Az Amazon saját tenyerükön fogja hordozni vásárlóit

Szerző: | 2023. 08. 02. | Elektronikus fizetés, Nemzetközi fintech hírek, Összes hír

BankTechShow | A jövő digitális bankja

Az Amazon Amazon One néven ismert tenyér-leolvasó fizetési technológiája készen áll arra, hogy jelentős terjeszkedést hajtson végre az Egyesült Államokban. Az innovatív fizetési technológia az év végéig tervezetten országszerte az Amazon tulajdonában lévő 500+ Whole Foods Market üzletébe érkezik.

Valódi piaci pezsdítés, amikor egy-egy pénzügyi szolgáltató, vagy közvetítő nem a kártyakibocsátásokkal, vagy az applikáció frissítésekkel kerül a középpontba.

Bár sokak számára, kicsit még sci-fi hatású a lehetőség, a biometrikus fizetés jobb és gördülékenyebb vásárlói élményt biztosít az ügyfeleknek. A payment szektor bizonyos szereplői rövid időn belül jelentős kereskedői ügyfélkörhöz kívánják közelebb hozni az emberi test újabb jellemzőin, a tenyér szkennelésén alapuló fizetés lehetőségét.

Valljuk be, az Amazon One (tenyér)élen jár az úttörők között is.

Hogy működik az Amazon One?

A rendszer egyszerű, mint a pofon, amihez szintén csupán a tenyerünkre van szükség; az ügyfél a kezét egy olvasókészülék fölé helyezi és a készülék ezután azonosítja az egyén egyedi tenyéraláírását, amelyet azután az ügyfél nyilvántartásban szereplő fizetési kártyájához társít, hogy megterhelje a vásárlásait.

A megoldással a vásárlónak nem kell a pénztárcára vagy akár a telefonra sem hagyatkozni a vásárláshoz – csak a tenyerüket fogják használni a fizetéshez.

A rendszer használatához az ügyfelek körülbelül egy perces folyamattal előzetesen regisztrálhatják a hitel- vagy betéti kártyájukat, Amazon-fiókjukkal és mobilszámukkal. Az ügyfelek azután fejezik be a regisztrációs folyamatot, amikor először szkennelik be tenyerüket az Amazon One készüléken egy Whole Foods üzletben.

Az ügyfélélmény bővülése tényleg szinte bárki számára elérhető lesz, hisz az Amazon partnerkapcsolatban áll az American Express, Discover, Mastercard, Visa kártyatársaságokkal.

A cég igyekszik jutalmakkal is ösztönözni a vásárlókat, hisz az Amazon One-profiljukat Amazon-fiókjukkal összekapcsoló Prime-előfizetők automatikusan megtakarításokat kapnak tagsági jutalomként.

Különleges megoldásnak tűnik, hogy a közelmúltban bejelentették, hogy a terminál a jövőben a vásárlók életkorát is ellenőrizni tudja, így az ügyfelek alkoholos italok vásárlására is használhatják a készüléket. Nem teljesen világos, hogy a rendszernek ez a része a Whole Foodsnál is működni fog-e, vagy az ügyfeleknek a megszokott módon fel kell mutatniuk személyi igazolványukat az üzlet személyzetének.

amazon one elektronikus fizetes tenyerlenyomat

Amazon One tenyérlenyomat felismerő rendszer a beléptetésnél. Fotó forrása: Amazon

Játszótér vagy komoly piac a biometrikus fizetés?

A technológia 2020-as bevezetése óta az Amazon One szolgáltatását több mint 400 helyen vezették be az Egyesült Államokban és elérte a több mint 3 millió felhasználást jelentő mérföldkövet.

Az érintett helyszínek listáján van az Amazon saját kiskereskedelmi üzletei is, beleértve az Amazon Go kisboltokat, valamint a különböző sportstadionokat és szórakozóhelyeket.

Jelenleg az Amazon One több mint 200 Whole Foods Marketben érhető el az Egyesült Államokban és az év utolsó felében tervezetten országosan bővül.

Az Amazon korábban is mindent megtett a technológia népszerűsítéséért, hisz például 2021-ben indított kampányban 10 dollárt kínált a vásárlóknak, ha biometrikus adataikat regisztrálják a társaság tenyérlenyomat felismerő rendszerébe.

„Mindig új módokat keresünk vásárlóink örömére és a vásárlási élmény javítására”

– nyilatkozta Leandro Balbinot, a Whole Foods Market technológiai igazgatója.

“Amióta az elmúlt két évben bemutattuk az Amazon One-t a Whole Foods Market üzleteiben, azt láttuk, hogy a vásárlók szeretik az általa nyújtott kényelmet, és izgatottan várjuk, hogy a szolgáltatást minden vásárlónkhoz eljuttassuk az Egyesült Államokban” – tette hozzá.

Kényelmes biometrikus vásárlás vagy adatvédelem. Választanunk kell?

Az Amazon elmondása szerint az Amazon One-t célirányosan, az adatbiztonságot szem előtt tartva tervezték – ügyelve az ügyfelek adatainak biztonságára. Ezt a célt szolgálja, hogy valójában az olvasó nem a tenyérképet használja az ügyfél azonosítására, hanem egy tenyér „aláírást”. Ezzel a technológiai megoldással a tenyér beazonosítása a mögöttes érmintázat alapján történik, így létrehozva egy egyedi, numerikus vektoros ábrázolást.

Ne legyünk naívak, természetesen az Amazon lépése nem csak a fizetési vonalak felgyorsításáról szól az ügyfelek kényelme érdekében. Kőkemény adatelemzés és ezzel vásárlás ösztönzést lehet sejteni a háttérben.

A biometrikus adatok fizetőkártya-információi és Amazon-fiókok kombinálásával az Amazon olyan rendszert hozott létre, amely mind az online, mind az offline világban nyomon tudja követni az ügyfeleket. Ezáltal rendkívül személyre szabott hirdetéseket és ajánlásokat jelenít meg az ügyfeleknek – a jól összeállított csalira pedig könnyebben harap a hal (ezúttal a fogyasztó), ami értelemszerűen növelheti a bevételt.

Nem szabad elmenni amellett, hogy bár a biometrikus újítás üdvözlendő, az Amazon One technológiája a megjelenése óta adatvédelmi aggályok tárgyát képezi.

Az amerikai szenátorok egy csoportja már évekkel ezelőtt megkereste az Amazont, hogy hivatalos tájékoztatást kérjen az ügyfelek biometrikus adatainak kezeléséről.

A közelmúlt hírei szerint pedig az Amazon csoportos pereskedésre is számíthat a biometrikus megfigyelésre vonatkozó új-amerikai törvény szerinti megfelelő vásárlói tájékoztatás elmulasztása miatt.

Az Amazon kisboltjainak néhány vásárlója (panaszuk szerint) nem kapott megfelelő tájékoztatást arról, hogy arcfelismerő technológiával figyeli őket az Amazon Go a vállalat üzleteiben. A felperesek többek között ki akarják kényszeríteni az Amazontól a megfelelést a törvényi előírásoknak, valamint kártérítést is követelnek az érintetteknek.

Összességében örülhetnek a sci-fi rajongók, Amerikában már tombol a biometrikus fizetések új generációja.

Költői talán a kérdés, de vajon nem válunk-e egy disztópia főszereplőivé, amikor a vásárlók már nem csak a bankszámla adataikat kell, hogy védjék, hanem a tenyerüket is?

Címlapfotó forrása: Amazon

BankTechShow | A jövő digitális bankja
BankTechShow

A fintechzone.hu kiadója a FinTech Group Kft.
“A digitális pénzügyi technológiák, FinTech szolgáltatások terjedését segítjük.”
Web: fintechgroup.hu

Aktuális cikkeink:

A szerzőről

blank

Urbán Anikó

Lássuk be, a pénzügyi innováció a bölcsészeket sem kerüli el; jó példa erre Anikó. Újságíróként és társadalomtudományokkal foglalkozó szakemberként azt vette észre, hogy a technológia emberekre gyakorolt hatásával egyre többet foglalatoskodik. Humán beállítottsága ellenére (értsd: izgul adóbevalláskor és számlázáskor, hogy mit ront el…) már korán látott számlavezetési rendszer bevezetésére vonatkozó projektet majd újságíróként is az IT területen talált otthont. Hiszi, hogy a kíváncsiság és a nyitottság minden szektorba jó belépő.

KÖVETKEZŐ ESEMÉNY

PAYTECHSHOW 5.0

KEDVEZMÉNYES JEGYÁR:
02.29-IG

FinTechShow-7.0

Terítéken a legújabb elektronikus fizetési trendek, megoldások, iránymutatások

2024. április 16.

Budapest Kongresszusi Központ

TOVÁBBI ESEMÉNYEINK

FINTECHSHOW 8.0: Minden, ami fintech | 2024.10.15.

BANKTECHSHOW 2.0: Megoldások a jövő digitális bankjához | 2024.11.26.