyel teremtettek értéket vásárlóik számára.

Két kapcsolódó altrend:

  • Konténerek: A mikroszolgáltatás-alapú alkalmazások fejlesztésének és telepítésének egyik legjobb módja a konténerek alkalmazása annak eredményeként, hogy a konténerek használata hatékony és csökkentheti a rezsit. Konténer építési platformként az egyik legnépszerűbb választás a Kubernetes, amely jelentősen felgyorsítja az alkalmazások teljes fejlesztési folyamatát egészen a telepítésig. A konténerek alkalmazása az egyik olyan már ma is népszerű trend, mely iránti az érdeklődés egyre növekszik.
  • Mesterséges intelligencia a mikroszolgáltatásokban, különösen a mikroszolgáltatások menedzselésében. Legyen szó terhelés-előrejelzésről, biztonságról, személyreszabásról vagy erőforrástervezésről, a mesterséges intelligencia megjelenése a mikroszolgáltatásokban jelentősen megkönnyítette egy sor menedzsment jellegű kihívás kezelését.

2. Prediktív analitikai eljárások

A kiberbiztonság továbbra is az egyik legnagyobb kihívás, amellyel a pénzügy iparág szembenéz. A prediktív analitikai megoldások hatalmas szerepet játszanak a csalás elleni védekezésben, és erősítik a kiberbiztonsági intézkedések hatékonyságát.

A prediktív elemzés gépi tanulás, algoritmusok és big data felhasználásával a vásárlók múltbeli magatartása alapján bizonyos események jövőbeni valószínűségét jelzi előre. Ugyanez a technológia használható a vásárlói élmény javítására, kapacitás-modellezésre is.

A kis és feltörekvő piaci szereplők számára jelentős segítséget adhat a nagy cégekkel szembeni versenyben azzal, hogy hiper-perszonalizált és dinamikus ügyfélélmény nyújtását teszi lehetővé.

A modern AI és ML (gépi tanulás) vezérelt társaságok olyan valós idejű adatelemzéseket tudnak végezni, amelyek 10 évvel ezelőtt órákat, napokat, vagy akár heteket igényeltek. A valós idejű elemzés lehetővé teszi az adatok feldolgozását, mérését és értékelését közvetlenül az adatbázisba kerülést követően, ami valójában megteremti az előretekintő elemzés alapjait.

Példák a prediktív analitikai eljárások alkalmazására:

  • Csalások kiszűrése, azonosítása: ma már a fogyasztói viselkedés legkisebb változását is felismerhetjük, észlelhetjük. Az eltéréseket a fogyasztó tranzakció története, vagy akár a nyilvánosan elérhető adatai, pl. közösségi média adatai alapján tudjuk elemezni. Így például lehetővé válik tranzakció, vagy nagy összegű készpénzfelvétel blokkolása, vagy szokatlan helyszínről a számlához való hozzáférés megakadályozása mindaddig, amíg a fogyasztó a tranzakciót megerősíti.
  • Vásárlói érték, vásárlóerő modellezése: a prediktív adatelemzési eszközök képesek arra, hogy automatikusan elemezzék a fogyasztó hitel- és tranzakció történetét, közigazgatási ügyintézéseit, vagy akár közösségi média aktivitását. Ennek eredményeként a pénzügyi szolgáltatók megbecsülhetik egy jövőbeni ügyféllel kapcsolatosan esetlegesen felmerülő hitelkockázatukat, vagy az adott ügyfélhez kapcsolódó nettó profitabilitást.
  • Személyreszabás: A McKinsey&Company Report megállapításai alapján a fintech szektorban a személyreszabott élmény a bevétel 15 %-os növekedését adja. Minthogy minden vállalkozásban a legértékesebb az ügyfél, elindult a hiper-perszonalizációs verseny. A verseny fő hajtóereje a prediktív elemzési technológiák és eszközök, melyek betekintést nyújtanak a társadalmi-gazdasági trendek alakulásába, a fogyasztók költési szokásainak változásába.

3. Autonóm pénzügyek

Az “autonóm pénzügyek”, vagy “autonóm bankolás” lényege, hogy kiemelkedő ügyfélélményt nyújtsunk az ügyfeleknek a pénzkezelés során. Olyan technológiákkal, mint pl. a szabályokon alapuló automatizáció, mesterséges intelligencia és gépi tanulás, viselkedésmintákat vagy bankolási módokat azonosíthatunk és

így kialakíthatunk olyan eljárásokat, hogy ügyfeleink könnyebben és gyorsabban bankolhassanak.

Egyszerű példa, ha azt látjuk, hogy a vásárló rendszeresen ugyanarra a számlára küld pénzt, javasolhatjuk, hogy automatizálja ezt a tranzakciót. A fintech szolgáltatók kialakíthatnak egy olyan folyamatot (feedback loop), amellyel a vásárló a döntését könnyebben és stresszmentesebben hozhatja meg.

“Pont úgy, ahogy a Google Maps-be beírod a címet és az alkalmazás megmutatja az optimális utat, az Autonóm Pénzügyi alkalmazások a végcél ismeretében kiszámolják, hogy hogyan érheted azt el. ”

– QuHarrison Terry (post: 2 Major Trends in FinTech: Autonomous Finance & Longevity Bank).

4. Longevity Banks – a “Szépkorúak bankja”

Margaretta Colango írta a Forbesban: “A vásárlóerőt nézve a legerősebb demográfiai csoport a 7. kontinens jelenleg mintegy 1 milliárd 60 év feletti polgára. E vásárlói csoport globális költési képessége a várakozások szerint ebben az évben 15 trillió dollár lesz. Ki szolgálja ki ezt a piaci szegmenst?

Azon 60 év feletti polgároknak, akik optimalizálni akarják vagyonukat, a hosszú életciklusra tervező bankok és a fintech 2.0 szolgáltatások lesznek vonzók.”

A “Longevity” bankok adat- és prediktív modellekkel meghatározzák, hogy kik azok az ügyfelek, akik várható élettartama hosszabb az átlagosnál és segítik ezen ügyfélkör pénzügyi döntéseit.

Margaretta jóslata, hogy a “Szépkorúak Bankjai” egyfajta nyugdíjas közösségekké is válhatnak, ahol megfelelő gyógyszerekkel akár a nyugdíjasok élettartama is növelhető és a közösség olyan struktúrát is felépíthet, amely támogatja az idősek pénzügyi stabilitását.

Még ha a jóslat nem is válik valósággá, egyértelműnek látszik, hogy az idősödő korosztályokra figyelő fintech cégek – tekintettel az emberi élettartam emelkedésére – növekedni fognak.

Ugyanakkor azt is jelenti, hogy az embereknek vagy tovább kell majd dolgozniuk, vagy jobban kell kezelniük megtakarításaikat, ha aggodalom nélkül akarják nyugdíjas éveiket élni.

Ha van egy új fintech ötleted, de nem tudod, hogyan vidd piacra, vagy csupán validálni szeretnéd azt és proof of concept-re van szükséged, akkor keresd bátran a Canecom csapatát a FinTechShow-n, ahol a digitális transzformáció legújabb irányaival, fintech trendekkel és a hiper-perszonalizált ügyfélélménnyel is foglalkozunk. Részletei itt.

Címlapfotó forrása: Adobe Stock by kerkezz

Címkék:

blank
blank
blank