A héten szerdán, 2019. június 26-án lejár az ügyfelek kötelező átvilágításával kapcsolatos határidő. Több mint 1 millió ügyfél még nem végezte el az adategyeztetéssel járó teendőket, így a határidőt követően a pénzügyi szolgáltatók, bankok, biztosítók kötelesek lennének megtagadni az ügyfél által kezdeményezett megbízások, tranzakciók teljesítését, továbbá zárolni a bankszámlát. Tekintettel az érintett ügyfelek számosságára, Varga Mihály pénzügyminiszter 2019.06.21-én, péntek délután benyújtotta javaslatát a Parlamentbe a határidő módosítására.
Ha a Parlament elfogadja a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló törvényt (Pmt.) módosító javaslatot, 2019.08.31-ig kapnak haladékot az érintett ügyfelek.
Breaking news [2019.06.25. 10:53]: A Parlament az imént megszavazta, hogy 2019.10.31-ig lesz lehetősége az ügyfeleknek a kötelező adategyeztetés teljesítésére.
A pénzügyi szolgáltatók és a digitális ügyfelek számára könnyítené meg a kötelező adategyeztetést az idén év elején hatályba lépett MNB rendelet a nem valós idejű ügyfél-átvilágításról. Az MNB rendelet feltételeit teljesítő magyar megoldással, a GoodID-val az okostelefon felhasználók akár 3 perc alatt is teljesíthetik távolról, online az átvilágítással kapcsolatos kötelezettségüket.
A nem valós idejű ügyfél-azonosítással kapcsolatos lehetőségekről, a szabályozási háttérről és a pénzügyi szolgáltatók számára megnyílt további lehetőségekről ad áttekintést a mai napon publikált, „Harc az ügyfelekért a digitális térben. A nem valós idejű ügyfél-azonosítás szerepe a digitális értékesítésben” c. GoodID White Paper. További részletek a White Paper-rel kapcsolatban itt érhetők el.
Kiket érint az adategyeztetési kötelezettség?
A Magyar Bankszövetség, az MNB és a Pénzügyminisztérium által 2019. március 7-én kiadott sajtóközlemény szerint teljeskörű ügyfél-átvilágítást kell elvégezni azokra az ügyfelekre, akikkel a pénzügyi intézmény 2017. júniusa előtt létesített ügyfélkapcsolatot.
Az ügyfél-átvilágításhoz szükséges adatok, dokumentumok az alábbi csatornákon is megadhatók: postai úton, élő videóbanki, vagy netbanki úton (megjegyz.: illetve egyes bankok, biztosítók gyakorlata alapján: e-mail-en, vagy egyéb webes felületen keresztül).
A Pmt. megváltozott szabályai értelmében, amivel a pénzügyi intézményeknek rendelkezniük kell lakossági ügyfelek esetében:
- a törvényben előírt személyes adatokkal,
- a személyazonosságot és a lakcímet igazoló okmányok másolatával, illetve
- meg kell állapítaniuk az ügyfél kiemelt közszereplői státuszát (PEP Nyilatkozat),
vállalati ügyfelek esetében:
- a tényleges tulajdonos(ok)ról tett nyilatkozat újbóli beszerzése szükséges, a megváltozott adattartalom miatt.
Benyújtották a törvénymódosító javaslatot: lehetőség az ügyfeleknek, kötelezettség a szolgáltatóknak
A benyújtott törvénymódosítási javaslatban foglaltak alapján a „Magyar Bankszövetség jelezte, hogy határidőig az ügyfelek egy részénél az átvilágítási folyamat nem zárul le. A magyar emberek érdekében a törvényjavaslat célja, hogy kellő időt biztosítson az eljárások lefolytatására, ezzel megakadályozva azt, hogy több mint egymillió ügyfél esetén a banki tranzakciók 2019. június 26-a után bármilyen akadályba ütközzenek.”
„A törvénymódosító javaslat értelmében:
- a (pénzügyi) szolgáltatók a törvényjavaslat hatálybalépését követő 3 napon belül kötelesek tájékoztatni azon ügyfeleiket, akik esetében az ügyfél-átvilágítás még nem történt meg egyáltalán vagy teljeskörűen.
- A szolgáltató tájékoztatási kötelezettsége egyrészt lehetőséget teremt a szolgáltató számára az egyértelmű, ügyfél-specifikus figyelemfelhívásra, másrészt az érintett ügyfélkör egyértelműen tudomást szerez a […] kötelezettségéről és annak 2019. augusztus 31-ig történő meghosszabbításáról.
A szolgáltató 2019. augusztus 31-ét követően köteles az ügyleti megbízás teljesítését megtagadni, ha:
- az ügyféllel 2017. június 26. előtt létesített üzleti kapcsolatot,
- az ügyfél vonatkozásában az ügyfél-átvilágítási intézkedéseket 2019. augusztus 31-ig nem végezte el, és
- az ügyfél vonatkozásában a […] ügyfél-átvilágítás eredményei 2019. augusztus 31-ig nem állnak teljeskörűen rendelkezésre.”
Jelenlegi banki digitális gyakorlatok
A FinTechZone.hu felmérte a lakossági és a vállalati ügyfelek átvilágítására vonatkozó digitális gyakorlatot a tíz legnagyobb hazai banknál. A felmérés főbb eredményei:
- Nincsen egységes digitális eljárás a legnagyobb hazai bankoknál.
- A legnagyobb bankok legalább egy digitális csatornát használnak az alábbiak közül a lakossági ügyfelek átvilágítása során: e-mail, netbank, website-on keresztüli dokumentumfeltöltés, videóazonosítás.
- A vállalati ügyfelek számára a digitális csatornákon keresztüli adategyeztetés lehetősége lényegesen korlátozottabb, mint a lakossági ügyfelek esetén.
A bankok kommunikációs gyakorlatának elemzése alapján összességében elmondható, hogy a bankok az előírásoknak megfelelően teljesítették a kommunikációs kötelezettségüket. Ugyanakkor – kevés kivételtől eltekintve – a legnagyobb hazai bankok jellemzően nem alkalmaztak megszemélyesített, ügyfél-specifikus kommunikációt, ami miatt az ügyfelek nem feltétlenül érthették meg, vonatkozik-e rájuk az eljárás. A törvénymódosítási javaslat ezt az ügyfél-specifikus tájékoztatást teszi kötelezővé a pénzügyi szolgáltatók számára.
Új lehetőség a digitális ügyfelek átvilágításához
Idén év elején lépett hatályba a nem valós idejű ügyfél-átvilágítást is tartalmazó MNB rendelet, ami nemcsak a „selfie-fotóval, selfie-videóval” való bankszámlanyitás, online szerződés lehetőségét teremtette meg, hanem segítséget nyújt a Pmt. szerinti ügyfél-átvilágításhoz is. A rendelettel párhuzamosan vált elérhetővé a rendelet feltételeit teljesítő magyar megoldás is, a GoodID.
Kapcsolódó cikkek:
A pénzügyi szolgáltatók lényegesen leegyszerűsíthetik a dokumentumok beküldésével (akár hitelesítésével) kapcsolatos teendőket a GoodID segítségével. Az okostelefonnal rendelkező banki ügyfelek akár 3 perc alatt is teljesíthetik adategyeztetési kötelezettségüket.
A pénzügyi szolgáltatók számára nyújt segítséget a mai napon publikált – hiánypótló jellegű – a nem valós idejű ügyfél-azonosításban rejlő lehetőségeket bemutató GoodID White Paper, melyben a Pmt. szerinti ügyfél-átvilágításon túl bemutatásra kerülnek a kiaknázható értékesítési előnyök ügyféleseteken, nemzetközi példákon és jó gyakorlatokon keresztül. További részletek itt.