Az elmúlt évben több rendezvényen és előadáson ültem, ahol banki és biztosítói felsővezetők vettek részt előadóként, vagy a nézőtéren. Felváltva vagy ők, vagy őket ijesztgették az előadások során, hogy hamarosan új világ köszönt be a pénzügyi szektorban, mert jönnek a nagy tech vállalatok, a Google, Facebook és az Amazon, akik dinamizmusukkal, hozzáállásukkal és technológiájukkal nagy szeletet fognak kihasítani a már-már állandósulni látszó, jól leosztott piaci tortából.
Hogy valami tényleg történik – és nemcsak a pénzügyi startupok készülnek itt felforgatóként fellépni, hanem a nagyok is -, megvoltak a jelei. Elsőként talán a Facebook aktivitása látszott, aki e-money licenct szerzett, és már teszteli a pénzküldési lehetőséget a platformján keresztül.
A legtöbben a banki termékek, fizetési szolgáltatások és a befektetési megoldások felforgatására gondoltak elsőként ezektől a szereplőktől, azonban a napokban felröppent egy hír, ami eléggé felkavarta az állóvizet a biztosítók körül is:
Az Amazon tapasztalt biztosítási szakemberek felvételébe kezdett az Egyesült Királyságban, és felforgatni készül az angol, német, francia, olasz és spanyol biztosítási piacot.
Belevág az Amazon a biztosítási iparág felforgatásába?
Hogy miért van meg ahhoz mindene, hogy ezt meg is tegye? Tekintsünk el attól, hogy az Amazon alapítója és tulajdonosa Jeff Bezos az elmúlt hónapban vette át a “világ leggazdagabb embere” címet Bill Gates-től, és az Amazon is rendkívül stabil anyagi helyzetben van szerteágazó szolgáltatási palettájának köszönhetően. Pusztán pár érdekes tény, amire erősen építeni tudnak:
- Az Amazon már képes volt arra, hogy szegmenseket forgasson fel újszerű szemléletével. Ki gondolta volna, hogy az alapításakor épp leáldozóban lévő hagyományos könyvkereskedelmet valaki képes lesz olyan új alapokra helyezni, amiből egy 476 milliárd dolláros kapitalizációval rendelkező vállalatbirodalmat lehet felépíteni?
- Az Amazon nagyságát annak köszönheti, hogy felismerte, az ügyfelek igényeire kell megfelelő választ adni, ezért mindent megtesz annak érdekében, hogy megismerje felhasználó szokásait, és annak megfelelően számukra releváns ajánlatokat nyújtson. Ma a legtöbb webshop az Amazon által kipróbált technológiákat, eszközöket veszi át, és építi be saját szolgáltatásaiba.
A biztosítási szektorban is jelentős újdonságot hozhat be egy ilyen hozzáállás, ahol az eddigi árazástól eltérő, személyreszabott ajánlatokat kaphatnának az ügyfelek. Ráadásul ehhez az Amazon már most óriási adathalmazzal rendelkezik felhasználói szokásairól.
- Újszerű ügyfélélménnyel növeli felhasználói elégedettségét, melynek része a transzparencia, valamint a visszajelző rendszer a termékekről. Ez a fajta átlátható, megbízható működés egyre inkább elvárt az ügyfelek részéről minden területen. Ennek a hozzáállásnak köszönhetően a GlobalData 2017 General Insurance Survey nemzetközi piackutatás felmérése szerint az ügyfelek 18%-a vásárolna gépjármű vagy otthonbiztosítást az Amazontól, kiemelve azt is, hogy jelenleg máshol lévő biztosításukat is szívesen lecserélnék az Amazon kedvéért.
- Az Amazon mindig is szeretett új dolgokkal kísérletezni (pl. ők az elsők, akik a termékek kiszállítását drónokkal már élesben tesztelték). Ennek megfelelően biztosak lehetünk benne, hogy ha tényleg belevágnak a biztosítási iparág felforgatásába, nem lesz tőlük idegen az új dolgok kipróbálása sem, amiket a hagyományos biztosítási szereplők sokkal óvatosabban kezelnek.
- Az Amazon már most rendelkezik saját mesterséges intelligenciával, melyet az Amazon Echo és Dot otthoni asszisztensek aktívan használnak arra, hogy segítsék a családokat mindennapjaik során. Ezek az eszközök a későbbiekben az okos otthonok központi szereplői lesznek, így rengeteg információ fog rendelkezésre állni a családok szokásairól, ami soha nem látott lehetőséget fog jelenteni a személyre szabott kockázatkezelés és biztosítási konstrukciók kialakításához.
A hagyományos szereplők az utóbbi időben aktívan próbálnak fejleszteni, de képtelenek valódi nagysebességre kapcsolni. Az Amazon technológiában, innovációban fényévekkel jár a biztosítási iparág előtt.
Ráadásul a biztosítókkal szemben az ügyfelek jelentős része ellenérzéseket táplál, és a nemzetközi tapasztalatok szerint – főképp a fiatalabb Y és Z generáció – egyáltalán nem a régi, megbízható, stabil lábakon álló biztosító társaságok megoldásait választja (pedig ezek a szereplők pont erre a legbüszkébbek), hanem azokat, amelyek a leginkább az ő igényeikre adnak választ (itt érdemes a Lemonade, a Trov, vagy a Metromile példáját megnézni, amelyekkel későbbi bejegyzéseimben kicsit foglalkozok majd).
Hogyan védekezhetnének a hagyományos biztosítók?
A kérdés innentől az, hogy milyen választ találnak a hagyományos biztosítók a tech vállalatok támadására. Véleményem szerint a stratégiájuk kétféle lehet:
- vagy magukat, és szervezetüket képesek lesznek felpörgetni és felkészíteni a megváltozott piaci helyzetre – talán ez a nehezebb -,
- vagy megkeresik azokat a feltörekvő startupokat, akikkel stratégiai együttműködésben a saját stabilitásukat és potenciáljukat a startupok innovatív, rugalmas működésével ötvözve képesek lehetnek gyors választ adni . Talán ez lehet számukra a legkifizetődőbb út. (Erre egyébként vannak már jó kezdeményezések nemzetközi szinten is: az egyik legaktívabb insurtech befektető az AXA Ventures, de aktív ezen a területen az Allianz és az egyik legnagyobb viszontbiztosító, a Münich Re is).
A startpisztoly ezzel a kósza hírrel mindenesetre eldördült…
További írások a szerzőtől az InsurTech blogon olvashatók. A szerző további írásai a FinTechZone-on: