blank
blank

2025.07.21.

Online is lezárhatjuk a számláinkat a bankoknál – 5 pontos megállapodás az MNB és a Magyar Bankszövetség között

Szerző:

Kategóriák:

A múlt héten közölte az MNB, hogy egyeztetéseket folytat a Magyar Bankszövetséggel 5 témában, amelynek egyik sarkalatos pontja az online számlazárás bevezetése. A további pontok között szerepel a bankszámlához kapcsolódó költségek csökkentése, az egyszerűsített számlacsomag váltás, az ügyfelek tájékozottságának javítása. Az MNB beavatkozása nyomán olcsóbb lehet a bankolás a lakosság számára, illetve nemcsak a számlanyitás, de a számlalezárás is élménnyé válhat a digitális térben.

Aktuális pénzforgalmi témák az MNB-nél

A Magyar Nemzeti Bank a múlt héten bemutatta a 2024-es évet átfogó Fizetési Rendszer Jelentést, amelynek során Bartha Lajos, az MNB ügyvezető igazgatója külön pontban kiemelte azokat az aktuális témákat, amelyekkel jelenleg foglalkoznak. Ezek között szerepel:

  1. A Pénzforgalom 2030 elektronikus pénzforgalmi stratégiához és Cselekvési tervhez kapcsolódó intézkedések egyeztetése a piaci szereplőkkel. Az 2025-2026-os éveket lefedő intézkedések célja kifejezetten az elektronikus fizetések használatának ösztönzése. Ezek között szerepel többek között a qvik széleskörű elterjesztése, a pénzforgalmi szolgáltatók között a verseny növelése, továbbá a visszaélések megelőzését szolgáló kampányok folytatása.
  2. A qvik fizetési szolgáltatás elterjesztésével kapcsolatos további lépések. A qvik elindulását követően az MNB felismerte, hogy a bankok eltérő ügyfélélményben nyújtják a qvik fizetési megoldásokat, ezért idén áprilisban ajánlás keretében publikálta elvárásait a jó gyakorlatokkal kapcsolatban. Ezeket a jó gyakorlatokat és technikai iránymutatások a bankoknak több lépcsőben kell/kellett bevezetniük. A qvikkel kapcsolatos lépések között szerepel még a márkaépítés és a kampányok folytatása.
  3. A lakossági pénzforgalmi költségek csökkentését szolgáló intézkedések egyeztetése az NGM-mel és a Magyar Bankszövetséggel. Ennek keretében 5 pontos megállapodást írt alá az MNB és a Magyar Bankszövetség, amelyek között szerepel az online számlazárás bevezetése. (További részletek az 5 ponttal kapcsolatban lejjebb olvashatók).
  4. A hazai bankok versenyképességi problémáinak vizsgálata különös tekintettel a külföldi (fintech) szereplők megjelenésére. Az MNB felhívta a figyelmet arra, hogy a külföldi fintech szolgáltatók 2024 végére már 1,6 millió magyar ügyfelet szolgáltak ki, ami jelentősnek számít a hazai pénzforgalomban. A fintech szolgáltatók térnyerésének oka, hogy összességében a magyar bankszektor mobilbanki, netbanki szolgáltatásai sokszor elmaradnak a külföldi szolgáltatóknál elérhető ügyfélélménytől.
  5. Felkészülés a pénzforgalmi szolgáltatások szabályozásában várható változásokra, a PSR-re és a PSD3-ra. Ehhez kapcsolódóan az egyik meghatározó pont, hogy változni fognak a visszaélésekkel kapcsolatos felelősségi és a kárviselési szabályok a fogyasztók javára. Ezekről a változásokról részletesen itt írtunk: PSR – Új korszak a pénzforgalmi szolgáltatásokban: Milyen fejlesztésekkel készüljenek a magyar szereplők?
  6. A digitális euróval kapcsolatos szakmai egyeztetések folytatása az euróövezet jegybankjaival és az Európai Központi Bankkal. Bár Magyarország nem tagja az euróövezetnek, a digitális euró bevezetése a hazai pénzforgalmat is érinti. Ezzel párhuzamosan az MNB folyamatosan vizsgálja egy hazai digitális jegybankpénz bevezetésének szabályozási, pénzforgalmi és technológiai szempontjait.

5 pontos megállapodás az MNB. és a Magyar Bankszövetség között

„A lakossági pénzforgalmi árazás terén azonosított problémák kezelése és a lakosság pénzforgalmi költségeinek mérséklése érdekében a Bankszövetség az MNB-vel és az NGM-mel is megállapodást kötött 2025 áprilisban. Az MNB-vel kötött 5 pontos megállapodás fontos témákat kezel, javítja az ügyfelek tájékozottságát, egyszerűsíti a számlacsomag váltást, valamint mérsékli az alapszámlára váltó ügyfelek pénzforgalmi költségeit”

– olvasható a Fizetési Rendszer Jelentésben.

Az MNB és a Bankszövetség között kötött 5 pontos megállapodás elemei:

  • Az alapszámla ingyenessé tétele, amíg az infláció három egymást követő hónapban a jegybanki toleranciasáv felső határa (4%) alá nem süllyed.
  • A díjkimutatásokkal együtt az ügyfelek tájékoztatása arról, ha elérhető számukra a jelenleginél kedvezőbb számlacsomag is.
  • Ügyféltájékoztató kampány indítása a számlacsomagok éves költségeiről.
  • A jegybanki számlaválasztó alkalmazás bankok általi használata az ügyféltájékoztatás során.
  • Online számlazárás bevezetése.

Szubjektív: A kapcsolat vége is digitális élmény lesz?

„A magyarok gyakrabban váltanak házastársat, mint bankot.”

– hangzik el szakmai konferenciákon is, ám azt már kevesen teszik hozzá, hogy ennek oka jellemzően az a fájdalmas procedúra, ami a számlazárással jár Magyarországon.

A digitális transzformáció hulláma eddig elkerülte ezt a folyamatot, pedig a digitális bankolás nemcsak a számlanyitásnál, hanem a számlazárásnál is fontos.

Egyetlen üdítő kivétel a hazai bankok listájában a Gránit Bank, amelyiknél el lehet indítani az online számlazárást, de még itt sem abban a formában, ami ildomos lenne egy digitális banktól.

A Gránit Banknál le kell tölteni egy űrlapot („Nyilatkozat: Pénzforgalmi Keretszerződés megszüntetése”), amit kézzel alá kell írni, majd PDF-ben fel kell tölteni a NetBankon keresztül szabad formátumú levélként. Az utóbbi procedúra kiváltható a VideóBankkal is, azaz a Videóbankon keresztül is feltölthetjük az élő ügyintézőnek a kitöltött, kézzel aláírt PDF-t.

Érdemes megnézni, hogyan lehet például a Revolutnál, vagy a Wise-nál a számlát lerázni – kizárólag online. Lásd a Revolutnál a lépéseket:

  1. A Revolut appon belül kattintsunk a bal felső sarokban a felhasználói ikonra.
  2. A menüből válasszuk ki a Fiók opciót.
  3. A Fiók opción belül válasszuk a „Számla lezárása” lehetőséget.
  4. A „Várj egy kicsit! Hová ilyen sietősen?” oldalon kattintsunk ismét a „Számla lezárása” opcióra.
  5. Ezt követően betöltődik „A számlát még nem lehet megszüntetni” oldal, ahol felsorolja, melyek azok a szolgáltatások, amelyeket külön le kell az app-ban lezárnunk (pl. „Közös számla, Széfek stb), illetve megkér minket, ha maradt még egyenlegünk, akkor az(oka)t nullázzuk le.

Ha megvalósulna – az áramvonalasított – online számlalezárás a hazai bankoknál, akkor az új helyzetet teremthetne a jelenlegi „elvarratlan” bankkapcsolatokban, és alvó számlák ezrei(?), tízezrei(?) tűnnének el az MNB statisztikáiból.

Üdvözlendő az MNB kezdeményezése, hogy ezen a téren is gyorsítja a digitális transzformációt a hazai bankszektorban, és

ne csak a kapcsolat kezdete, hanem a kapcsolat vége is digitális élmény legyen.

Címkék:

blank
blank