Miután rájöttünk, hogy a fele se tréfa, és április 1-jén eltemettük a magyar mobiltárcák első, ámde gyorsan megfáradt generációját, májusban már a hamvaikon megszülető új megoldások felbukkanása miatt kapkodtuk a fejünket. Három irányba is indulhat az, aki a bankkártyát már csak virtuális, mobilnak álcázott formájában szeretné a jövőben viszontlátni a kasszáknál. Górcső alatt a hazai érintés nélküli mobilfizetés!
A jelzőtáblákon a Gránit, az MKB és a Telenor (köztes úti cél Budapest Bank?) feliratok szerepelnek, de aki biztosan nem akar eltévedni, tartson velünk! Nekivágtunk ugyanis annak a bizonyos „vásárlói útnak” (customer journey), a kanyarokat pedig naplóztuk, hogy kiderüljön, melyik mobiltárca esetén milyen nehézségű és költségvetésű „túrára” készülhetünk, és miből is áll a megfelelő felszerelés.
1. GRÁNIT Pay – 1* nagyon könnyű túra, kis távolság, kiépített útvonal, felszerelés nélkül teljesíthető
Aki gyors sikerélményre vágyik, annak előszeretettel ajánljuk a GRÁNIT Pay-t. Meglévő ügyfélként gyakorlatilag egy lépésre vagyunk a céltól; frissítenünk kell az eBank alkalmazást és digitalizálni benne a bankkártyánkat. Új ügyfélként szükségünk lesz egy bankkártyával felszerelt GRÁNIT folyószámlára, de ha lusták vagyunk, ehhez elegendő a kisujjunkat mozdítani – a billentyűzeten.
2. MKB Pay – 2* könnyű túra, az út jól járható, de hosszabb felkészülést igényel
Itt sem szükségeltetik nagyobb gyakorlat, de aki igazán lelkiismeretesen szeretne nekivágni a mobilfizetéses szép új világnak, az szánjon egy nyugodt délutánt a ráhangolódásra. Út közben rengeteg információt találunk, így ezt a túrát azoknak ajánljuk, akik inkább a szellemüket edzenék a combizmuk helyett.
Válogatni lehet többféle ÁSZF, kondi lista, üzletszabályzat, felhasználói kézikönyv, és több mint 40 gyakori kérdés között, ha pedig időközben ránk esteledne, akkor az apróbetűk mellett néhány kiscsillagot is megfigyelhetünk. De mindez inkább csak szórakozásunkat szolgálja, mert a lényeg szerencsére egyszerű! Ja, és ha elunjuk az olvasást, akkor a 3 szériás videóból azt is megtudhatjuk, hogy találjuk fel magunkat, ha a sok mobilozás miatt kidob minket otthonról az asszony.
Elég az MKB Pay, meg pár apró trükk – pl. egy véletlennek álcázott táskacsere vagy egy kis kulcsreszelés -, és TÁDÁÁÁM, már be is csajoztunk újra! Ha a videós tréningnek nem is, de a virtuális kártya kibocsátásnak már lenne egy 990 Ft-os költsége, de jófejségből az MKB egyelőre ettől is eltekint. Csak a második évtől kell számolnunk a virtuális bankkártya éves díjával is, ami 1990 Ft.
3. Telenor MobilPass – 5* nagyon nehéz túra, beláthatatlan szakaszok, váratlan leágazások és szintkülönbségek, csak gyalogosan megközelíthető
Azoknak ajánljuk, akiket kifejezetten inspirálnak az elsőre lehetetlennek tűnő kihívások, akik szeretik feszegetni a saját határaikat, de akiket az se zavar, ha mások feszegetik azokat. Ez esetben részletes útleírással sem tudok szolgálni, mert bár többször is nekivágtam, egy bizonyos szakaszon sehogy sem sikerült túljutnom. Végül feladtam, és passzoltam a MobilPass-t.
Pedig aki sikeresen felér a célig, annak 1000 Ft és 3 díjmentes hónap a jutalma. Szóval HAJRÁ! Azért talán az segít, ha elárulom, mit NE tegyetek!
Ne kezdjétek el olvasgatni a Hirdetményt! Főleg ne próbáljátok meg értelmezni, és végső esetben se kérdezzetek rá a vastagon szedett, fontosnak ítélt, ámde zavaros részekre egyik fél ügyfélszolgálatán se! Ne tegyétek ezt a Budapest Banknál, mert 15 perc várakozás után rájöttök, hogy akitől a választ várnátok, kevesebbet tud a termékről, mint Ti magatok.
Ne írjatok Facebook-on a Telenor Hipernet Guruknak, mert ők meg még annyit se tudnak, mint a BB ügyfélszoli.
És még véletlenül se üssétek be a Telenor Pénzügyi Szolgáltatások 06-20-20-14500-as telefonszámát, mert csak annyit fogtok hallani: „A hívott számon előfizető, illetve szolgáltatás nem kapcsolható.” (Ezen a ponton vált számomra egyértelművé, hogy hiába verekedném tovább magam, mondjuk egész a kártya megkaparintásáig, azt bajosan tudnám egy nem létező vonalon aktiváltatni.)
De mint tudjuk, nincs lehetetlen, csak tehetetlen! A Budapest Bank és a Telenor Guruk javaslatánál frappánsabbat pedig én sem tudok; ne gondolkozz, inkább cseréld a virtuális túracipőt igazira, pakold meg papírjaiddal a hátizsákot, és irány a MobilPass challenge a 8 kijelölt Telenor üzlet egyikében!
Összegzés
Úti beszámolónk végére értünk. Tanulságként pedig megállapíthatjuk, hogy a három lehetséges irányból már mindenki találhat vérmérsékletének és edzettségi állapotának megfelelő útvonalat a mobilfizetés felé; az egyszerű megoldásokat kedvelők éppúgy, mint azok, akik szeretnek inkább megküzdeni a dolgokért!
A mobilfizetés használatához mindhárom esetben NFC-képes, meghatározott verziószámú Androidos mobiltelefon szükséges.