Az Amazon a most futó promóciójában 10 dollárt kínál a vásárlóknak, ha biometrikus adataikat regisztrálják a társaság tenyérlenyomat felismerő rendszerébe, az Amazon One-ba. Az Amazon tavaly szeptemberben indította el az új szolgáltatást, ami egyszerűbb fizetési módot és további új lehetőségeket ígér a fizikai boltokat üzemeltetők számára.
Az Amazon One jelenleg 50 amerikai helyszínen érhető el, többek között a Whole Food és az Amazon Go üzletekben. Idén áprilisban az Amazon azt nyilatkozta, hogy már „több ezer” vásárló regisztrált be a szolgáltatásba. Az Amazon most 10 dollárt kínál azoknak, akik regisztrálnak a rendszerbe.
Az Amazon kampánya a tenyérlenyomat felismerő rendszerbe történő regisztrálás ösztönzése érdekében
Amazon One tenyérlenyomat felismerő rendszer a beléptetésnél. Fotó forrása: Amazon
„A tenyérlenyomat előnye, hogy állandóan rajtad van, ezt nem veszítheted el, de ez hátrány is, mert soha nem tudod megváltoztatni”
– mondta Reuben Binns biztonsági kutató és az Oxfordi Egyetem akadémikusa a The Verge lapnak tavaly. [FinTechZone vélemény: ez igaz az ujjlenyomatra is, ami napjainkra az egyik leggyorsabban terjedő biometrikus azonosítássá vált a fizetési iparágban, így a tenyérlenyomattal kapcsolatban megfogalmazott kritikát ebből a szempontból túlzónak véljük.]
Aggodalmak az Amazon One szolgáltatással kapcsolatban
Sokan az aggodalmukat fejezik ki egy olyan céggel kapcsolatban, mint az Amazon, különösen az ilyen adatok gyűjtése kapcsán. A céget korábban már kritizálták, amiért agresszíven bővíti a rendőrséghez csatlakoztatott otthoni térfigyelő kamerák hálózatát a társaság ellentmondásos arcfelismerő algoritmusával együtt – írja a The Verge.
A TechCrunch azt is megemlíti, hogy az Amazon ezeket a személyes biometrikus adatokat engedély nélkül használta fel más célokra.
„A science fiction disztópikus jövője most van. Borzalmas, hogy az Amazon arra kéri az embereket, adják el a testüket, de még rosszabb, hogy az emberek ezt ilyen alacsony áron teszik ”
-írja Albert Fox Cahn, a New York-i székhelyű Surveillance Technology Oversight Project ügyvezető igazgatója a TechCrunch-hoz eljuttatott levelében.
Az is világos, hogy az Amazon azt szeretné, ha más vállalkozások is használnák az Amazon One-t ügyfél-azonosítási megoldásként. Ez lehetővé tenné az Amazon számára, hogy nyomon kövesse az embereket különféle fizikai helyszíneken (és helyszínek között), nemcsak az üzletekben, hanem az irodaházakban, stadionokban és hasonló létesítményekben.
Fotók forrása: Amazon