Semmiképp nem mondható, hogy „Keleten a helyzet változatlan”, noha egyre többen vagyunk, akik jóval gyorsabb változást látnának szívesen a hazai biztosítási szektorban. Ahhoz képest, hogy ma már a nagyszülők is lelkesen Skype-olnak, Vibereznek vagy BKK Futár applikációval szervezik a tömegközlekedésüket – a biztosítási ágazat most kezd ébredezni Csipkerózsika álmából.
Ennek a lassú reagálásnak megvannak a tehetetlenségi törvényei a kialakult erőviszonyokból, az állami szabályozás merevségéből, a vásárlói kultúra berögződéseiből és a piacra való belépés magas anyagi kockázataiból. Ugyanakkor a következő 3-5 év itthon is radikális változásokat fog hozni, amit az alábbiak indokolhatnak.
10 ok, amelyek katalizálják a radikális változást
#1 Digitális ügyfelek és ügyfélélmény
A fiatal, digitálisan felkészült ügyfelek torkán már nem lehet lenyomni a „régi folyamatok csak technológiai köntösben”, „ál-cool” szerződéskötési folyamatokat. Mivel más szektorokban már rutinná és élménnyé vált a papírmentesség, automatikus eljárások, készpénzmentesség, digitális kommunikációs csatornák, ezért ugyanezt az ügyfélélményt várják majd el a biztosítóktól is.
#2 Régimódi értékesítés
Az új digitális generáció nem szereti a kizárólag „old school” push értékesítési technikákat („Ha meghalsz, mi marad utánad?”, „Vegyük csak végig, mibe kerül az ellátásod, ha bajod lesz?”). Noha ezek jogos és racionális észérvek – de a boltban sem úgy árulják a kenyeret „ha ezt ma nem veszed meg, holnap éhen halsz.” És így nemigen hajlandóak dolgozni az új, fiatal tanácsadók sem.
#3 Elöregedő ügyfélbázis
Az idősebb ügyfelek, akik toleránsak a jelenlegi hagyományos eljárásokkal szemben, egy ponton kikerülnek a rendszerből, ami súlyos jövedelmezőségi problémákhoz vezet majd.
#4 Toborzási kihívások
Hamarosan egyre több „nagy mágus”, több évtizede piacon lévő profi, hiteles tanácsadó megy nyugdíjba, akiknek pótlása miatt minden biztosítónak nyitnia kell a fiatalok felé. Ők viszont a mai munkapiaci környezet szívó hatása miatt nyugodtan válogathatnak és nem fognak kényszerből felcsapni ügynöknek. Vonzó folyamatokra, az általuk használt, megszokott applikációs környezetre, erős online jelenlétre vágynak.
#5 Digitalizáció és automatizáció
A nemzetközi környezet változásai tőkeátcsoportosítást indíthatnak el, mivel a tőke oda megy, ahol megfelelő megtérülést lát. Ez gyorsítani fogja a biztosítók alapműködésének racionalizálását, áramvonalasítását, ami szükségszerűvé teszi a mesterséges intelligenciával támogatott automatizációt, a papírmentességet, az informatikai alaprendszerek cseréjét, kézi érintés nélküli kockázatelbírálást, az üzemeltetés hatékonyságának növelését.
#6 Értékesítési hatékonyság növelése
A trendek a biztosítási szerzési jutalék további csökkentéséről is szólnak, ami szükségessé teszi a produktivitás emelését, azaz hogy a tanácsadó egységnyi idő alatt több ügyfelet szolgálhasson ki minőségi módon. (A digitális transzformáció segítségével az átlagos értékesítők eredményeit is fel lehetne tornázni a mai topsztár ügynökök szintjére.)
#7 Nyílt innovációs (open innovation) modellek terjedése
Egyre több fintech labor, vállalati inkubáció indul el, ahol lesz esély becsatornázni a diszruptív innovációt a vállalati folyamatokba. Ezek a pénzügyi szolgálatók várhatóan versenyképesebbek lesznek azon társaiknál, amelyek nem kezdték el kialakítani saját „open innovation” környezetüket. (pl.Generali Innovation Hub, MNB Fintechlab, MKB Fintechlab, NN Sparklab, OTP Lab, Start it @K&H).
#8 Átfogó digitális transzformáció
A kék/sárga kárbejelentő lapot felváltó mobil applikáció az érintett biztosítóknál katalizálni fogja a folyamatok további digitalizálását, modernizálását.
#9 Learning by doing
Az első kísérleti fecskék sikereiből és kudarcaiból az egész piac tanulhat és a következő körben okosabban, kisebb kockázattal vezethetők be az újdonságok (hazai úttörők például: UNIQA: Cherrisk, NN Biztosító: protect.me és RunAddict, Union-Fitpuli együttműködés).
#10 Központi programok lokalizációja
A nemzetközi hátterű biztosítók anyacégeinél már elindultak a globális kihívásokra rezonáló olyan koordinált központi programok, amelyek egy ponton helyi szinten is megjelennek majd és hozhatnak formabontó újdonságokat.
+1 Vezetői motiváció
Végül, de nem utolsó sorban nem elhanyagolható a hazai biztosítók vezéreinek „vadászszenvedélye”. Vannak, akik piacformálóként szeretnének megjelenni és nyitnak új módszertanok (lásd agilis, design thinking), a digitális transzformáció, új és jobb értékesítési technikák felé – hogy képesek legyenek kiszolgálni az új generáció ügyfeleit, tanácsadóit.
Ígéretes kezdeményezések csírái már láthatók egyes biztosítóknál. A kérdés, hogy
a későn ébredők meddig lesznek még relevánsak az ügyfelek számára hagyományos megközelítésükkel a digitális világban.
Mert egy dolog elköteleződni az újdonságok mellett, a minőségi megvalósításhoz szükséges stratégiai átalakítás sok helyen fájdalmas tanulási útját viszont nemigen lehet lerövidíteni!
Kapcsolódó cikkek: